ساسان نیک‌نفس زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ درگذشت

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۸

او صبح شنبه از زندان تهران بزرگ به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بهداری فشافویه منتقل شد

ساسان نیک‌نفس، فعال سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، در پی وخامت حالش جان خود را از دست داد.

فعالان حقوق بشر، روز دوشنبه 18 خرداد، از مرگ ساسان نیک‌نفس پس از انتقال او به بهداری زندان تهران بزرگ (فشافویه) خبر دادند.

بنا بر گزارش‌ها، این زندانی سیاسی صبح شنبه 15 خرداد از زندان تهران بزرگ به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بهداری فشافویه منتقل شد.

هم‌بندی‌های نیک‌نفس گفته‌اند مسئولان زندان حاضر نشدند به پیگیری‌ها و اصرارهای آنها درباره وضعیت این زندانی و بیمارستان محل بستری او پاسخ بدهند.

گفتنی‌ است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی مسئولیت سلامت زندانیان به‌عهده دستگاه قضایی و سازمان زندان‌هاست. خانواده و وکیل این زندانی بارها بر عدم تحمل کیفر به‌دلیل وضعیت جسمانی او تأکید کرده بودند.

علی شریف‌زاده، وکیل این زندانی سیاسی می‌گوید که پیگیری‌های او از دادیار زندان تهران بزرگ و قاضی اجرای احکام برای اطلاع از وضعیت موکلش به نتیجه نرسیده است.

شریف‌زاده به خبرگزاری «ایلنا» گفت: «از داخل زندان به من اطلاع داده‌اند که حدود دو روز پیش با خون‌ریزی بینی و دهان با توجه به بیماری قبلی به بهداری زندان منتقل شده است که از آنجا هم به بیمارستان لقمان منتقل شده که پیگیری‌های مادرش از بیمارستان، نتیجه‌ای نداشته است.»

ساسان نیک‌نفس، در آذر ماه 98 توسط شعبه 15 «دادگاه انقلاب»، به ریاست ابوالقاسم صلواتی، با اتهام‌های«اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری» به هشت سال زندان محکوم شد که پنج سال از آن قابلیت اجرایی داشت. او از مرداد سال گذشته در زندان اوین و سپس در زندان تهران بزرگ محبوس بود.

از تعداد زندانیانی که در زندان‌های ایران جان خود را از دست داده‌اند، آمار دقیقی وجود ندارد. طی سال‌های گذشته در بسیاری از موارد مقامات ایران مدعی خودکشی زندانیان شده‌اند و یا تلاش کرده‌اند مرگ آنها را یک مرگ طبیعی جلوه بدهند. این در حالی است که خانواده‌ها و فعالان حقوق بشر از حذف سیستماتیک این زندانیان توسط سیستم قضایی و امنیتی بر اثر شکنجه و یا عدم اجازه دسترسی به امکانات پزشکی سخن گفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *