ایران به اورانیوم ۶۰ درصد رسید

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۷

رئیس سازمان انرژی اتمی تایید کرد دانشمندان هسته‌ای ایران به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد رسیده‌اند. جمهوری اسلامی اما طبق توافق هسته‌ای برجام از حق غنی‌سازی چهاردرصدی برخوردار است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه ۲۷ فرودین (۱۶ آوریل) به خبرگزاری تسنیم گفته است غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است.

صالحی اضافه کرد: «چهارشنبه دستور راه‌اندازی ۶۰ درصد را دادیم و ۴۰ دقیقه بامداد امروز (جمعه) محصول ۶۰ درصد را گرفتیم. محصولی که الان می‌گیریم حدود ۹ گرم در ساعت است.»

دو روز پس از حمله به تاسیسات اتمی نطنز، جمهوری اسلامی اعلام کرد که غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم را آغاز می‌کند. این اقدام در حقیقت یک گام پیش از غنی‌سازی ۹۰درصدی است که لازمه ساختن سلاح هسته‌ای است.

حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت در روز چهارشنبه ۲۵ فروردین آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم را اقدامی واکنشی در قبال حادثه نطنز خواند و گفت: «اینکه می‌بینید عنوان کرده‌ایم IR6 در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به ۶۰درصد خواهیم رساند این پاسخ خباثت‌های شماست.»

عباس عراقچی هم با ارسال نامه‌ای به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران غنی‌سازی ۶۰درصدی را آغاز می‌کند.

قالیباف “معجزه” غنی‌سازی را تبریک گفت

اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران در اعلام خبر یا “مژده” غنی‌سازی ۶۰درصدی گوی سبقت را از همه سیاستمداران ایرانی ربود.

قالیباف با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که دانشمندان این کشور توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند. رئیس مجلس ایران نوشت، با افتخار اعلام می‌کند نیمه‌شب گذشته “دانشمندان جوان و خداباور ایرانی”  توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند.

واکنش اروپایی‌ها و آمریکا 

درباره تصمیم ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم اروپایی‌ها و آمریکا قبلا واکنش نشان داده‌اند.

آلمان، فرانسه و بریتانیا تروئیکای امضاکننده برجام پیش از این نسبت به تصمیم ایران مبنی بر افزایش غنی‌سازی ۶۰درصدی به صورت جدی ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

به باور این کشورها جمهوری اسلامی با اورانیوم بسیار غنی شده گام مهمی در ساخت سلاح‌های هسته‌ای برداشته و توافقنامه برجام را نقض می‌کند.

طبق توافقنامه هسته‌ای برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شده غنی‌سازی چهار درصدی به ایران اجازه داده شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اقدام ایران در آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم را “تحریک آمیز” خواند و آن را موجب زیر سوال رفتن جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات وین دانست.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *