احمد علیرضابیگی, نماینده مجلس: ۵۰ میلیون ایرانی در بورس مالباخته شدند/ درآمد ۱۸ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی از مالیات بورس

By | ۱۴۰۰-۰۱-۳۱

در حالی که اعتراضات سهام‌داران متضرر بورس طی هفته‌های اخیر تشدید شده، نماینده تبریز در صحن مجلس از «مال‌باختگی ۵۰ میلیون ایرانی» خبر داده است.

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون داخلی و شوراها، در جریان حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی در صحن مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان، ضمن اشاره به «بی‌اعتمادی ملت ایران» به این مقام دولت گفت: «برای این عدم اعتماد دلیلی واضح‌تر از مال‌باختگی ۵۰ میلیون ایرانی در بورس تحت مسئولیت شما نمی‌توان ارائه کرد.»

نماینده تبریز خطاب به فرهاد دژپسند افزود: «به واسطه این تقصیر محرز شما، چه تعداد افرادی که با انگیزه انتقام‌گیری در صفوف مخالفان نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند.»

این سخنان نماینده تبریز در حالی بیان می‌شود که اعتراضات سهام‌داران مالباخته بورس که از پاییز سال گذشته شکل گرفت، طی هفته‌های گذشته شدت یافته است. این سهام‌داران در اعتراض به ریزش‌های بورس، خواستار استیضاح وزیر اقتصاد و محاکمه مدیران بورس شده‌اند.

با تشدید اعتراض‌ها در دی‌ماه حسن قالیباف اصل،‌ رییس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار،‌ از سمت خود کناره‌گیری کرد.

مال‌باختگان معترض در جریان اعتراضات خود شعارهایی علیه فساد حکومت و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی و ابراهیم رییسی و همچنین مقام‌های اقتصادی دولت سر داده‌اند.

از جمله شعارهای سهام‌داران متضرر «‌ننگ ما ننگ ما، دولت الدنگ ما»، «مرگ بر روحانی»، «روحانی اعدام باید گردد»، «ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم»، «بورس ما بورس ما، کوره پول‌سوز ما»، «مجلس پر ادعا، کجا رفت پول ما»، «یا حجت‌ابن‌الحسن، ریشه ظلم را بکن» بوده است.

در پلاکاردها هم سهام‌داران سازمان بورس را «دزداد ملاصدرا استریت» می‌خوانند.

پیش از این علاوه بر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رییس‌جمهور و سایر اعضای هیات دولت او از جمله رییس کل بانک مرکزی از مردم خواسته بودند در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند.

درآمد ۱۸ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی از مالیات بورس

دولت روحانی از نوسانات بهای سهام درآمد هنگفتی داشته است. میزان درآمد مالیات بر بورس دولت روحانی رشدی ۴۰۰ درصدی داشته است. این در حالی است که از مال‌باختگی ۵۰ میلیون نفر در بازار بورس ایران سخن می‌رود.

آمار مربوط به درآمدهای مالیاتی دولت روحانی از بابت نقل و انتقالات مالی در بازار بورس ایران منتشر شده است. آماری که حکایت از درآمد کلان دولت روحانی از طریق کسب مالیات از خرید و فروش سهام دارد.

“نود اقتصادی” گزارشی درباره درآمد دولت از مالیات بورس منتشر کرده است. در این گزارش که متکی بر آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بورس است، آمده: «دولت در سال ۱۳۹۹ از نقل و انتقال سهام در بورس ۱۷ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان در آمد مالیاتی کسب کرده است.»

این در حالی است که میزان کل درآمد مالیات بر داد و ستد سهام در بازار بورس در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

این منبع خبری در ادامه گزارش خود نوشته است که میزان درآمد دولت از مالیات ناظر بر نقل و انتقال سهام در بازار بورس ایران در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن رشدی ۴۴۳ درصدی داشته است.

سود کلان دولت و مال‌باختگان بورس

این در حالی است که احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین نسبت به پیامدهای سیاست دولت در زمینه بازار بورس اعتراض کرده است.

بازار بورس و پدیده مال‌باختگی در ایرانبازار بورس و پدیده مال‌باختگی در ایران

نماینده تبریز خطاب به حسن روحانی گفته است: «ملت ایران دیگر به شما اعتماد ندارد و اینجانب به عنوان نماینده ملت عرض می‌کنم که در تاریخ بماند و برای این عدم اعتماد دلیلی واضح‌تر از مال‌باختگی ۵۰ میلیون ایرانی در بورس تحت مسئولیت شما نمی‌توان ارائه کرد.»

نماینده تبریز ریزش بخشی از نیروهای حامی جمهوری اسلامی را برخاسته از سیاست‌های دولت روحانی در بازار بورس و همچنین “خصوصی‌سازی‌های ناروا” و “واگذاری‌های خاص” دانسته است.

علیرضابیگی با اشاره به عملکرد دولت در بازار بورس و نقش آن در مال‌باختگی مردم در ادامه گفته است: «به واسطه این تقصیر محرز شما چه تعداد افرادی که با انگیزه انتقام‌گیری در صفوف مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.»

پیش از این گفته شده بود، دولت روحانی از محل گرانی ارز نیز حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *