رویترز : به اعتقاد غرب خامنه‌ای نمی‌خواهد مذاکرات وین پیش از انتخابات ایران به نتیجه برسد

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۳

رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت که کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که هیئت ایرانی در مذاکرات وین فاقد اختیار است و رهبر جمهوری اسلامی بر این گمان است که می‌تواند امتیازات بیشتری از آمریکا بگیرد و در نتیجه قصد ندارد پیش از برگزاری انتخابات آیندۀ ایران تصمیم عجولانه‌ای اتخاذ کند.

رویترز به نقل از نمایندگان آمریکا، اروپا و ایران نوشت که اختلافات مهمی میان واشنگتن و تهران دربارۀ بازگشت به برجام وجود دارد، هر چند یک نمایندۀ دولت آمریکا احیای برجام در هفته‌های آینده را امکانپذیر دانسته مشروط به اینکه ایران در پی تحقق چنین هدفی باشد.

یک مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود از احیای محتمل برجام به عنوان یک تصمیم سیاسی از جانب ایران یاد کرده و افزوده است که تنها زمان به ما خواهد گفت که آیا تحقق این فرض محتمل است یا نه. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، بار دیگر در گفتگو با شبکۀ “ان‌بی‌سی نیوز” گفته است : آمریکا نمی‌داند که آیا ایران آماده اتخاذ تصمیم‌های ضروری برای بازگشت دو طرف به برجام است یا نه.

عباس عراقچی، مسئول مذاکرات اتمی ایران در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور  گفته است که نتیجۀ مذاکرات وین قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان برای آن یک جدول زمانی تعیین کرد. عراقچی سپس افزوده است : تهران اگر چه می‌کوشد این نتیجه هر چه زودتر حاصل شود، اما عجله‌ای هم در رسیدن به آن ندارد.

یک دیپلمات اروپایی گفته است که آمریکا حاضر است مجازات‌های خود را علیه ایران در عرصه‌های کلیدی نفت و بانک لغو کند و حتی مجازات‌های مرتبط با مسائل تروریسم و حقوق بشر را مورد ملاحظه قرار بدهد. اما، ایران هنوز حاضر نشده در ازای این پیشنهادها فعالیت‌های حساس اتمی خود را به ویژه در زمینۀ به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته متوقف و یا این سانتریفیوژها را نابود کند.

همین منبع افزوده است که نمایندگان غربی به این نتیجه رسیده‌اند که هیئت ایرانی در مذاکرات وین فاقد اختیار است و رهبر جمهوری اسلامی بر این گمان است که می‌تواند امتیازات بیشتری از آمریکا بگیرد و در نتیجه قصد ندارد پیش از برگزاری انتخابات آیندۀ ایران تصمیم عجولانه‌ای اتخاذ کند.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *