مجتبی ذوالنور: افشای فایل صوتی ظریف پروژه سیاسی و انتخاباتی بود

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۹

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادعای دولت درباره سرقت فایل مصاحبه جنجال‌برانگیز ظریف را باورناپذیر عنوان کرد. سخنگوی این کمیسیون می‌گوید قرار است وزیر خارجه در یک جلسه فوق‌العاده درباره این مصاحبه توضیح دهد.

مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اظهارات مسئولان دولت درباره محرمانه بودن مصاحبه افشاشده وزیر خارجه و به سرقت رفتن فایل صوتی آن را غیرقابل قبول و نادرست خواند.

خبرگزاری مهر شنبه ۱۸ اردیبهشت از قول رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت: «اگر افشای این فایل از طریق سرقت بوده است کار جاسوس و نفوذی است که اقدامی فردی نبوده و ارتباطات شبکه‌ای وجود داشته و آقایان باید پاسخ دهند برای جلوگیری از نفوذ چه کرده‌اند.»

ماجرا بر سر یک مصاحبه هفت ساعته با محمد جواد ظریف است که مطابق ادعای دولت در چارچوب پروژه‌ای در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برای ثبت “گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم” و انتقال تجربه به دولت‌های بعدی ضبط شده است.

بخشی از صحبت‌های ظریف در این مصاحبه که در ایران بیشتر حساسیت‌برانگیز بوده به اظهارات او درباره دخالت قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین واحد قدس سپاه پاسداران در سیاست خارجی، به خصوص در منطقه مربوط می‌شود.

این موضوع مسئله پنهانی نیست و درباره آن شواهد زیادی موجود است. ظاهرا بخشی از حساسیت‌ها مربوط به گلایه‌آمیز بودن لحن وزیر خارجه و بیان این سخنان توسط کسی است که قرار است ریاست دستگاه دیپلماسی را بر عهده داشته باشد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی در نشست خبری هفتم اردیبهشت ادعا کرد فایل صوتی مصاحبه وزیر خارجه دزدیده و به صورت گزینشی منتشر شده و روحانی به وزارت اطلاعات دستور داده عوامل “این توطئه” را شناسایی کند.

تردید درباره فرضیه سرقت فایل

به گزارش خبرگزاری ایرنا ربیعی در این نشست افزود این فایل صوتی “توسط تلویزیون پترودلاری و طرفدار رنج و تحریم مردم” منتشر شده و همین امر “نشانه توطئه‌آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی” آن است. اشاره او به تلویزیون “ایران اینترنشنال” است که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند عربستان سعودی تامین‌کننده هزینه‌های آن است.

نماینده قم در مجلس می‌گوید اگر اظهارات مسئولان درباره دست داشتن افراد نفوذی و سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و عربستان در افشای این مصاحبه درست باشد باید مشخص شود “این افراد در دست و پای آقایان و عمق مرکز استراتژیک” چه می‌کردند.

ذوالنور فرضیه دزدیده شدن فایل صوتی ظریف را رد کرده و گفته است: «بنده افشای فایل صوتی ظریف را سرقت نمی‌دانم، این اقدام یک پروژه سیاسی و انتخاباتی بوده که از قبل طراحی شده و با اهداف خاص انجام شده است.»

در پی انتشار فایل صوتی ظریف، حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد و ربیعی جانشین او شد، اما مسئولان دولت تا کنون توضیح قانع‌کننده‌ای درباره چگونگی لو رفتن این فایل ارائه نداده‌اند.

سرقت به دلایل “کاملا روشن” اما ناروشن!

سخنگوی دولت هفتم اردیبهشت گفت: «فایل گفت‌وگوی آقای ظریف به دلایل کاملا روشن که البته همه ابعاد آن هنوز روشن نیست، ولی بعد توطئه‌آمیز بودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنها در دست بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد.»

مصاحبه با محمد جواد ظریف، که هدف آن ثبت در تاریخ شفاهی عنوان می‌شود را سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصادی انجام داده که پس از انتخابات سال ۸۸ به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده و ارتباط با بیگانگان” محاکمه و چند سال زندان بود.

لیلاز تابستان ۹۷ به عنوان قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو دیزل در بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش منصوب شد. انتخاب او برای مصاحبه با ظریف درباره مسائل سیاست خارجی با توجه به فعالیت‌های او در حوزه اقتصادی برای بسیاری سوال‌برانگیز بوده است.

روزنامه‌نگار اقتصادی، مصاحبه‌ای برای انتشار؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید نوع پرسش‌های سعید لیلاز از ظریف “هدف‌دار بود و ربطی به ثبت در تاریخ نداشت” و نخستین پرسش او از وزیر خارجه نشان می‌دهد که مصاحبه برای انتشار انجام شده است.

به گفته ذوالنور لیلاز در ابتدای مصاحبه به ظریف گفته است: «مشکل ما با شما این است که در هشت سالی که وزیر امور خارجه بودید و ۴۰ سالی که دیپلمات بوده‌اید ۹۹ درصد اخباری دارید که مردم نمی‌دانند و ما باید در یک برنامه سه تا چهار ساعته این موضوعات را در اختیار مردم قرار دهیم.»

محمد جواد ظریف در مصاحبه افشا شده از سیاست‌های روسیه در ارتباط با جمهوری اسلامی نیز انتقاد کرده و مسکو را از جمله به سنگ‌اندازی در مسیر توافق هسته‌ای و کشاندن نظامیان ایران به صحنه درگیری‌های نظامی در سوریه متهم می‌کند.

ذوالنور می‌گوید انتشار فایل صوتی ظریف همزمان با مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با هدف از بین بردن پشتیبانی روسیه و چین از ایران انجام شده و تهیه‌کنندگان آن “با حرف‌های دروغ روسیه را مسئله‌دار کردند تا از ایران حمایت نکند”.

او می‌گوید یکی دیگر از اهداف انتشار فایل صوتی ظریف “قهرمان‌سازی از شخص وزیر امور خارجه” برای حضور در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بوده است. بحث نامزدی ظریف در انتخابات از سوی نزدیکان دولت و حزب کارگزاران مطرح شده اما او بارها گفته قصدی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را ندارد.

تشر خامنه‌ای، تهدید مجلس

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای ۱۲ اردیبهشت در یک سخنرانی با اشاره به سخنان ظریف درباره قاسم سلیمانی و نیروی قدس اظهارات او را “تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان” خواند و به شدت از آن انتقاد کرد.

وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم همان روز در پیام کوتاهی نوشت از این که بیان برخی نقطه نظرات شخصی او “اسباب تکدر خاطر شریف مقام معظم رهبری” شده بسیار متاسف است.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی روز شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت قرار است ظریف روز یک‌شنبه در یک جلسه فوق‌العاده این کمیسیون شرکت کند و به شش پرسش نمایندگان در ارتباط با فایل صوتی منتشر شده از او پاسخ دهد.

حسین حق‌وردی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندی پیش گفته بود با توجه به فایل صوتی منتشر شده از ظریف “قطعا ایشان صلاحیت و اهلیت تکیه زدن بر وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی” را از دست داده و “چنین فردی با چنین تفکری نباید حتی یک ساعت در راس دستگاه دیپلماسی کشور حضور داشته باشد”.

او در یادداشتی که هفتم اردیبهشت در پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس منتشر شد با بیان این که دیپلماسی هیچ دستاوردی نداشته تاکید کرد بهتر است ظریف “عاقلانه استعفا دهد” و در غیر این صورت “استیضاح و برکناری ایشان توسط نمایندگان مجلس حتمی و ضروری است”.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *