سکان هدایت محیط زیست ایران هم به چینی‌ها سپرده شده

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۲

مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت از صدور مجوز برای استخراج رمزارز خبر داده است و گفته که باتوجه به اینکه فعالیت در این حوزه تا پایان شهریور ماه تعطیل خواهد بود ولی متقاضیان می‌توانند بعد از کسب مجور زیرسازی این واحد‌ها را آغاز کنند.

به گزارش مجله اینترنتی فراز، علیرضا هادی در مورد حضور کشورهای خارجی در ایران برای استخراج رمزارزها گفت: که «کشورهای خارجی به‌صورت مستقیم در استخراج رمزارز در ایران فعالیت ندارند، اینها در قالب بنگاه‌های ایرانی هستند که سرمایه‌گذاری خارجی دارند. هیچ شرکت خارجی از ما مجوز نگرفته است. مثل اینکه چند درصد از یک شرکت داخلی برای شخصی با ملیت دیگر باشد.»

این گفته می‌رساند که محور اصلی استخراج رمزارزها در ایران کشورهای خارجی هستند و در واقع قطعی برق این روزها هم به حساب خارجی‌ها بوده است.

اسماعیل کهرم، تحلیل‌گر مسایل محیط زیستی با اشاره به حضور کشورهای خارجی در ایران برای استخراج رمزارزها می‌گوید: «همه دنیا می‌دانند که برق در ایران ارزان است و به همین دلیل کشوری مانند چین که نفوذ زیادی هم در منطقه دارد ایران را به مزرعه استخراج رمزارزهای خود تبدیل کرده است. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در مقابل فروش برق ارزان به چینی‌ها چه چیزی می‌توانیم دریافت کنیم که بتواند آلودگی محیط زیست ایران را جبران کند؟

او با اشاره به خطرناک بودن مزارع استخراج رمزارزها برای محیط زیست ادامه می‌دهد: «وضعیت جوی در ایران که با کاهش چشم‌گیر بارش باران روبه‌رو هستیم، باعث می‌شود تا نیروگاه‌های تولید برق به سمت استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند مازوت حرکت کنند. وقتی آب نباشد طبیعی است که این نیروگاه‌ها باید از سوخت فسیلی بیشتری استفاده کنند و در نتیجه آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می‌شود و هوا هم آلوده‌تر می‌شود.»

کهرم با تاکید بر جلوگیری از گسترش مزارع رمزارزها در ایران اضافه می‌کند: «هنگامی که مردم ما از استخراج رمز‌ارزها هیچ سودی نمی‌برنند و تنها قطعی برق و آلودگی هوا و تخریب محیط زیست شامل حال آنها می‌شود معنایی ندارد که مسوولان به چنین فعالیت‌های مجوز بدهند و فعالیت آنها را قانونی توصیف کنند.»

این تحلیلگر مسایل محیط زیستی با تاکید بر قطع کامل فعالیت این مزارع ادامه می‌دهد: «با این کار سکان هدایت محیط زیست ایران هم به چینی‌ها سپرده شده است ولی وظیفه ما این است که به مسوولانی که توجه‌ ای به محیط زیست ندارند تذکر بدهیم تا از گسترش چنین فعالیت‌هایی جلوگیری بشود در غیر این صورت هرچه جلوتر برویم و با کاهش بارش باران دست به گریبان باشیم طولی نمی‌کشد که ریه‌های شهروندان پر از مازوت خواهد بود.

عبدالستار دوشوکی، فعال و تحلیلگر سیاسی مقیم لندن پیش تر در باره قرارداد 25 ساله با چین نوشته بود: این قرارداد که بانی آن لاریجانی رئیس سابق مجلس به نیابت از رهبر جمهوری اسلامی است آنقدر سرّی و مخفی بود که اگر احمدی نژاد رئیس جمهور سابق آن را افشاء نمی کرد, هیچگونه حدس و حدیثی در مورد آن صورت نمی گرفت. و بقول سنایی “دُزد چینی” در تاریکی شب با چراغ می آمد و گزیده‌تر کالا می بُرد.

وی افزود: در طی دهه گذشته چین زیست محیط دریایی خلیج فارس و سواحل مکران را با حضور کشتی های ترال خود نابود کرد. بر اساس این قرارداد آنها نه تنها برخی از جزایر ایرانی خلیج فارس را با ایجاد پایگاه های نظامی عملا اشغال بلکه به سواحل مکُرّان در هرمزگان و جنوب بلوچستان نیز قدم خواهند گذاشت تا پروژه های مختلفی را در زمینه نفت, گاز, پتروشیمی, شهر سازی و زیرساخت های متعدد در دست بگیرند که در عمل باعث تغییر کامل بافت ژئوپلیتکی و ژئواکونومیک منطقه خواهد شد. این قرارداد که تکرار تاریخ تلخ و سیاه قراردادهای استعماری دوران قاجار است، ایران را برای همیشه با لگام پذیری مطلق تحت استیلا و انقیاد چین خواهد کرد و در طی ٢۵ سال آینده ایران به کشوری ورشکسته و فروپاشیده تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *