افزایش «ده‌برابری» خریداران ایرانی ملک در ترکیه

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۹

بر اساس یک گزارش رسانه‌ای، شمار ایرانی‌هایی که در ترکیه اقدام به خرید ملک می‌کنند، ده‌برابر شده است. کارشناسان علت این روند را  سیاست‌های جذاب دولت ترکیه و بی‌اقدامی دولت ایران برای جذب سرمایه در این صنعت می‌دانند.

خبرآنلاین گزارشی پیرامون خرید املاک در ترکیه توسط ایرانیان منتشر کرد. در این گزارش آمده است که همواره شمار بیشتری از ایرانیان سرمایه خود را صرف خرید خانه و آپارتمان در کشور همسایه می‌کنند.

طبق این گزارش، ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۰ هفت هزار و ۱۸۹ ملک در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به آمار سال ۲۰۱۷ (حدود ۷۰۰ واحد) افزایشی ده‌برابری به‌شمار می‌رود.

بسیاری از کارشناسان علت این روند صعودی را سیاست‌های اعلامی دولت ترکیه می‌دانند. آنها معتقدند، پس از انتشار آمار خارجی‌هایی که به دلیل خرید املاک در این کشور حق شهروندی دریافت کرده‌اند، شمار متقاضیان از خارج بالا رفته است.

برخی نیز به کاهش ارزش لیردر برابر دلار و تورم مهار شده‌ی بخش مسکن در ترکیه اشاره کرده‌اند که در افزایش شمار خریداران خارجی بی‌تاثیر نبوده‌ است.

به گفته رضا کامی، دبیر هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز هدف اصلی ایرانیان از خرید ملک در ترکیه دریافت پاسپورت این کشور است.

نقش افزایش قیمت ملک در داخل کشور

رضا کامی که پیش‌تر ریاست اتاق مشترک ایران و ترکیه را بر عهده داشت گفته است که علاوه بر این، افزایش بهای ملک در ایران طی سال‌های اخیر هم به عنوان محرکی برای خروج سرمایه از ایران عمل کرده است.

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز ضمن تایید نظر کامی گفته است:‌ «رشد بیش از حد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و خصوصا تهران انگیزه را برای برخی مالکان جهت سوق سرمایه‌هایشان به بازار ملک ترکیه افزایش داده است.»

خسروی به مسئولان انتقاد کرده است که با وجود آگاهی از این اوضاع، برای جذب سرمایه‌های داخلی در حوزه ملک چاره‌ای نمی‌اندیشند.

رضا کامی در این راستا تصریح کرده است:‌ «بی‌تردید برنامه‌ریزی اقتصادی، بازگرداندن ثبات اقتصادی و همچنین ایجاد شرایطی برای ورود سرمایه‌های خارجی به بازار مسکن ایران می‌تواند چون مانعی در این حوزه عمل کند.»

به گفته مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران «ایرانی‌ها رتبه نخست خرید واحد مسکونی در ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند» و در دیگر کشورها از جمله تاجیکستان و گرجستان نیز برای خرید خانه اقدام کرده‌اند.

دویچه وله:

One thought on “افزایش «ده‌برابری» خریداران ایرانی ملک در ترکیه

  1. moe

    افرادى که در ترکیه منزل خریدارى کرده اند آیا مى دانند که ترکیه به اصطلاح عربى متلون المزاج است یعنى اینکه هر آن ممکن است سیاستمداران کشور تغییر عقیده بدهند و قانونى دیگر وضع کنند که صاحبان ایرانى این خانه ها را متضرر نماید. اگر به گذشته هم مراجعه نمایید این تغییرات و دگرگونى ها به کرات اتفاق افتاده است و در پس هر تصمیم اقلیتى٬ شرکت هائى٬ کسب و کارهائى دچار خسران شده اند. ترکیه از نقطه نظر تاریخى نیز بد سابقه است که با یک مطالعه آن را متوجه مى شوید. شما به سبب ناپایدارى اقتصادى و بى لیاقتى و فساد سران جمهورى اسلامى نگران اندوخته هاى خود شده اید و خواسته اید که از اموال خود محافظت کنید. اما آیا بهتر نمى بود کشور دیگرى را انتخاب مى کردید که ثبات اقتصادى و سیاسى بهترى مى داشت مطمئنا در منطقه آسیا جاهاى بهترى وجود دارد که ایرانیان بخواهند در آنجا سرمایه گذارى و کسب اقامت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *