محمدجواد ظریف در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی: نظراتم شخصی بود، بسیار متأسفم

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۳
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد فایل منتشرشده از مصاحبه جنجال‌برانگیز خود ضمن ابراز تاسف گفت که این «نقطه‌نظرات شخصی» و «صرفا برای انتقال تجربیات» بیان شده بودند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف در یک فایل صوتی که هفته پیش از گفت‌وگوی سه ساعته او با سعید لیلاز منتشر شد، گفت حکومت ایران، «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و دیدگاهش را حاصل بررسی‌های «کارشناسانه» عنوان کرد.

علی خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت در یک سخنرانی که از شبکه حکومتی خبر صداوسیما پخش شد، با دفاع از نیروی قدس سپاه پاسداران و عملکرد فرمانده سابق آن، قاسم سلیمانی، گفت که «نیروی قدس بزرگترین عامل موثر در جلوگیری از دیپلماسی منفعل در غرب آسیاست».

رهبر جمهوری اسلامی بدون نام بردن از محمدجواد ظریف از فایل صوتی و اظهارات او درباره قاسم سلیمانی انتقاد کرد و گفت: «این حرف‌ها تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان ما و آمریکاست».

وزیر خارجه ایران اما بلافاصله در واکنش به این سخنان یادداشتی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. او سخنان علی خامنه‌ای را «ختم کلام» و «نقطه پایانی برای بحث‌های کارشناسی» دانست.

آقای ظریف همچنین «پیروی از نظرات و تصمیمات» رهبر جمهوری اسلامی را «ضرورتی غیرقابل انکار برای سیاست خارجی» ایران خواند.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Javad Zarif (@jzarif_ir)

انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی سه ساعته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بازتاب‌های زیادی داشته است و برخی نمایندگان مجلس با «توهین و اهانت»‌ دانستن سخنان ظریف درباره قاسم سلیمانی، خواستار برخورد با او شده‌اند.‎

آقای ظریف پیشتر نیز با انتشار یادداشتی دیگر در اینستاگرام از خانواده قاسم سلیمانی درخواست بخشش کرده بود. در آن یادداشت او سخنانش در فایل صوتی را «صادقانه» خوانده اما افزوده است: «اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتما همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم».

با استفاده از صفحه اینستاگرام جواد ظریف و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *