گفت‌وگوهای برجام؛ از خوش‌بینی محتاطانه تا چانه‌زنی بر سر لغو تحریم‌ها

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۹

گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در وین وارد سومین هفته خود شده است. روسیه نسبت به کسب توافق ابراز خوش‌بینی کرده است. گره اصلی بر سر لغو تحریم‌هایی است که از سوی ترامپ اعمال شده است. نمایندگان روسیه و آمریکا دیدار می‌کنند.

گفت‌وگوهای هر سه کارگروه پشت درهای بسته در وین ادامه دارد. میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به پیشرفت گفت‌وگوها و مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرده است.

نماینده روسیه در توییتی که در همین رابطه منتشر کرده تاکید کرده است که در حال حاضر تنها می‌توان از یک “خوش‌بینی محتاطانه” سخن گفت. او گفته است که در صورت پیشرفت گفت‌وگوها، می‌توان از صفت “محتاطانه” در این باره چشم پوشید.

هفته سوم گفت‌وگوهای برجام روز سه‌شنبه ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت) در وین آغاز شد. عباس‌عراقچی، معاون سیاسی محمدجواد ظریف که هدایت هیات نمایندگی ایران را برعهده دارد، گفته است که هنوز در مورد ابراز خوش‌بینی نسبت به نتایج این گفت‌وگوها باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

این در حالی است که انریکه مورا، معاون مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که گام‌هایی در راستای بازگشت کامل به برجام برداشته شده است.

احیای برجام از یک سو منوط به پایبندی ایران به تعهدات برجامی پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است و از سوی دیگر، مشروط به لغو تحریم‌هایی است که از سوی ایالات متحده آمریکا در دوران زمامداری دونالد ترامپ وضع شده‌اند.

اجلاس مشترک روسیه و آمریکا

خبرگزاری‌ها از نشست مشترک نمایندگان سیاسی روسیه و آمریکا درباره دور جدید گفت‌وگوهای ناظر بر توافق هسته‌ای با ایران خبر داده‌اند.

قرار است نمایندگان این دو کشور روز پنجشنبه ۲۹ آوریل در وین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. این خبر از سوی میخائیل اولیانوف نماینده روسیه رسانه‌ای شده است.

عباس عراقچی و هیات نمایندگان ایران در اجلاس کمیسیون مشترکعباس عراقچی و هیات نمایندگان ایران در اجلاس کمیسیون مشترک

نماینده روسیه تاکید کرده است که هدف از این دیدار تسریع مذاکرات برجام است. اولیانوف بار دیگر بر لغو همه تحریم‌ها مطابق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تاکید کرده است.

باید یادآور شد که این نخستین دیدار نمایندگان این دو کشور در دور جدید مذاکرات کمیسیون برجام نیست. پیش از این نیز نمایندگان دو کشور بر سر موارد مورد اختلاف با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

گره و مانع اصلی

برای احیای برجام و هموار کردن بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای سه کارگروه راه‌اندازی شده است. کارشناسان کشورهای ذیربط در این کارگروه‌ها با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. کارگروه نخست ناظر بر تعهدات برجامی ایران است.

میخائیل اولیانوف، نماینده سیاسی روسیه در اجلاس کمیسیون مشترک برجاممیخائیل اولیانوف، نماینده سیاسی روسیه در اجلاس کمیسیون مشترک برجام

وظیفه کارگروه دوم رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است. باید یادآور شد که آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ در ماه مه سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده بود.

اکنون با هدف هماهنگی در اجرای مصوبات و نتایج کار این دو کارگروه، گروه سومی نیز تشکیل شده است. گفته می‌شود که مشکل و گره اصلی در حال حاضر ناشی از تفاوت دیدگاه‌ها درباره رفع تحریم‌ها است.

جمهوری اسلامی خواستار رفع کامل تحریم‌ها شده است. این در حالی است که نمایندگان دولت جدید آمریکا بر این باورند که برخی از تحریم‌های وضع شده از سوی دونالد ترامپ ربطی به توافق هسته‌ای ندارند و از این رو، الزامی برای لغو آن‌ها در شرایط کنونی وجود ندارد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *