وسعت دریاچه ارومیه در یک سال «۸۸ کیلومتر مربع» کاهش یافته است

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۲

در پی انتقاد از وزارت نیرو به خاطر عدم رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه، نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از کاهش ۸۸ کیلومتر مربعی در وسعت دریاچه ارومیه در یک سال خبر می‌دهد.

فرهاد سرخوش، نماینده استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، گفت که هم‌اکنون وسعت دریاچه سه هزار و ۵۶۶ کیلومتر مربع است، در حالی که در ماه مشابه سال گذشته سه هزار و ۷۴۳ کیلومتر مربع بوده و بنابراین ۸۸ کیلومتر مربع کاهش داشته است.

او در ادامه گفت: «در حال حاضر دریاچه ارومیه چهار میلیارد و ۸۸ میلیون مترمکعب آب در دل خود دارد، در حالی که با کاهش یک میلیارد و ۹۹ میلیون مترمکعبی نسبت به مشابه سال گذشته مواجه است.»

این کاهش وسعت در حالی رخ می‌دهد که مسئولان پیش از این از بهبود وضعیت آب در دریاچه ارومیه خبر داده بودند.

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، در سال ۹۷ نیز با ذکر این‌که «منابع آب کشور بر اساس ترس یا جهل مدیریت می‌شود» از خودداری وزارت نیرو برای تخصیص حق‌آبه دریاچه ارومیه خبر داده بود.

او تأکید کرد که طبق قانون، نیاز دریاچه ارومیه اولویت دوم بعد از آب آشامیدنی است، ولی وزارت نیرو نیاز زیست‌محیطی دریاچه را حتی در اولویت آخر هم قرار نداده است.

آقای تجریشی گفت: «هر سال و طبق بررسی سال آبی، نیازهای پایین‌دست سدها مشخص می‌شود و ما در سال جاری به وزارت نیرو اعلام کردیم که باید در اسفند و فروردین ماه آب سدها را به سمت دریاچه ارومیه رها کنیم. ولی وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه داشت و اجازه نداد به دریاچه ارومیه منتقل شود.»

مسعود تجریشی روز ۲۷ اردیبهشت نیز تأکید کرده بود که با وجود ابراز نگرانی وزارت نیرو از کمبود بارش‌ها، آب به اندازه کافی در پشت سد موجود بوده، اما با وجود مکاتبات متعدد، این وزارتخانه به این کار اقدام نکرده است.

پیشتر عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه هم گفته بود مشکل اصلی دریاچه ارومیه این است که «زیرمجموعه‌ دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها، تصمیمی را که دولت اتخاذ می‌کند، قبول ندارند.»

روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، ​همزمان با انتشار خبر کاهش دوباره سطح دریاچه ارومیه، حمیدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران، به خبرگزاری میزان گفت: «احیای دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر، بیشتر هیاهوی رسانه‌ای بوده است، به طوری که با کاهش بارش سطح این دریاچه اُفت کرده‌ است.»

در همین حال روز یکم خرداد خبر رسید که برگزاری یک مانور نظامی که گفته می‌شود از سوی سپاه پاسداران ترتیب داده شده، باعث آتش‌سوزی در «۶ هکتار از عرصه حساس تالاب سولدوز»، یکی از تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه، شده است.

سازمان مطالعاتی «واترپالِتیکس» در آمریکا که ثبات راهبردی وضعیت آب در جهان را بررسی می‌کند، چندی پیش در گزارشی از بروز «ناامنی آبی در ایران» خبر داد.

در این گزارش آمده بود، حدود ۶۰۰ سد در ایران «در راستای منافع سپاه پاسداران و پروژه‌های آنها» ساخته شده که باعث افزایش بحران کم‌آبی شده است.

سازمان مطالعاتی واترپالتیکس، «ناامنی آب و ناامنی اقتصادی» را «شدیدترین و بزرگ‌ترین چالش‌های ایران» معرفی کرده است.

با استفاده از تسنیم، میزان و همشهری/ پ. پ./ ف. دو. رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *