نامه محمود صادقی، نماینده سابق مجلس به علی خامنه‌ای: در ساختار معیوب فعلی همه فرایندها مبهم و گزینشی انجام می‌شود

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۹

حضرت آیت الله خامنه‌ای
با سلام و تحیت
بیانات حضرتعالی در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مورخ ششم خرداد جاری، حاوی رهنمودهای ارزشمندی در ارتباط با انجام صحیح وظایف نمایندگی، ازجمله پرهیز از سوء استفاده‌ از توانایی‌های قانونی نمایندگان بود، که امید است مانند هشدارهای گذشته مورد بی‌توجهی نمایندگان قرار نگیرد.
درعین حال بعضی از نکاتی که در دفاع مطلق از عملکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری و متهم ساختن منتقدان به دشمنی و انتقام‌گیری فرمودید، قابل تأمل است.

البته تردید نیست که حفظ حرمت جایگاه رفیع شورای نگهبان امری ضروری است، اما اینکه راه هر انتقاد از عملکرد آن بسته و منتقدان متهم به دشمنی و انتقامجویی شوند امری برخلاف عقل سلیم و شرع قویم است.

حضرتعالی احتمالا اظهارات یکی از فقهای شورای نگهبان را، که در عین حال رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هست، ملاحظه فرموده اید؛

ایشان ضمن انتقاد از طرز کار شورای نگهبان تصریح کرده است: «هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها» و اضافه کردند: «‏سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است»

آیا به نظر حضرتعالی ایشان هم دشمن شورای نگهبان است و قصد انتقامجویی دارد؟ آیا بهتر نیست به جای متهم ساختن منتقدان برای حل این معضل چاره اندیشی بفرمایید؟! بعید به نظر می‌رسد که با همه تأکیداتی که رهبری معظم بر حفظ حرمت شورای نگهبان دارند قائل به عصمت اعضای آن باشند. از ملاحظه‌ی اظهارات، سوابق و رویکردهای سیاسی حقوقدانان و فقهای عضو شورای نگهبان جای تردیدی وجود ندارد که اکثر آنها به جناح سیاسی اصولگرا متمایل هستند. آیا این امر آنها را در معرض تعارض منافع قرار نمی‌دهد؟

حضرتعالی در بیانات اخیرتان بار دیگر با یادآوری وقایع تلخ سال ۸۸ معترضان به فرایند انتخابات را متهم به معارضه با جمهوریت نظام فرمودید. کاش برای یک بار هم که شده به زمینه‌های بروز آن اعتراضات، ازجمله جانبداری آشکار چند عضو شورای نگهبان و شورای مرکزی نظارت بر انتخابات، ازجمله مرحوم آیت‌الله یزدی، از یک کاندیدای خاص توجه و آنها را از نقض آشکار وظایف قانونی شان منع می‌فرمودید. وقتی متولی حرمت امامزاده را پاس نمی‌دارد انتظار از دیگران، مخصوصا داوطلبانی که احساس می‌کنند حقوق آنها در معرض تضییع قرار گرفته منطقی و عادلانه به نظر نمی‌رسد.

این نقیصه شاید با اصلاح ترکیب اعضای شورای نگهبان تا حدودی برطرف شود، اما مسأله مهم‌تر و بنیادی تر از رفتار افراد که باید مورد توجه قرار گیرد ضرورت بازنگری در ساختاری است که منشأ این چالش ‌ها است.

ساختاری که طی آن نامزدها ابتدا از طریق فرایندی مبهم و غیر شفاف، توسط یک نهاد حکومتی گزینش می‌شوند، سپس رأی دهندگان ناگزیر از رأی دادن به افراد گزینش شده می‌شوند. رویه‌ای که هم جمهوریت نظام را خدشه‌دار می‌کند و هم مانعی اساسی برای گردش نخبگان است. آیا ریشه این همه نارضایتی مردمی و نیز شکوه‌ها و گلایه‌های حضرتعالی از مدیریت اجرایی کشور ریشه در همین ساختار معیوب ندارد؟

به نظر می‌رسد نقطه آغاز و کانونی تحول واقعی و راهگشا در مدیریت کشور تحول در ساختار و نظام انتخابات کشور است. تنها با اصلاح این نظام است که حلقه بسته مدیریت کشور از انحصار چند جناح و محفل خاص، که پشت امثال مافیای واردات مورد اشاره جنابعالی به آنها گرم است، رها و درهای آن به روی شایستگان و برگزیدگان واقعی ملت گشوده خواهد شد.

One thought on “نامه محمود صادقی، نماینده سابق مجلس به علی خامنه‌ای: در ساختار معیوب فعلی همه فرایندها مبهم و گزینشی انجام می‌شود

  1. اصغر

    باید از تک تک هفت نفر کاندید ریاست جمهوری پرسید که آیا او معتقد است که بین این هشتاد و چند میلیون ایرانی واقعا افراد صالحتر یا حداقل همانقدر صالح وجود ندارد.

    اگر این کاندیدای محترم معتقد است که خیر که جدا از اینکه لازم به توضیح است که چرا او اینطور فکر میکند، بهتر بیاید و این را رسما اعلام کند. و قضاوت را بگذارد با مردم

    ولی اگر شخص کاندیدا معتقد است که میتوانند افراد زیادی از حداقل همان توانایی و مصلح بودن برخوردار باشند که آن شخص کاندیدا، لازم به توضیح است که ایشان از چه خصوصیت اخلاقی برخوردار است که تن به یک بازی خلاف و باطل میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *