افزایش «۱۶ درصدی» اضطراب و افسردگی در ایران در پی همه‌گیری کرونا 

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۸

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی ایران از افزایش ۹ تا ۱۱ درصدی استرس، اضطراب و افسردگی شدید و متوسط در شش ماه اول آغاز همه‌گیری کرونا در کشور خبر داد.

به گفته این مقام مسئول، اکنون این رقم به ۱۶ درصد رسیده است.

بهزاد وحیدنیا در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است که فشارهای روانی به ویژه سوگ‌ گسترده­ ناشی از بحران کرونا و پیامدهای آن از یک سو و تغییرات اقتصادی و اجتماعی و افزایش گرانی و بیکاری از سوی دیگر، بستر تغییر و تعمیق الگوی آسیب­‌های اجتماعی را فراهم کرده است.

به گفته او، این عوامل کارکرد افراد و احساس امنیت، کفایت و رضایت آنها را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش اختلالات روانی به ویژه اختلالات اضطرابی به عنوان زیربنای طیف وسیعی از سایر اختلالات شده است.

شیوع کرونا در ایران بار دیگر از اوایل بهار سال جاری اوج گرفته و نگرانی‌های زیادی نسبت به ورود انواع جهش‌یافته ویروس کرونا به کشور وجود دارد.

روند واکسیناسیون در ایران نیز با کندی پیش می‌رود. در حالی که بیش از یک میلیارد نفر در جهان واکسینه شده‌اند، تاکنون ۵۶۳ هزار نفر در ایران دوز اول واکسن را دریافت کرده و حدود ۱۵۵ هزار نفر از آن‌ها دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب کمتر از یک درصد جمعیت ایران حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی ایران از افزایش دو برابری تقاضای مشاوره تلفنی هم خبر داده و با تاکید بر ضرورت افزایش منابع در حوزه سلامت روان گفته است که برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این حجم از تقاضا نیاز است و لازم است از سوی دولت و با حمایت مجلس منابع کافی برای پشتیبانی از خدمات اجتماعی مردم در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *