جهش چشمگیر تجارت ایران و ترکیه در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۱

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۱
گزارش جدید مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد واردات این کشور از ایران در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شده و صادراتش به ایران نیز افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس این گزارش که روز جمعه ۱۰ اردیبهشت در وبسایت مرکز آمار ترکیه منتشر شده است، این کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی بیش از ۵۸۱ میلیون دلار واردات از ایران داشته است؛ در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال کمتر از ۲۸۳ میلیون دلار بود.

البته در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ که هنوز آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا نگذاشته بود، صادرات ایران به ترکیه نزدیک ۲ میلیارد دلار بود. بدین ترتیب، به رغم رشد چشمگیر صادرات ایران به ترکیه، هنوز از سطح دوران پیش از تحریم‌ها بسیار کمتر است.

آمارهای جدید گمرک ایران نیز نشان می‌دهد صادرات ایران به ترکیه در ماه فروردین رشدی ۱۴۹ درصدی نسبت به فروردین پارسال داشته است.

همچنین صادرات ترکیه به ایران در سه ماهه ابتدایی سال نسبت به دور مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۲۱ درصد افزایش یافته و به ۶۰۳ میلیون دلار رسیده است.

پارسال برای اولین بار تراز تجاری دو کشور به نفع ترکیه شد؛ یعنی صادرات ترکیه به ایران بیش از وارداتش از جمهوری اسلامی بود. در سه ماهه ابتدایی سال نیز این وضعیت کماکان ادامه دارد.

با استفاده از گزارش‌های مرکز آمار ترکیه، گمرک ایران، و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *