یحیی سنوار, رهبر حماس: به اندازه کافی از ایران به ما پول می‌رسد

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۶

رهبر حماس در سرزمین‌های فلسطینی می‌گوید این جنبش به هر کسی که بخواهد به بازسازی ویرانه‌های غزه کمک مالی کند «اطمینان» می‌دهد از این پول‌ها برای حماس استفاده نخواهد شد زیرا حماس و به‌ ویژه شاخه نظامی آن، «منابع مالی کافی، عمدتا از ایران، و همچنین از دیگر منابع در اختیار دارد».

یحیی سنوار، رهبر حماس در سرزمین‌های فلسطینی

به گزارش تایمز اسرائیل و رسانه‌های منطقه، یحیی سنوار روز چهارشنبه پنجم خرداد در مورد بازسازی نوار غزه تاکید کرد که حماس «کار را برای همه آسان‌تر خواهد کرد و اطمینان خواهد داد که روند کار شفاف و عادلانه است و همه مطمئن باشند که یک پِنی (از پول‌های بازسازی غزه) به جیب حماس نخواهد رفت».

رهبر داخلی حماس افزود شاخه نظامی حماس «منابع مالی کافی دارد؛ بخش عمده‌ای از آن از ایران می‌آید و بخشی دیگر از اهداکنندگان غرب و مسلمانان و مردم آزاد جهان است که با مردم و حقوق فلسطین ابراز همبستگی می‌کنند».

یحیی سنوار این سخنان را ظاهرا در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه در منطقه بود، بیان کرده است.

آنتونی بلینکن گفته بود که آمریکا با شراکت کشورهای علاقمند جهان صندوقی برای بازسازی غزه برپا خواهد کرد اما حماس، که یک گروه «تروریستی» و عامل بدبختی فلسطینیان غزه است، در آن سهیم نخواهد شد.

آقای بلینکن روز سه‌شنبه در دیدار با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفته بود که آمریکا برای دور کردن حماس از بازسازی غزه و جلوگیری از سهم بردن آن از امکانات مالی که برای این امر اختصاص خواهد یافت، در صدد تقویت تشکیلات خودگردان برخواهد آمد.

نوار غزه در عملیات سنگین نظامی ۱۲ روزه اخیر میان ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی آسیب جدی دیده و صدها ساختمان، خانه و تاسیسات اساسی آن، از جمله ساختمان‌های ادارات، بانک‌ها و زیربناهای عمده ویران شده است.

هنوز مبلغ دقیقی برای ارزیابی کلی خسارات وارده به غزه اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد میلیاردها دلار باید صرف ساخت دوباره سازه‌های منهدم شده گردد.

آمریکا ابراز آمادگی کرده که سهم عمده‌ای در بازسازی غزه ایفا کند اما هنوز کشورهای ثروتمند عرب، به احتمال مشارکت در تامین مالی این هدف اشاره‌ای نکرده‌اند.

رهبر داخلی حماس در حالی از برخورداری شاخه نظامی این جنبش از منابع مالی کافی، از جمله از سوی ایران، سخن گفته که جمهوری اسلامی ایران در وضعیت اقتصادی بشدت نابسامانی قرار دارد و در جریان مذاکرات جاری در وین، بر سر رفع تحریم‌های آمریکا قاطعانه اصرار می‌ورزد.

یحیی سینوار به مبالغی که حماس کماکان از ایران دریافت می‌کند، اشاره نکرد اما تلاش آمریکا برای ایجاد اختلاف میان فلسطینیان بر سر پول‌هایی را که باید به بازسازی غزه اختصاص یابد، «غیرقابل قبول» و «منافقانه» نامید.

پیش از او، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، نیز گفته بود که تامین مالی شاخه نظامی حماس از سوی ایران و عوامل دیگر است در حالی که برخی کمک‌های مردمی به فلسطینیان از سوی «برادران خیر عرب» تامین می‌شود.

حماس از سوی بسیاری از کشورهای غربی یک گروه تروریستی محسوب می‌شود و گردآوری کمک برای آن ممنوع است و مجازات سنگینی دارد. اما یحیی سینوار تاکید کرده که «آزادگان بسیاری در جهان» مانند ایران در تامین شاخه نظامی حماس سهیم هستند.

رهبر داخلی حماس همچنین روز چهارشنبه در نخستین سخنرانی پس از برقراری آتش‌بس میان این جنبش و اسرائیل، هشدار داد که اگر اسرائیل دوباره بر سر الاقصی و موضوع شرق بیت‌المقدس که «خط قرمز» است «با آتش بازی کند»، حماس آماده است که وارد عملیات جدیدی شود و «هزاران شهید تقدیم کند» و ۱۰ هزار نیروی «استشهادی» نیز درون اسرائیل آماده واکنش به «اشغالگران بیت‌المقدس» هستند.

وی گفت از ۵۰۰ کیلومتر تونل‌های عملیاتی حماس، تنها پنج درصد آسیب دیده است.

یحیی سینوار اقدامات شبه‌نظامیان جنبش خود، از جمله شامل شلیک ۴۳۰۰ راکت به سوی اسرائیل را در جریان عملیات اخیر، «رزمایش مقاومت» نامید و گفت نیروهای او به خوبی نشان دادند که امکان دارند همزمان شمار زیادی راکت به سوی اسرائیل شلیک کنند که «دشمن از آن غافلگیر شد».

اسرائیل با تجهیزات نظامی سنگین و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی و همچنین با کاربرد صدها جنگنده تلاش کرده بود تا راکت‌اندازهای حماس را بیابد و بمباران کند اما تا آخرین روز عملیات، این سازمان کماکان توان خود را برای شلیک راکت به اسرائیل حفظ کرده بود. این امر انتقادهای زیادی در اسرائیل را متوجه توان نظامی این کشور کرده است.

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در دیدار روز سه‌شنبه با آنتونی بلینکن، زبان به هشدار گشوده و گفته بود اگر حماس دوباره سر بلند کند و حتی حملات «قطره‌چکانی» راکتی علیه اسرائیل انجام دهد، اسرائیل این بار «با قدرتی بسیار بیشتر سر حماس را خواهد کوبید».

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز گفته است کشورش کشتن یحیی سینوار و دیگر فرماندهان حماس را با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار داده است.

با وجود این اخطارهای متقابل، آتش‌بس نانوشته و غیرمشروط اسرائیل و حماس که از بامداد جمعه گذشته برقرار شده، کماکان ادامه یافته و مختل نشده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *