این کاندیداها مردم را کم حافظه دیده اند؟ 

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۵

تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی آغاز شده است که از میان هفت کاندیدا، هیچ نام و سابقه‌ای برای مردم ناآشنا نیست اما گویا برخی آقایان بر روی حافظه ضعیف مردم حساب باز کرده و حالا حرف‌هایی خلاف آنچه عمل کرده‌اند، ارائه می‌کنند.

عرصه تبلیغات انتخابات، عرصه وعده‌ها و نشان دادن نارضایتی از وضع موجود است؛ عرصه «آمده‌ام تا….»؛ در این میان هم گویا به شدت بر کم حافظه بودن مردم حساب باز شده است چرا که وعده‌ها چنان می‌نماید که گویا نامزدها، در میانه دهه‌های ششم و هفتم زندگی به یک باره تولد دوباره یافته‌اند و دیگر نباید به عملکرد گذشته آن‌ها نگاهی انداخت.

سعید جلیلی که این روزها برای تبلیغات انتخاباتی بیشترین استفاده را از فضای مجازی دارد به یک باره در توئیتی از فیلترینگ توئیتر انتقاد می‌کند و می‌نویسد «فیلترینگ توئیتر توجیه ندارد» و به احتمال بالا نیز فکر می‌کند مردم به یاد ندارند که وی در زمان فیلتر شدن توئیتر بر صندلی دبیری شورای عالی امنیت ملی تکیه زده بود و خود از تصمیم‌گیران این حوزه بود.

با پشتکارترین نامزد ادوار انتخابات ریاست جمهوری در کشور نیز در حالی از تعیین تکلیف لوایح چهارگانه سخن می‎‌گوید که: «پرونده اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام باز است و اگر دولت من روی کار بیاید به طور جدی ابهامات را در داخل کشور، خارج از کشور و در دبیرخانه اف ای تی اف دنبال می‌کنیم.» که گویی مردم به یاد ندارند که آقای محسن رضایی در کسوت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره از روندی حمایت کرده که لوایح چهارگانه را آنقدر در این نهاد نگاه دارد تا ایران مجددا به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی وارد شود و معیشت مردم به گروگان گرفته شود.

آقای نماینده و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز که امروز نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست.جمهوری شده است و به گواه عملکرد یک سال گذشته، پیش از این هوای پاستور به سرش زده بود نیز از قاعده بالا مستثنی نیست و در آغاز تبلیغات انتخاباتی تولد دوباره یافته و در حالی که به عنوان یکی از مخالفین سرسخت توافق هسته‌ای شناخته می‌شود، در اظهاراتی بر بازگشت آمریکا به برجام تاکید می‌کند و می‌گوید: «بنده رئیس‌جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند، آمریکا نیازمند بازگشت به برجام است زیرا تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران در تمام سطوحش شکست خورده است.»

رئیس‌جمهور نیز در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه در واکنش به این اظهارات گفت: «همه امروز به تعامل سازنده افتخار می‌کنند. امروز هیچکس از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند و همه از مذاکره بحث می‌کنند؛ الحمدلله که مذاکره را قبول کردید. اهلاً و سهلاً، شما تشریف بیاورید؛ مهم این است که در طول این هشت سال فهمیدید که مذاکره راه حل است و راه، مقابله با جهان نیست. امروز کسی نمی‌تواند بگوید برجام بد است.»

در کارنامه ریش سفید کاندیداهای جریان اصولگرا نیز البته مصادیقی برای جای گرفتن در لیست بالا وجود دارد؛ سیدابراهیم رئیسی که خود همراه با دیگر نامزدهای این جریان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مخالفان تصویب FATF است نیز در حالی از تعامل با کشورهای جهان سخن می‌گوید که خود مخالف مبادلات پولی و بانکی با همه جهان است.

پدیده نامزدهای حاضر در رقابت‌ها امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی است که تناقض در سخنانش به ماه نیز نمی‌رسد؛ جوان‌ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حالی سوم اردیبهشت ماه عنوان می‌کند که: «نحوه نگاه به دیپلماسی در دولت تدبیر و امید ضرر زیادی به کشور زد و در روابط با دوستان قدیمی مانند چین، روسیه و همسایگان خسارت دیدیم» که در مصاحبه‌ای اقتصادی می‌گوید: «وزیر خارجه دولت سلام یک تاجر خواهد بود.» و نشان می‌دهد اساسا به دیپلماسی اعتقادی ندارد.

تناقض‌گویی‌ها البته در صحنه مناظره‌ها و فشار ناشی از آن بیشتر بروز و ظهور پیدا خواهد کرد و بسیار بر لیست بالا خواهد افزود اما «مشت، نمونه خروار» سطور بالا را می‌توان کنار اظهارنظرهایی قرار داد که طی هشت سال گذشته آرامش روانی و معیشت مردم را به گروگان گرفت تا روزی مانند ۲۸ خردادماه با تکیه بر ناامیدی مردم و با نردبان مشارکت حداقلی از پلکان پاستور بالا برود.
ایلنا :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *