جولان آگهی برای افتتاح حساب بانکی بین‌المللی/ ماجرا چیست؟

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۰

با شدت گرفتن تحریم‌های بانکی در سال‌های اخیر، تبلیغات برای افتتاح حساب بانکی بین‌المللی هم شدت گرفته! کافی است فقط عبارت «افتتاح حساب بانکی بین‌المللی » را در اینترنت جستجو کنید تا با فهرستی از آگهی‌های مختلف در این زمینه مواجه شوید. این شرکت‌ها ادعا می‌کنند شما را یک‌ماهه و تضمینی صاحب حسابی بین‌المللی برای جابجایی ارز می‌کنند!

به گزارش تجارت‌نیوز، با شدت گرفتن تحریم‌های بانکی در سال‌های اخیر، تبلیغات برای افتتاح حساب بانکی بین‌المللی هم شدت گرفته! کافی است فقط عبارت «افتتاح حساب بانکی بین‌المللی » را در اینترنت جستجو کنید تا با فهرستی از آگهی‌های مختلف در این زمینه مواجه شوید.

آنطور که مبلغان مدعی هستند کارشان تضمینی است و نهایتا چهار تا شش هفته پس از درخواست، شما را صاحب حساب بانکی بین‌المللی در یکی از بهترین کشورهای اروپا می‌کنند.

اما سوال این است درحالی که از یکسو حضور در فهرست سیاه fatf و از سوی دیگرتحریم‌های شدید بانکی، ارتباطات مالی ایران را با سایر کشورها عملا قطع کرده، چطور می‌توان از طریق حساب بانکی بین‌المللی، آن هم از داخل کشور، پول جابجا کرد؟!

جالب اینجاست که در بخشی از تبلیغات یکی از سایت‌هایی که ادعای افتتاح حساب سریع بین‌المللی دارد آمده: « حجم قابل اعتنایی از اقشار مختلف هستند که نیازمند این سرویس بوده، اما به دلیل عدم آگاهی از وجود چنین قابلیتی، از آن بی‌بهره‌اند! » و در ادامه هم مدعی شده است که نه تنها افراد می‌توانند حساب شخصی داشته باشند که تجار، بازرگانان و صادرکنندگان هم می‌توانند برای جابجایی ارقام بالای پول از این حساب‌ها استفاده کنند.

مشکلات این حساب‌ها چیست؟

این در حالی است که معمولا این شرکت‌ها یک حساب بانکی ناقص، در یکی از کشورهای همسایه مثل ترکیه، آذربایجان و…. برای‌تان افتتاح می‌کنند ولی درباره‌ی محدودیت‌های این حساب‌ها و گرفتاری‌هایی که ممکن است با آنها پیدا کنید، هیچ حرفی به میان نمی‌آورند.

از مهم‌ترین نواقص حساب‌ بانکی‌هایی که شرکت‌های واسط در این کشورها ثبت می‌کنند می‌توان به عدم امکان انتقال ارز به حساب‌های دیگر (فقط واریز به حساب و برداشت با کارت)، محدودیت در واریز و برداشت، خطر بلوکه شدن و بسته شدن حساب و…اشاره کرد.

بعضی دیگر از شرکت‌ها حتی همین کار را هم نمی‌کنند یک کارت بانکی به شما می‌دهند که تاریخ مصرف کوتاهی داشته و فقط برای خرید اینترنتی کاربرد دارد. این دسته از شرکت‌ها بر ارائه‌ی کارت‌های بانکی بین‌المللی تاکید دارند اما یا اشاره‌ای به مسأله‌ی حساب بانکی متصل به کارت نمی‌کنند یا اطلاعات نادرستی به مشتریان می‌دهند.

با این حال این‌ها اطلاعاتی نیست که این شرکت‌های خدماتی به طور شفاف به در اختیار شما بگذارند؛ در عوض با کلی‌گویی، ابهام، استفاده‌ی نادرست از اصطلاحات تخصصی و بزرگ‌نمایی خدمات ناقص خود، مخاطبان را گمراه می‌کنند.

اعتماد به تبلیغ‌های افتتاح حساب خطرناک است

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی، درباره این دسته از تبلیغات به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما می‌توانیم حساب بانکی بین‌المللی داشته باشیم اما امکان مبادله پول از داخل را نداریم و حتی شرکت‌هایی که قبلا حساب بین‌المللی داشتند،اکنون به دلیل بسته بودن سوئیفت، تحریم و fatf نمی‌توانند از حساب خود استفاده کنند و از صرافی‌ها کمک می‌گیرند.

او می‌افزاید: البته می‌توانید از یک کشور خارج از ایران به یک کشور خارج از ایران دیگر پول جابجا کنید اما از طریق داخل ایران نمی‌توانید حسابتان را شارژ کنید مگر از طریق صرافی‌ها و یا برای انتقال ارز دانشجویی که البته آن هم ساده نیست و سه، چهارماهی طول می‌کشد که کارکرد این پول اثبات شود و آمریکا اجازه جابجایی بدهد.

به گفته این مقام مسئول اعتماد به شرکت‌هایی که مدعی افتتاح حساب بین‌المللی هستند، خطر دارد چون از عملکردشان اطلاعی ندارید. برای مثال برای کارت ویزایی که برای شما صادر می‌کنند از شما پول ایران را دریافت می‌کنند و آن به طرفشان در خارج از کشور واریز می‌کنند تا کارت شما را شارژ کند. اینکه شما اینجا پول دهید و آنجا به حساب شما پرداخت شود و بتوانید از کارت ویزاتان در کشورهای مختلف استفاده کنید، یک مسیر تماما ریسک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *