خودروسازی؛ چرخش در قوای محرکه ایرانی

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۹

شرکت‌های ایرانی چرخش تازه‌ای را با کمک مشاورانی از آلمان و اتریش در صنعت خودرو شروع کرده‌اند چرخشی که به سمت کوچک‌تر شدن موتورهای خودروها در ایران و هیبریدی شدن آنها پیش می‌رود.

موتورهای سری تیوان که از سوی شرکت بهمن در حال توسعه هستند با کمک شرکت AVL‌اتریش توسعه پیدا کرده‌اند.

موتورهای سری تیوان 

این سری موتور نزدیک‌ترین موتور در ایران به موتورهای اروپایی است و از این موتورها می‌توان در خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید هم استفاه کرد البته فعلا در ایران تکنولوژی ساخت موتورهای هیبریدی و پلاگین هیبردی وجود ندارد.

در استراتژی ده سال آینده صنعت خودرو  در جهان، خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید نقش اصلی را بازی خواهند کرد و شرکت‌های خودروسازی در جهان به این سمت می‌روند.

موتورهای سری تیوان حاصل انتقال دانش فنی از شرکت ای وی ال اتریش پس از امضای برجام است.

شرکت تیوان زیر مجموعه گروه بهمن محسوب می‌شود و شرکت بهمن پس از دو شرکت ایران خودرو و سایپا، سومین خودروساز ایران محسوب می‌شود.

شرکت تیوان در طرح خانواده موتورهای سه و چهار سیلندر خود توانی بین ۷۵ تا ۱۵۵ اسب بخار و گشتاورهای متفاوت ۱۰۰ تا ۲۵۰ نیوتن متر را در نظر گرفته است .

البته موتور ۷۵ اسب بخاری برای شرایط اقلیمی ایران موتور کم‌توانی محسوب می‌شود ولی در صورت استفاده در کنار یک موتور الکتریکی در خودرو هیبریدی، می‌تواند به توانی مناسب برای استفاده شهری دست پیدا کند ولی مشکل آنجاست که شرکت‌های ایرانی هنوز دانش ساخت خودروهای هیبریدی را ندارند.

با کاهش حجم و سیلندر در این سری موتورها، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، قابلیت کسب استاندارد یورو شش رخ داده است. در ساخت این موتورها، از فناوری‌هایی مانند پاشش مستقیم سوخت داخل محفظه احتراق، بکارگیری توربوشارژ، سرسیلندر یکپارچه با منیفولد خروجی استفاده شده است.

خطوط تولید این خانواده موتور، دارای  ظرفیت تولید سالیانه ۵۰۰هزار دستگاه، به طور همزمان است و قابلیت ماشین‌کاری و مونتاژ ۱۰ نوع از موتورهای سه و چهار سیلندر را دارد.

مجتبی میرسهیل مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان گفته است:« تولید این موتور از اولین قراردادهای برجامی بود این قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری در خودروسازی به شمار‌می‌رود که البته با برهم خوردن برجام و کنار کشیدن شرکت های اروپایی توانستیم میزان داخلی سازی این خانواده موتور را از ۵۵ درصد به ۸۵ درصد برسانیم.»

شرکت تیوان ادعا کرده است که به دنبال توسعه خودروهای هیبریدی است. بر اساس آنچه این شرکت اعلام کرده است: «ایجاد آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته (الکتریکی، هیبریدی و احتراقی) از ابتدای سال ۹۸ بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه شرکت تیوان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه تهران آغاز شده است . این آزمایشگاه پیشرفته‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه طراحی و توسعه قوای محرکه (الکتریکی، هیبریدی، احتراقی) ایران است که قابلیت توسعه و آزمون انواع قوای محرکه برای خودروهای سبک و سنگین تا سطح استاندارد آلایندگی یورو ۶ و توان ۵۷۵ اسب بخار را دارد و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم افزاری منحصر به فرد برای توسعه و نگاشت ECU و TCU  را دارا است.»

گفتنی است ۲۰ هزار میلیارد ریال در راه اندازی شرکت تیوان و تولید انبوه موتورهای جدید و کم مصرف سرمایه گذاری شده است.

تولید خودروهای برقی در آلمان

موتورهای جدید ایران خودرو

شرکت ایران خودرو هم روی به توسعه موتورهای سه سیلندر آورده است این شرکت هم مدعی است در مرحله بعدی از این موتورها در خودروهای هیبریدی با موتورهای الکتریکی استفاده خواهد کرد.

ایران خودرو درنظر دارد تا پنج موتور سه سیلندر با توان ۷۵ الی ۱۵۰ اسب بخار و گشتاورهای متفاوت از ۹۸ الی ۲۴۰ نیوتن متر را توسعه دهد.

دانش این موتورها هم توسط چندین شرکت آلمانی پس از برجام به ایران خودرو منتقل شده است.

در این موتورها از تکنولوژی مانیفولد دود یکپارچه با سرسیلندر IEM، سامانه زمان‌بندی متغیر دریچه‌های دود و هوا، روغن با گرانروی بهینه، میل لنگ خارج از مرکز ، توربو شارژر، زنجیر کم صدا جهت انتقال نیرو، جداساز بخارات روغن نسل جدید، انگشتی غلطکی با مجموعه لقی‌گیر روغن، تزریق درگاهی و تزریق مستقیم سوخت، خنک کاری مجزای بدنه و سرسیلندر، میل متعادل کننده، تلمبه روغن شارمتغیر،خنک‌کننده روغن، سمبه‌های سبک‌سازی شده و مدار خنک‌کاری هوشمند سمبه و حلقه‌های با پوشش اصطکاک پایین استفاده شده است.

یکی از نقاط ضعف چند مدل از این موتورها این است که از سیستم تزریق مستقیم سوخت در آن استفاده نشده است. استفاده نکردن از این سیستم عملا میزان آلایندگی و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

نکته مهم دیگر برای استفاده این موتورها در خودروهای هیبریدی، نداشتن دانش ساخت موتور الکتریکی مناسب و هماهنگ‌سازی آن با موتورهای احتراق داخلی در ایران است. حتی مشخص شده است در نسخه هیبریدی معرفی‌شده ایرانی قوای محرکه الکتریکی از طریق سازندگان چینی تامین شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *