‘بحران شدید مالی’ هواپیمایی هما؛ ‘نامه مدیرعامل’ به پرسنل و بازنشستگان

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۴

در یک ماه گذشته شرکت هواپیمایی ایرانایر با مشکلات بسیار زیادی از جمله تجمعات کارکنان قراردادی و  بازنشستگان این شرکت هواپیمایی در راستای همسان سازی حقوق و پرداخت حقوق معوق مواجه شده بود، که همین موضوع باعث برگزاری جلسات بسیار زیادی با بخش‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه شده بود.

براساس این گزارش به گفته کارکنان  شرکت هواپیمایی ایران ایر، عدم وفای به عهد و محقق نشدن وعده مسئولان سازمان برنامه و بودجه برای کمک یک هزار میلیارد تومانی که به این شرکت داده بودند و از سوی دیگر سررسید اقساط وام خرید هواپیماهای برجامی و ناتوانی هما در پرداخت اقساط، کاهش تعداد پروازهای داخلی و خارجی در پی شیوع کرونا و نیز اعمال محدودیت فروش بلیت حداکثر تا ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز، این شرکت را با مشکلات زیادی مواجه کرده به طوری که ایران ایر امکان تأمین حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته‌ها را نداشته است.

در ۲۱ بهمن سال ۹۹ بود که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار اعطای مساعدت یک هزار میلیارد تومانی از محل ردیف‌های بودجه سال گذشته به صندوق بازنشستگی هما شد که ظاهرا سازمان برنامه و بودجه  در این باره مساعدتی نکرده است.

همچنین در۶ اسفند ماه سال گذشته جلسه‌ای بین مدیرعامل و رئیس صندوق بازنشستگی هما با رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با مشکلات نقدینگی هما و معوقه‌های بازنشستگان این بخش برگزار شد.

بعد از گذشت چندین ماه از بروز مشکلات بسیار زیاد ایران ایر، امروز علیرضا برخور مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران درباره مشکلات کنونی ایران ایر مطالبی را عنوان و علت اصلی این مشکلات را زمان سررسید تسهیلاتی که در سال ۹۵ برای پرداخت حقوق کارکنان دریافت شده بود و همچنین زمان باز پرداخت وام‌های ارزی برای هواپیماهای برجامی دانست.

در همین رابطه مدیرعامل هما با بیان اینکه امروز بعد از گذشت چندین ماه حقوق بازنشستگان هما پرداخت شد، گفت: حقوق تمامی بازنشستگان ایران ایر با کمک از ظرفیت‌های موجود در سطح وزارت راه و شهرسازی، بالاخره به همراه یک ماه معوقه همسان‌سازی امروز پرداخت شد.

همچنین برخور در ادامه درباره مشکلات چند ماه گذشته ایران ایر گفت: هما یک شرکت درآمد هزینه است و باید هزینه شرکت توسط خود این شرکت تامین شود و فلسفه ایجاد صندوق بازنشستگی به جهت تامین و پرداخت حقوق اعضای آن بود.

او با اشاره به اینکه درباره این موضوع و تمام مسائل و مشکلات ریز و درشت که سال‌ها است ایران ایر با آن دست به گریبان است، حرف نمی‌زنم چرا که همه شما با گوشت و پوست خود آن‌ها را لمس کرده‌اید و از هر شخصی در کشور بیشتر به آن اشراف دارید، افزود: تمامی افراد هم از نحوه تأمین حقوق در سال‌های گذشته که اسناد استقراضی و وام‌های باسود ۲۰ درصد و مهلت تنفس ۴ ساله آن آگاه هستند و هم از در رهن بودن هواپیماها و املاک هما در شمال، جنوب و مرکز کشور آگاه هستند.

مدیرعامل ایران ایر درباره بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها گفت: به طور قطع تمامی کارکنان در جریان هستند که وامی که در سال ۱۳۹۵ برای پرداخت حقوق دریافت شده، موعد بازپرداخت آن رسیده است، و زمان پرداخت وام‌های ارزی خرید هواپیماهای برجامی سررسید شده است و به جز از بدهی‌هایی که ذکر شد، بدهی به یورو کنترل و سیتا، بدهی سوخت، بدهی به شرکت فرودگاه‌ها، کاهش پروازها به علت عدم وجود نقدینگی و درآمد جهت تهیه قطعات، کاهش مسافرت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، تورم اقتصادی و … تمام این موارد باعث شده هما در یک شرایط بسیار ویژه‌تری نسبت به قبل قرار گیرد.

مدیرعامل و صندوق بازنشستگی دو مشکل اصلی هما است

برخور با اشاره به اینکه نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که مدیران‌عامل همواره مورد تحلیل‌های انتقادی شدید و گاهی ناعادلانه بوده و از حمایت همه‌جانبه کارکنان شاغل و بازنشسته برخوردار نبوده‌اند (مدیران در شرایط اقتصادی مساوی کشور را مقایسه کنید) افزود: تا جایی که متوجه شدم، عزیزان دو خواسته عمده دارند که آن‌طور در فضای مجازی عنوان می‌کنند و تمام مشکلات هما را دو علت می‌دانند اول: مدیرعامل و دوم: صندوق بازنشستگی.

او با اشاره به اینکه اولی راه‌حل ساده‌ای دارد؛ نمایندگان شما در دیدار با مسئولان دولت به جای مطرح کردن مسائل فرعی این قضیه مهم را مطرح کنند، افزود: نمایندگان ایران ایر درخواست معرفی مدیرعامل جدیدی و تصویب از سوی هیات دولت را دارند و بنده از این اقدام با کمال میل استقبال می‌کنم، چرا که کار کردن در این شرایط روحی، بسیار بسیار سخت است.

برخور ادامه داد: شاید بهتر باشد مدیرعامل را در یک انتخابات جمعی انتخاب کنند و او را به دولت معرفی کنند تا از حمایت برخوردار باشد و بتواند خواسته‌های به‌حق کارکنان را برآورده کند و هم بتواند حداقل در طول ماه، یک ساعت راجع به آینده و نقش “هما” در دنیای هوانوردی و کارهای راهبردی که دنیای هوانوردی با سرعت در حال طی کردن است، فکر کند و به دنبالش برود.

اطلاع رسانی من، شما را از مشکلات صندوق بازنشستگی هما آگاه کرد

مدیرعامل ایران ایر همچنین به موضوع دوم و صندوق بازنشستگی اشاره کرد و گفت: بنده ۲ ماه پس از ورود به صندوق بازنشستگی (سال ۱۳۹۷) با مسئولان کانون تماس گرفتم و از آنان خواستم بیایند صندوق و از مسئولان صندوق بپرسند که با سرمایه آنان چه کرده‌اند؟! برخی از افرادی که امروز سنگ مشکلات صندوق را به سینه می‌زدند، در سال‌های گذشته کجا بودند؟! آیا بی‌خبر بودند؟! آیا اطلاع‌رسانی خود من، شما را بیدار نکرد؟! یا نه، قبلاً هم آگاه بودید؟ اگر آگاه بودید، پس چرا برای اموال از دست رفته بازنشستگان تظلم‌خواهی نکردید؟ آیا علتی داشت؟

دهها موتور هواپیمای MD از لا به لای درختان مشهد بیرون کشیده شد

مدیرعامل ایران ایر یادآور شد: با پیگیری‌های مدیرعامل هواپیمایی چابهار که از بدنه “هما” نبود، متوجه شدیم ۱۰ها موتور MD با سریال‌هایی که متعلق به صندوق بازنشستگی است، دست به دست در صنعت هوانوردی می‌چرخد و جالب‌تر آنکه همه صاحب آن بودند به غیر از صندوق بازنشستگی! قبل از آن چرا این موضوع روشن نشد؟

او تاکید کرد: با همت مرحوم صدیق، هواپیماهایی که بوکاوینا به دروغ و با همکاری عده‌ای در “هما” به فروش رسانده بودند، از لابه‌لای درختان ابتدای باند ۱۳ مشهد بیرون کشیدیم!

فروش ۲ فروند هواپیما به قیمت چند ۱۰۰ میلیون تنها به یک نفر

برخور با بیان اینکه دو فروند هواپیمایی که صندوق بازنشستگی به یک نفر در ازای چند ۱۰۰ میلیون تومان فروخته بود، با شکایت و پیگیری فراوان پس گرفتیم و اکنون با افتخار یک فروند آن پرواز می‌کند، افزود: کمی انصاف، فقط کمی انصاف، ما مسلمانیم و به آخرت ایمان داریم، پس حتماًحتماً کمک و پیگیری کنید (نه با هیاهو و در فضای مجازی).

او افزود: در یک دهه گذشته چه بلایی بر سر اموال و دارایی‌های صندوق بازنشستگی آمده، از سازمان‌های ذیربط و واجد شرایط پیگیری کنید، نفرات خاطی را شناسایی و تحویل مراجع قضایی دهید.

برخور اظهار کرد: هر کسی ریالی حیف و میل کرده را شناسایی کنید و به همکاران معرفی کنید که با اموال همکاران چه کرده است.

مدیرعامل ایران ایر تصریح کرد: هر کسی در آنجایی که با من نسبت دارد، اگر خطایی کرده را تحویل دادگاه دهید، به عدالت رفتار کنیم و به عدالت حرف بزنیم و از اتهاماتی که دل همکاران را به درد می‌آورد، دوری کنیم.

او تاکید کرد: بررسی کنید با کدام مدرک ۱۰ها هزار دلار به شخصی که در “هما” مشغول به کار بوده، پرداخت شده است و اجناس سفارش داده شده، کجاست؟

برخور افزود: برای صندوق بازنشستگی و تمام شرکت‌های زیرمجموعه، با همکاری و همراهی تمام بازنشستگان محترم رای‌گیری کنید، نفر انتخاب کنید و کنترل و چگونگی تامین حقوق و مزایای خودتان را، خودتان به عهده بگیرید.

او اظهار کرد: من در خدمتم، نه در فضای مجازی بلکه در دنیای واقعی؛ از هم‌اکنون آماده برگزاری جلسه هستم تا نفرات منتخب را وارد مجموعه کنیم که این موضوع در حد اختیارات حقیر است و معرفی مدیرعامل منتخب به دولت، زحمت شما.

برخور بیان کرد: وضعیت درآمدی “هما” در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود، همین است. تفرقه و جدایی به جز از تاخیر در رسیدن به هدف اصلی که “همایی مقتدر و بی‌نیاز از دیگران” سود دیگری ندارد.

مدیرعامل ایران ایر گفت: نحوه چگونگی تامین حقوق این ماه و ماه گذشته در شان کارکنان “هما” نبوده و نیست، اینجانب قدردان وزیر راه و شهرسازی و معاونان هستم که طی ۱۰ روزه گذشته شبانه‌روز پیگیر تهیه اعتبار بودند و در کنار آنان همکاران معاونت مالی “هما” صادقانه زحمت کشیدند.

براساس این گزارش در ۱۲ خرداد ماه اعلام شد که راستای پرداخت حقوق معوق بازنشستگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به دستور وزیر راه و شهرسازی مقرر شد هما از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی استقراض کند.

این تصمیم با توجه به عدم توانایی ایران ایر در تامین حقوق کارکنان بازنشسته، اتخاذ شد. این استقراض برای پرداخت حقوق عقب افتاده ماه اردیبهشت ۱۴۰۰ بازنشستگان هما صورت گرفته است.

در این راستا ۱۲ خرداد ماه جلسه‌ای فوق‌العاده با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوط سازمان‌ها و شرکت‌های یاد شده، در دفتر مدیرعامل هما برگزار شد.

در این جلسه مقرر شده است کسری حقوق، توسط این شرکت‌ها تامین شود.
باشگاه خبرنگاران جوان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *