قرارگاه خاتم چگونه مالک شهر تهران شد؟

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۲

یک عضو شورای شهر تهران می‌گوید ارزش قراردادهای شهرداری تهران با سپاه به قیمت روز ۴۰ هزار میلیارد تومان است

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که در دوره شهرداری قالیباف قراردادهای محرمانه‌ای با قرارگاه خاتم منعقد شد که حجم آن از بودجه سالیانه شهرداری هم بیشتر بود: «قراردادی با عنوان فاینانس ۱ و فاینانس ۲ (با قرارگاه خاتم) بسته می‌شود و حجم آن به اندازه بودجه کل یک سال شهرداری است…حجمی که هنوز بعد از ۵ سال راجع به این عدد داریم صحبت می‌کنیم، با قیمت امروز بالغ ‌بر ۴۰ هزار میلیارد است.»

حق‌شناس گفت که دو قرارداد با نام‌های فاینانس ۱ و ۲ به صورت محرمانه با قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه امضا شده است تا تامین مالی پروژه‌هایی که به صورت خارج از تشریفات به این قرارگاه واگذار شده است را خودشان از محل شهرفروشی و تراکم تامین کنند: « این قراردادها برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ‌ مقیاسی هستند که در شهر توسط خاتم اجرایی شده. یعنی ما یک پیمانکار به نام خاتم داریم که مثلا دارد بزرگراه امام علی را می‌سازد یا مثلا تونل توحید را می‌خواهد تمام کند یا بزرگراه طبقاتی صدر را به یک جایی برساند. اینها پول می‌خواهد. پول را باید از کجا تهیه کنیم؟ از جیب مردم تهران. چگونه؟ برویم پروانه صادرکنیم، زمین‌های شهرداری را که متعلق به همه شهر است و سرمایه‌های شهر است و مربوط به آینده شهر و بچه‌های این شهر است؛ بارگذاری سنگین می‌کنیم. این شهر مگر چقدر ظرفیت زندگی دارد؟»

سپاه، مالک شهر تهران

ورود سپاه به پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز در شهر تهران از دهه ۷۰ و با ساخت پل‌های شهری آغاز شد. در دهه ۸۰ و ۹۰ و در دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد و پس از آن محمدباقر قالیباف، سپاه به صورت انحصاری تمام قراردادهای بزرگ شهری در حوزه ساخت اتوبان، تونل، مترو و پارک‌های شهری را به دست آورد. بهش مهمی از این قراردادها بدون طی‌شدن تشریفات قانونی و به صورت یک‌طرفه به سپاه واگذار شده است. میزان تخلف و فساد صورت گرفته در این پروژه‌ها به حدی بوده است که اخیرا محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت که قرارگاه خاتم قبول کرده تا ۵ هزار میلیارد تومان را به عنوان خسارت به شهرداری تهران مسترد کند.

عمده قراردادهای سپاه با شهرداری تهران به صورت محرمانه منعقد شده است و به همین دلیل راهی برای سنجش میزان دقیق فساد رخ داده در آن‌ها وجود مدارد. حق‌شناس در مصاحبه‌اش می‌گوید که تنها محمدباقر قالیباف و عیسی شریفی از این قراردادها اطلاع داشته‌اند و شورای شهر تهران در زمان امضای این قراردادها از محتوای آن بی‌خبر بوده است: «کسی در این سال‌ها سوال نکرده که چرا باید این قراردادی که امروز آن را با عنوان فاینانس ۱ و فاینانس ۲ می‌شناسیم، محرمانه باشد؟! اصلا مرجعیت تعیین‌کننده اینکه این قرارداد محرمانه باشد را چه کسی تشخیص داده است؟ درواقع سوال اصلی این است که آقای شهردار! یا قائم‌مقام او، وقتی که این را امضا کردند بر چه مبنایی عنوان محرمانه روی آن گذاشتند؟ چرا باید یک قرارداد شهری که می‌خواهد در شهر تهران اجرا شود و برای آن چند هزار پروانه هولوگرام صادر می‌شود به جای اینکه این به خزانه شهرداری برود به جای دیگر می‌رود! مبنا چه بوده است؟»

هلدینگ سرداران

عیسی شریفی، قائم‌مقام قالیباف در دوران ۱۲ ساله شهرداری او هم‌اکنون به دلیل پرونده فساد در هلدینگ یاس به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

حجم فساد در هلدینگ یاس به قیمت سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این سازمان اقتصادی که از سوی گروهی از سرداران بانفوذ سپاه و حمایت مجتبی خامنه‌ای و حسین طائب ایجاد شده بود در معاملات کلان شهرداری تهران، صداوسیما، خریدهای خارجی سپاه و دور زدن تحریم‌ها فعال بود.

پس از افشای فساد کلان رخ داده در جریان معاملات، هلدینگ یاس در سال ۱۳۹۶ منحل شد و الان به عنوان «شرکت در حال تصفیه» فعال است.

در پرونده فساد در هلدینگ یاس و از میان سرداران سپاه، به جز محمود سیف، عیسی شریفی و مسعود مهردادی یک چهره بانفوذ دیگر هم دارد، جمال‌الدین آبرومند، معاون سابق هماهنگی سپاه. او و محمود سیف رابط بنیاد تعاون سپاه و سازمان اطلاعات سپاه با این پرونده فساد بود. به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه رسیدگی به پرونده فساد هلدینگ یاس مشخص نیست که ایا به نقش سازمان اطلاعات سپاه و بنیاد تعاون سپاه در این مفاسد هم رسیدگی شده است یا نه.

همچنین گزارش‌هایی از نقش محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه در این پرونده فساد منتشر شده است. تاکنون خبری از احضار فرمانده سابق سپاه و یا رسیدگی به پرونده فساد او منتشر نشده است. او هم‌اکنون فرمانده قرارگاه فرهنگی بقیهالله سپاه است که مهم‌ترین ماموریتش هماهنگی فعالیت‌های سپاه در سینما و تلویزیون و فضای مجازی اعم از ساماندهی گروه‌های هکری و رسیدگی به وضعیت نیروهای وابسته به سپاه در شبکه‌های اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *