مسکن مهر پایه‌پولی و تورم را افزایش داد

By | ۱۴۰۰-۰۲-۲۵
مسکن ملی را ادامه نمی‌دهم

 کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اراضی ملی را رایگان در اختیار افرادی می‌گذاریم که قصد مشارکت در طرح‌های خانه‌دار کردن مردم داشته باشند.به گزارش ایلنا، سعید محمد  درباره برنامه‌های مسکنی خود اینکه آیا طرحی مشابه با مسکن مهر خواهد داشت، گفت: مسکن مهر چندین ایراد داشت اما از آن باید به عنوان یک طرح موفق نام ببریم. معتقدم باید ایرادات مسکن مهر را برطرف کنیم، افرادی مدعی بودند که مسکن مهر پروژه درستی نیست و آن را تعطیل کردند که همین تفکر آسیب قابل توجهی به این حوزه و معیشت مردم وارد آورد.

وی افزود: یکی از ایرادات مسکن مهر بحث تامین مالی آن بود. از آنجایی که بانک‌ها، این پروژه را تامین مالی می‌کردند باعث افزایش پایه پولی و بالا رفتن نرخ تورم شد. از ایرادات دیگر این پروژه کیفیت ساخت آن و زمان بندی اجرا بود که مردم از آن ناراضی بودند.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: مهم‌ترین ایراد دیگر طرح مسکن مهر بحث زیرساخت‌های آن بود و از آنجایی که این پروژه در حاشیه شهرها به اجرا رسید، حمل و نقل آن برقرار نشد. اگر این ایرادات را بتوانیم برطرف کنیم، می‌توان یک طرح جدید دیگری در همین فضا به اجرا برسانیم.وی با بیان اینکه درباره تک تک این موضوعات فکر کرده‌ایم و برای آن برنامه داریم، اظهار داشت: برای بخش تامین مالی می‌توان از نقدینگی مردم (سرمایه‌گذاران) استفاده کرد.

محمد با اشاره به طرح مسکنی مجلس تحت عنوان جهش تولید و تامین مسکن مبنی بر تاسیس و راه‌اندازی صندوقی که تمام منابع مرتبط با مسکن در آن ذخیره و از آن طریق به بخش مسکن تسهیلات ارایه شود، اظهار داشت: این موضوع هم از راهکارهای مجلس برای رفع بحران مسکن در کشور است اما این روش هم مشکل افزایش پایه پولی را به همراه دارد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مدل ما این است که سرمایه‌گذاران را ترغیب کنیم تا سرمایه‌های مبحوس شده در این بخش را وارد حوزه تولید مسکن کنند. در حال حاضر هیچ مالکی حاضر نیست سرمایه و پول خود را از خانه‌های خالی خارج کند چراکه ملک درکشور روزانه در حال افزایش قیمت است. این مالکان در این شرایط چرا باید پول خود را از بازار مسکن خارج کنند؟ ما به دنبال ایجاد شرایطی هستیم که سازندگان سرمایه خود را وارد بخش تولید مسکن کنند و سرمایه داران سود را در بخش تولید ببینند و نه خرید انبوه مسکن.

وی درباره تفاوت‌های این طرح و ایده با پروژه مسکن ملی گفت: تفاوت در ایجاد مشوق‌ها و جاذبه‌ها در ورود سرمایه گذاران به این طرح است. در حال حاضر برای پروژه مسکن ملی این طرح و انگیزه برای ورود سرمایه‌گذاران وجود ندارد. مشوق‌ها هم باید در بخش مالیات و هم در نحوه محاسبه شراکت بین سرمایه گذار و صاحب زمین بسیار قوی باشند.

محمد تاکید کرد: زمین در این طرح رایگان خواهد بود و اراضی ملی را رایگان در اختیار افرادی می‌گذاریم که قصد مشارکت در طرح‌های خانه‌دار کردن مردم داشته باشند.کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مدل و روش مسکن ملی را دنبال نخواهیم کرد، اظهار داشت: با انبوه سازان و سرمایه گذاران در این باره جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم و موافق این طرح هستند.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها در این طرح 4 میلیون واحد در 4 سال ساخته خواهد شد که البته در سال اول تعداد واحدها کمتر خواهد بود اما در مجموع در کل کشور 4 میلیون واحد ساخته خواهد شد و اولویت اول با 3 دهک کم درآمد خواهد بود و مسکن کارگری،‌ مسکن فرهنگیان، مسکن جوانان در اولویت ساخت هستند.

محمد ادامه داد: پس از تامین مسکن این دهک‌ها، طرح برای دهک‌های با درامد بالاتر به اجرا می‌رسد اما سقف تسهیلات، نرخ آن و مدت زمان بازپرداخت برای دهک متفاوت از دهک‌ دیگر خواهد بود. به دنبال ان هستیم که از طریق ماده 101 از اراضی مرغوب موجود در حاشیه شهرها استفاده کنیم. در حال حاضر در طرح تفصیلی این اراضی کاربرد فضای سبز را دارند لاجرم با تمهیدات زیست محیطی باید از این اراضی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *