خواهر علی یونسی از یک سال بازداشت بدون محاکمه این دانشجوی نخبه می‌گوید؛ روایت شکنجه و عدم دسترسی به وکیل

By | ۱۴۰۰-۰۱-۳۰

با گذشت یک سال از بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف در تهران، نه تنها کماکان دادگاهی برای آنها برگزار نشده، بلکه اتهام «افساد فی الارض» نیز به آنها نسبت داده شده است.

آیدا یونسی،‌ خواهر علی یونسی، با اشاره به اتهام نسبت داده شده به این دو دانشجوی زندانی به صدای آمریکا گفت، این اتهام از جانب نیروهای امنیتی طرح شده و دادگاه هیچ‌‌گونه بررسی نسبت به این اتهام انجام نداده است تا رد و یا تایید شود.

وی افزود: «واقعیت برای ما هم پوشیده است. یعنی این که چرا الان نهادهای امنیتی تصمیم می‌گیرند اتهامات بی پایه و اساس به دو جوان بزنند برای ما هم دلیل اصلیش پوشیده است.»

طی روزهای گذشته با سپری شدن یک‌سال از بازداشت موقت این دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف، مصطفی نیلی، وکیل مدافع علی یونسی، با اعلام خبر به تعویق افتادن جلسه دادگاه این دو زندانی سیاسی به دلیل عدم اعزام آنها از بند ۲۰۹ به دادگاه انقلاب در صفحه توئیتر خود اتهام موکلانش  را «افساد فی الارض» عنوان کرد.

علی یونسی و امیرحسین مرادی،‌ دانشجویان نخبه، یک سال در «بازداشت موقت»؛ هنوز دادگاهی برگزار نشده است
با سپری شدن یک‌سال از بازداشت موقت علی یونسی و امیرحسین مرادی،‌ دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف، یکی از وکلای پرونده با اعلام خبر برگزار نشدن جلسه دادگاه آنها، می‌گوید که اتهام موکلانش «افساد فی الارض» عنوان شده است.

خواهر علی یونسی در واکنش به برگزار نشدن این جلسه دادگاه به صدای آمریکا گفت: «این اولین مورد بی قانونی نبود که ما در این پرونده دیدیم.»

به گفته او از نحوه بازداشت و ضرب و شتم گرفته تا دو ماه انفرادی، شکنجه، و آسیب‌های روحی و روانی که در جلسه بازجویی عمومی در دادسرای عمومی دادگستری تهران و تعدادی موارد دیگر، همه نشان از بی قانونی اعمال شده در پرونده این دو دانشجوی زندانی است.

آیدا یونسی در ادامه با اشاره به بی قانونی‌های اعمال شده در پرونده علی یونسی و امیرحسین مرادی افزود: «این بچه‌ها هنوز که هنوز است وکیل‌هایشان را ملاقات نکرده‌اند.‌ خواسته اول ما این است که علی و امیرحسین بتوانند وکیل‌هایشان را ببینند و خواسته دوم ما این است که این بچه‌ها از بند ۲۰۹ که یک بند امنیتی است به بندهای عمومی که زندانیان سیاسی هم هستند منتقل شوند.»

خانم یونسی در ادامه با اشاره به پشتیبانی و حمایت‌های انجام شده از سوی نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ها به صدای آمریکا گفت:‌ «متاسفانه الان یک سال است این قضیه همچنان ادامه پیدا می‌کند. ‌پس شاید می‌شود گفت این پشتیبانی‌ها به هر دلیلی کافی نبوده است.»

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر، برنده مدال نقره المپیاد نجوم سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶، و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶،‌ روز جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ توسط نیروهای لباس شخصی، بدون ارائه حکم و با ضرب و شتم در محل سکونت خود بازداشت شدند و این بازداشت تاکنون ادامه داشته است.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

Evin prison in Tehran, Iran
بخش ایران گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا: جمهوری اسلامی علاوه بر داخل، در کشورهای سوریه، عراق و یمن نیز در نقض حقوق بشر سهیم است
وزارت خارجه آمریکا گزارش سالانه وضعیت حقوق بشری در کشورهای مختلف را منتشر کرد.

درگزارش سالانه وضعیت حقوق بشری در کشورهای مختلف که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، در بخش مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۰ آمده است که مقامات جمهوری اسلامی ایران نه تنها درایران مرتکب نقض حقوق بشر می شوند، در سوریه نیز از طریق پشتیبانی نظامی از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و نیروهای حزب الله لبنان و همچنین در عراق از طریق کمک به شبه نظامیان حامی ایران، و در یمن از طریق حمایت از شورشیان حوثی، در نقض حقوق بشر سهیم هستند.
صدای امریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *