حمله معترضان عراقی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۰

گزارش‌هایی پیرامون حمله معترضان به کنسولگری ایران در کربلا منتشر شده است. گفته می‌شود عده‌ای در جریان درگیری با نیروهای انتظامی عراق مجروح شده‌اند. فیلم‌های حمله به کنسولگری ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

حمله معترضان به کنسولگری ایران در کربلا

ناآرامی‌های عراق به شهرهای دیگر این کشور نیز گسترش یافته است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده دست‌کم ۲۵۳ نفر در جراین این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند. در ادامه این ناآرامی‌ها و اعتراضات، شماری از مردم به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا حمله کرده‌اند.

بامداد دوشنبه ۱۳ آبان (چهارم نوامبر) عده‌ای از معترضان به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا حمله کردند. خبرگزاری ایلنا با انتشار ان خبر، تعداد شرکت‌کنندگان در حمله به کنسولگری ایران را بین ۴۰۰ نفر تا یک هزار نفر اعلام کرده است.

میر مسعود حسینیان، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه “العالم” گفته است که پس از دخالت نیروهای انتظامی عراق، وضعیت کنسولگری به حالت عادی بازگشته است. “العالم” در گزارش خود مدعی شده که معترضان نماینده مردم عراق نبوده و افراد “مجهول‌الهویه” هستند.

خبرگزاری ایلنا نیز خبر از مجروح شدن عده‌ای در جریان رویارویی پلیس با معترضانی که ساختمان کنسولگری ایران در کربلا را محاصره کرده بودند، داده است.

در ابتدا برخی از رسانه‌های عربی از کشته شدن چهار نفر در جریان حمله به کنسولگری ایران خبر داده بودند. خبری که بنا بر گزارش ایلنا تکذیب شده است. ایلنا در گزارش خود نوشته است که نه نفر در اثر خفگی به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

آتش‌کشیدن دیوار کنسولگری

معترضانی که پیرامون ساختمان کنسولگری ایران در کربلا گرد هم آمده بودند با پرتاب سنگ و با برافروختن آتش به نمایندگی ایران در این شهر حمله کردند. دیوار کنسولگری ایران در کربلا در اثر حمله معترضان به آتش کشیده شده است.

معترضان قصد داشتند وارد ساختمان کنسولگری شوند. اما مداخله نیروهای انتظامی مانع از انجام این اقدام شده است. معترضان علیه جمهوری اسلامی و مسئولان ایران شعار داده‌اند. فیلم‌های متعددی از حمله معترضان به کنسولگری ایران در کربلا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این بین، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز اقدام به بازنشر پست‌های توییتری برخی از رسانه‌ها و از جمله پست توییتری تلویزیون “ایران انترنشنال” کرده است.

باز نشر این پست‌های توییتری توسط ترامپ در شرایطی صورت می‌گیرد که رهبران ایران از نقش سفارت آمریکا در بغداد برای دامن زدن به اعتراضات در عراق سخن گفته‌اند.

هشدار به مسئولان ایران

در ارتباط با حمله روز دوشنبه معترضان به کنسولگری ایران در کربلا، مرتضی باقری، یکی از کارشناسان مسائل عراق با انتشار گزارشی تحت عنوان “زنگ خطر کربلا و آتش‌بیاران معرکه” به مسئولان ایران در رویکردشان نسبت به تحولات عراق هشدار داده است.

یادداشت مرتضی باقری روز دوشنبه ۱۳ آبان توسط خبرگزاری رسمی ایران “ایرنا” منتشر شده است. باقری حمله به کنسولگری ایران در کربلا را پیامد برخورد غلط مسئولان به معترضان در عراق می‌داند. او نوشته است: «اینکه به راحتی به هر جریان غیرخود، تهمت گمراه، دشمن و وابسته به استکبار و غرب بزنیم، طبعا این اتهامات نتایج مختلف از جمله اقدامات تند مخالفت‌آمیز را در پی خواهد داشت.»

باقری از “روحانیون و شخصیت‌های ایرانی” یاد می‌کند که به تظاهرکنندگان عراقی اتهام “دست‌نشانده” و “وابسته به استکبار‌” می‌زنند. او نامی از این روحانیون و شخصیت‌ها نمی‌برد. این در حالی است که هفته گذشته علی خامنه‌ای و حسن روحانی و شماری از امامان جمعه اعتراضات مردم در لبنان و عراق را برخاسته از دخالت‌های خارجی دانسته و از نقش آمریکا، اسرائیل و عربستان سخن گفته بودند.

باقری در عین حال از کسانی که شعار اشغال سفارت آمریکا در بغداد را سر داده‌اند، انتقاد کرده و حمله به کنسولگری ایران در کربلا را عملا “عکس‌العمل تاسف‌بار” معترضان به چنین توصیه‌ای می‌داند. باقری در ادامه گزارش از مسئولان ایران خواسته است: «نسخه‌پیچی‌های داخل ایران را سر و سامان دهند، آباد کردن کشورهای دیگر پیشکش.»
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *