شکایت شهروندان از خاموشی‌های «بدون اطلاع قبلی» در شهرهای مختلف ایران

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۲

در طول ساعات گذشته، گزارش‌های زیادی از سوی شهروندان ساکن شهرهای تهران، لاهیجان، پلدختر، رشت، شیراز و … در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که از قطع برق «بدون اطلاع قبلی» شکایت کرده‌اند.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا گزارش داده است وزارت نیرو «جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده» در دو استان البرز و خراسان رضوی را منتشر کرده و وضعیت خاموشی برق درباره «بقیه استان‌ها در انتظار تصمیم گیری است».

امیدعلی مرآتی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، نیز به این خبرگزاری گفته است که «احتمال خاموشی‌های طولانی مدت با برنامه در تابستان امسال وجود دارد».

در خبری دیگر، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران از قطع برق برق چهار سازمان دولتی به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف اعلام شده خبر داد.

بر اساس این گزارش، وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه، بانک ملت (مرکزی)، بنیاد تعاون و سازمان ثبت و اسناد کشور، چهار ساختمانی هستند که برق آنها روز شنبه اول خرداد قطع شد.

به گفته رجبی مشهدی، براساس ابلاغ صورت گرفته توسط وزارت نیرو، سازمان‌های دولتی باید مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند.

طی هفته‌های گذشته مقامات ایران نسبت به خاموشی‌ها در تابستان هشدار داده و استفاده از کولرهای گازی در ادارات ممنوع شده است. در استان خوزستان نیز حضور کارمندان با کت و شلوار در ادارات ممنوع شده است.

محدودیتهایی از این دست برای مقابله با کمبود برق و خاموشی‌ها در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی وزارت نیرو، کل مصرف بخش عمومی (شامل ادارات، سازمان‌ها، مترو و غیره) در سال گذشته خورشیدی ۲۴ تراوات ساعت، معادل ۸.۵ درصد از کل مصرف برق کشور بوده، در حالی که بیش از ۱۰ درصد برق تولیدی کشور، معادل ۳۵ تراوات ساعت، تنها در شبکه توزیع به خاطر فرسودگی تجهیزات تلف شده است.

بر اساس آمارهای دولت ایران، سال گذشته به خاطر کمبود بارندگی، تولید برق از نیروگاه‌های آبی یک سوم کاهش یافت و در دو ماهه ابتدایی سال جاری میزان بارندگی حتی نصف دور مشابه پارسال نیز نیست.

ایران برای جلوگیری از خاموشی نیازمند رشد سالانه ۵ درصدی تولید برق است. سال گذشته قرار بود ۴۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود، اما کمتر از نیمی از این رقم محقق شد. وضعیت مشابهی برای سال ۹۸ نیز اتفاق افتاد.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است که برق مشترکان مراکز استخراج رمز ارز مجاز نیز از اول خردادماه قطع می‌شود.

این اقدام پس از افزایش ۲۰ درصدی اوج بار در سال جاری نسبت به سال گذشته و به منظور جلوگیری از قطع برق مشترکان خانگی انجام می‌شود.

به گزارش فارس، میزان مصرف برق مراکز استخراج رمزارز مجاز ۳۰۰ مگاوات برآورد می‌شود، در حالی که بر اساس آمار استخراج رمز ارز بیش از ۲۰۰۰ مگاوات از میزان مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس این گزارش، نزدیک به ۶۰ درصد از مراکز فعال در حوزه استخراج رمز ارز کشور به صورت غیرمجاز به فعالیت خود ادامه داده و شبکه برق کشور را تهدید می‌کنند.

تحقیقاتی که توسط یک موسسه تحلیل بلاکچین به نام «الیپتیک» انجام شده می‌گوید حدود ۴.۵ درصد از استخراج رمزارز بیت کوین در جهان، در ایران صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، ایران از این طریق صدها میلیون دلار در شکل رمزارز درآمد دارد که این درآمدها می‌تواند به واردات کالاها از خارج و کاستن از تاثیر تحریم‌های آمریکا کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ایران در صورت حفظ میزان کنونی از استخراج رمزارزها سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، میزان برق مصرفی برای استخراج رمزارزها در ایران ۶۰۰ مگاوات است که این رقم معادل کمتر از یک درصد برق تولیدی کشور است.

علاوه بر این، در سال‌های اخیر، عرضه برق ارزان قیمت باعث تشویق این فعالیت و حتی جلب افرادی شده که از کشورهای دیگر و به خصوص چین برای استخراج بیت کوین به ایران رفته‌اند.

زمستان سال گذشته، همزمان با افزایش خاموشی‌ها در تهران و برخی شهرهای دیگر، رسانه‌های ایران گزارش دادند که چینی‌ها با ایجاد و گسترش مزرعه استخراج رمزارز [بیت‌کوین] در رفسنجان، سهم عمده‌ای در این بازار دارند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، فارس، وزارت نیرو، رادیو فردا. د.خ/ر.ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *