کنفرانس مجازی تحریم کنندگان انتخابات ۱۴۰۰: ‘نه به جمهوری اسلامی؛ رای بی رای’

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۲

گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی یک کنفرانس مجازی با عنوان “نه به جمهوری اسلامی؛ رای بی رای” برگزار کردند. این افراد که از طیف‌های متفاوت و گسترده‌ای از مخالفان حکومت ایران هستند، از نقاط مختلف جهان از جمله داخل ایران در این کنفرانس شرکت کردند.

مخالفان می‌گویند در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است هفته آینده در ایران برگزار شود، نباید شرکت کرد.

رودی بختیار و نازنین انصاری مجریان این کنفرانس بودند و فعالان مخالف جمهوری اسلامی از جمله شاهزاده رضا پهلوی، امیرحسین اعتمادی، ناهید بهمنی، فواد پاشایی، کریم شامبیاتی، حسن شریعتمداری، مسیح علینژاد، شاهین نجفی، مسعود نقره‌کار، و اسماعیل نوری علا حضور داشتند.

در ابتدای این کنفرانس محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور، از کشته شدگان آبان ۹۸ در پیامی از خونخواهی فرزندش گفت و خواهان تحریم انتخابات شد.

نرگس منصوری و فاطمه سپهری، از امضا کنندگان نامه درخواست استعفای آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران هم از داخل ایران در این کنفرانس شرکت کردند و از مخالفان خارج از ایران خواستند تا صدای آنها باشند.

خانم سپهری گفت که با تمام وجودش می‌گوید که “جمهوری اسلامی یک حکومت دیکتاتوری است و باید برود.”

او با اشاره به جان باختن دو زندانی در ماه‌های اخیر، ابراهیم رئیسی را “جلادی” خواند که زندانیان را “به اسارت” گرفته است. او درباره جان برادرش و سایر زندانیان ابراز نگرانی کرد.

رودی بختیار و مسیح علی‌نژاد

در بخشی از این کنفرانس مجازی که در یوتیوب، کلاب هاوس و شبکه های اجتماعی به صورت زنده پخش می‌شد، پیامی از محمد نوری‌زاد در زندان پخش شد. همسر آقای نوری‌زاد پیام او را خواند.

حسن شریعتمداری در سخنانی گفت: “قصد ما قهر با صندوق رای نیست بلکه پس زدن سیرک انتخابات است.”

مسیح علی‌نژاد هم پیشنهاد “تشکیل پارلمان ملی براندازی” داد و گفت به این شکل می‌توان در سطح پارلمان کشورها مذاکره کرد و یک “اپوزیسیون متحد” ایجاد کرد.

خانم علی‌نژاد گفت هدف از این کنفرانس مجازی به “تصویر کشیدن همبستگی طیف‌های مختلف مخالفان جمهوری اسلامی” است و اینکه “همه زیر یک پرچم نه به جمهوری اسلامی و رای بی رای” گرد هم آمدند.

مسیح علی‌نژاد پیشنهاد کرد که ایرانیان خارج کشور باید یک روز “مشترک” را برای گفتن “نه به جمهوری اسلامی” و “نه به جنگ” انتخاب کنند و با هم یکصدا در شهرهای مختلف نظرشان را بگویند.

شاهین نجفی، خواننده مخالف جمهوری اسلامی، در نشست “نه به جمهوری اسلامی” گفت که پیش از نه گفتن باید “آری گفتن” را بلد بود مثل “آری گفتن به زندگی، حقیقت، آزادی و اندیشه”.او “آری گفتن” به “فاش شدن روابط سیاسی”، “شفافیت مالی و اقتصادی” و “کشف پیشینه و گذشته افراد” را از این موارد دانست.

شاهین نجفی اندیشه و پرسشگری را از اصول مورد نظر خود توصیف کرد و گفت با “فرمانبرداری و تن دادن به ستم و سکوت” چه در رسانه چه به عنوان هنرمند و …. نمی‌توان وضعیت را تغییر داد.

شاهزاده رضا پهلوی، از جمله شرکت کنندگان کنفرانس مجازی تحریم انتخابات ریاست جمهوری بود

شاهزاده رضا پهلوی هم گفت در تمام این چهل سال این روز را می‌دید که با رسیدن به درک از شرایط بحرانی کشور، لزوم همبستگی برای گریز از یک حکومت “جنایتکار” فراهم شود.

او گفت: این نشست فقط یک جلسه و نشانه کوچک است از جلسات دیگر و اتفاقاتی که در این چند هفته گذشته افتاده و حالا نمود پیدا کرده و افزود: “کثرت گرایی در نشست امروز می‌تواند نمونه همزیستی در فردای ایران باشد.”

شاهزاده رضا پهلوی بار دیگر تاکید کرد که اصل ماجرا و تقسیم کار در اختیار مردم داخل ایران است و معترضان خارج ایران از جمله او صدای مردم معترض داخل ایران هستند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *