بنیاد میراث پاسارگاد: برنامه ریزی تازه حکومت برای نابودی یا حذف باقیمانده بناها و نیایشگاه‌های غیر شیعی یزد

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۲

بنا بر گزارش های رسیده از ایران، حکومت اسلامی همچنان در تدارک تبدیل کردن معدود بناها و نیایشگاه های مذاهب سه گانه قبل از ا سلام دریزد به مسجد یا موزه است.

پس از انقلاب اسلامی، یکی از استان هایی که بیشترین زیان ها را از تبعیض های مذهبی و فرهنگی حکومت اسلامی متحمل شده یزد است.

از آنجایی که قرن هاست زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان ایرانی بیشتر از هر کجایی در یزد زندگی می کرده اند حکومت اسلامی برای نابودی این مذاهب و فرهنگ ایرانی که همیشه از سوی این مذاهب و به ویژه زرتشتیان حمایت می شده، بیشترین بودجه ها را در ارتباط با توسعه تشیع در این استان ها هزینه کرده است؛ به طوری که در حال حاضر غیر از صدها حسینیه و تکیه، استان یزد بیش از دو هزار مسجد دارد و شهر یزد بیش از 436 مسجد.

حکومتی ها، یزد را «حسینه ایران و دیار مساجد» می خوانند. در حالی که یزد تا قبل از انقلاب همیشه از سرزمین های چند مذهبی و آزاد بوده و به همین جهت براساس نوشته های تاریخی یونسکو یزد را «سرزمین پاک ومقدس» خوانده است.

متاسفانه حکومت اسلامی با همه ی تظاهراتی که در ارتباط با «آزاد بودن ادیان در ایران و به ویژه یزد» دارد، عملا سعی داشته که یزد را از هر مذهبی جزاسلام شیعی خالی کند. و این نام «سرزمین مقدس» را به اسلام بچسباند. به همین دلیل شاهدیم که در چهل و دوسال گذشته حکومت اسلامی و سازمان های وابسته به «میراث فرهنگی»آن بیشتر آثار تاریخی و باستانی وغیرشیعی یزد را یا به باد و باران سپرده و یا به بهانه های مختلف به ویرانی کشانده است.

با همه ی این ها مساجد شیعی یزد، که برخی شان گنجایش 500 نفر را دارند بیشتر اوقات خالی ست و مردمان یزد و مردمان شهرهای دیگر ایران که به دیدار یزد می روند بیشتراز آثار تاریخی و باستانی باقیمانده و آتشکده ها و کنیسه های یزد (که بیشترشان ربطی به شیعیان ندارند) دیدن می کنند. و شاهدیم که در سال های گذشته با همه ی ممنوعیت هایی که حکومت اسلامی ایجاد کرده، زیباترین جشن های مهرگان و یلدا و به ویژه سده در یزد برگزار می شود و سالانه صدها هزار تن از شهرهای مختلف ایران برای شرکت در این جشن ها روانه یزد می شوند.

اکنون به نظر می آید که حکومت اسلامی می خواهد همین تعداد از اماکن مذهبی غیرشیعی را که به دلیل قدمت تاریخی باقی مانده اند نیز، به بهانه ای از بین ببرد.

براساس خبرهای رسیده پروژه ای در وزارت میراث فرهنگی در حال تهیه است تا به بهانه نوسازی و یا تبدیل کردن این نیایشگاه های غیر شیعی به «موزه» آن ها را نیز که تا کنون زنده مانده اند حذف کند. آن ها حتی از چند گورستان و کلیسای نیمه ویرانه نیز نمی گذرند.

در تازه ترین خبر از یزد نیز از این پروژه به این شکل یاد شده است:

«آرامستان و کلیساهای یزد اکنون جزو بناهایی هستند که مقرر شده تا طرحی برای مرمت و بهسازی آن‌ها در تعریف کاربری مانند موزه در نظر گرفته شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *