محموله یک میلیون و۳۳ هزار بشکه‌ای نفت ایران یک ماه پس از توقیف در آمریکا تخلیه شد

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۰

بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، یک محموله نفت خام ایران به میزان یک میلیون و ۳۳ هزار بشکه در ماه مارس به سواحل آمریکا رسیده است.

این محموله دومین محموله نفت ایران است که از سال ۱۹۹۱ به آمریکا وارد شده است.

داده‌های جدید چند روز پیش در وبسایت اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد. به گزارش رویترز، ثبت این اطلاعات یک ماه پس از توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران از سوی نیروهای آمریکایی صورت گرفته است.

بهمن‌ماه گذشته وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تایید رسمی توقیف محموله نفت ایران در کشتی «آشیلاس» با پرچم لیبریا، اعلام کرد اسناد قضایی در ارتباط با آن را تحت قوانین مربوط به «تروریسم» در دادگاه ثبت کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هیچ گونه جزییاتی درباره محموله «نفت ایران» ارائه نکرده است. خبرگزاری رویترز نیز نوشته است هنوز نتوانسته مستقیما با مقام‌های این اداره در این زمینه تماس بگیرد.

پیش از این نیز، در اکتبر ۲۰۲۰، واردات  ۳ هزار بشکه «نفت ایران» در وبسایت اداره اطلاعات انرژی آمریکا به ثبت رسیده بود. آن محموله نیز جزو محموله‌هایی بود که آمریکا در چارچوب تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی توقیف کرده بود.

بر اساس اطلاعات رفییتیو ایکان که تردد نفتکش‌ها را رهگیری می‌کند، کشتی آشیلاس محموله خود را در ماه مارس در بندر گالوستون تخلیه کرد.

آمریکا اعلام کرده است که سپاه پاسداران این محموله نفت را به صورت مخفیانه برای خریدار خارجی حمل می‌کردند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه در نشست خبری‌اش درباره این خبر گفت: از زمان اوباما نفتی از ایران خریداری نشده است. شاید منظورشان موضوع دیگری باشد که الان جزییاتی ندارم و اظهارنظر نمی‌توانم بکنم.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *