مالباختگان بورس باز هم به خیابان آمدند: «رئیسی، دزدی به این بزرگی چطور هنوز ندیدی؟»

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۵

– مالباختگان بورس با تجمع در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران علیه دولت شعار داده و اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شرکت نخواهند کردند.
– «رئیسی، رئیسی، دزدی به  این بزرگی چطور هنوز ندیدی؟» و «عزا عزاست امروز، اقتصاد مملکت رو به فناست امروز» از جمله شعارهای معترضان بود.

همزمان با ریزش دوباره بازار بورس در ایران که به دلیل دخالت دولت و مافیاهای بورسی وابسته به حکومت در جریان است، مالباختگان بورس تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با افت هزار و ۳۶۵ واحدی در سطح یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن نیز سرخپوش شد و با افت ۸۱۱ واحدی به ۴۳۴ هزار و ۴۳۳ واحد رسید. فرابورس تنها شاخص سبز بازار بود و به ۱۷ هزار و ۹۵۱ واحد رسید.

ریزش پیاپی در بازار بورس از ابتدای آغاز بکار بازار در سال ۱۴۰۰ ادامه یافته است. این ریزش‌ها که با دخالت پیدا و پنهان دولت و مافیاهای حکومتی انجام می‌شود امروز چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ و برای دومین‌بار مالباختگان بورس را به خیابان کشاند.

مالباختگان بورس با تجمع در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران علیه دولت شعار دادند و اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شرکت نخواهند کردند.

«بس که دروغ شنیدیم، ما دیگه رأی نمیدیم»، «رئیسی، رئیسی، دزدی به  این بزرگی چطور هنوز ندیدی؟» و «عزا عزاست امروز، اقتصاد مملکت رو به فناست امروز» از جمله شعارهای معترضان بود.

معترضان همچنین خطاب به علی دهقان‌دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران شعار دادند: «بی‌شرف بیا پایین!»

مالباختگان بازار بورس روز یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ نیز در مقابل ساختمان بورس و اوراق بهادار تهران تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی چون «روحانی بی‌شرف، اعدام باید گردد» و «ننگ ما ننگ ما دولت الدنگ ما» پرچم بورس را پایین کشیدند.

همزمان با این تجمع حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: «در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نامگذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند.»

رئیس دولت «تدبیروامید» با بیان اینکه دولت در راستای «چابک‌سازی» و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به ویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال مولد و در مجموع برای مردم‌ محور کردن اقتصاد و شفاف‌سازی اقتصادی، از بازار سرمایه حمایت می‌کند گفت: «حمایت از بازار سرمایه به معنی هدایت دستوری نیست و دولت به وظیفه ساختارسازی و نظارت خود عمل می‌کند.»

حسن روحانی تلاش کرده از زیر بار مسئولیت اینکه او نقش محوری در کشاندن مردم به بازار بورس داشته و تبلیغات سازماندهی شده‌ای را در این زمینه انجام داد، شانه خالی کند!

از سوی دیگر مقامات جمهوری اسلامی و به ویژه مقامات دولتی مدت‌هاست از آنچه در بازار بورس در جریان است دفاع می‌کنند و وعده بهبود شرایط را می‌دهند اما همچنان سرمایه مردم در این بازار آب می‌رود.

علی ربیعی (بازجو عباد) سخنگوی دولت دوازدهم به تازگی چهار نکته درباره بورس مطرح کرده و مدعی شده که «حمایت از بازار سرمایه فراموش نشده است، هیچ‌کسی در بلند مدت در بورس زیان نکرده است، نباید اعتماد را در این بازار از بین ببریم و به زودی شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.»

این سخنان ربیعی اما چیزی جز فرافکنی نیست. آن سهامدارانی که در نهایت پیروز بازار بورس هستند، مافیاهای وابسته به حکومت و معروف به «حقوقی‌»ها هستند که با بهره‌مندی از رانت اطلاعاتی بازی کلانی را در بازار بورس دست گرفته و سودهای نجومی به جیب زدند. دولت هم توانسته با همکاری همین مافیاها از یکسو سهام شرکت‌های زیان‌ده را در بازار بورس به فروش برساند و از سوی دیگر با دخالت در بازار ارزش سهام را بالا پایین کرده و از اختلاف ارزش سهام، سودهای کلانی کسب و بخش قابل توجهی از کسری بودجه خود را جبران کند.

اعتراضات مالباختگان بورس اما سبب شده منتقدان دولت در مجلس شورای اسلامی نیز دهان به انتقاد از دولت باز کنند. این در حالیست که مجلس یازدهم نیز که نمایندگان آن اکثرا اصولگراهای منتقد دولت روحانی هستند، طی یکسال گذشته از اختیارات خود استفاده نکرده و هیچ اقدامی برای کوتاه کردن دست دولت از بازار بورس یا ساماندهی این بازار انجام نداده‌اند.

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر در شورای عالی بورس در توییتر نوشت که «تزریق نقدینگی فقط با تزریق اعتماد می‌تواند رونق را به بازار سرمایه برگرداند. ابراز نگرانی یا همدردی چه در حوزه بهداشتی و چه در حوزه اقتصادی و بازار سرمایه بدون برنامه‌های عملیاتی فایده‌ای ندارد.»

مجتبی یوسفی سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی هم در صفحه توئیترش نوشت: «کنترل ‎بورس باشد یا کرونا وضعیت یکی است. مشکلاتی که مردم باید تاوان آن را پس دهند. ‎دولت تدبیر و امیدی که با فقدان مدیریت سبب ناامیدی مردم می‌شود. الگوی مدیریت ‎کرونا را با ممنوعیت سفر زیارتی به عتبات ‎عراق و آزاد بودن سفر توریستی ‎ترکیه به رخ جهانیان کشیدید.»

مهدی باقری عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی هم در بخش‌هایی از نطق میان‌دستور خود گفته که «دار و ندار بخشی از مردم زنجان و بلکه ایران در بورس به تاراج رفت. سرمایه کشور را به بهانه تأمین ارز برای تامین کالاهای اساسی به یغما بردند و از محل بی‌تدبیری رانت‌های بزرگ ایجاد شد و سوء‌مدیریت چنان بیداد کرد که مساله نظام به تأمین مرغ، روغن، تخم مرغ و… تنزل یافت.»

این در حالیست که نه از سوی دولت و نه از سوی مجلس شورای اسلامی هیچ اراده‌ای برای بازگرداندن بازار بورس به مسیر عادی دیده نمی‌شود. مردمی که از یکسال پیش با تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی سرمایه‌های خود را به بازار بورس آوردند تا شاید بتوانند از کاهش ارزش دارایی خود به دلیل کاهش ارزش پول ملی جلوگیری و کمک خرجی داشته باشند، حالا قربانیان سناریوی جبران کسری بودجه جمهوری اسلامی شدند و بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود را از دست داده‌اند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *