حق رأی ایران در سازمان ملل به دلیل بدهی تعلیق شد

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۲

ایران و شش کشور آفریقایی به دلیل نپرداختن حق عضویت حق رأیشان در مجمع عمومی سازمان ملل را از دست می‌دهند. جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده سازمان ملل بدهی ایران را از محل پول‌های بلوکه شده این کشور در کره جنوبی تادیه کند.

حق رأی هفت کشور در سازمان ملل متحد به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت به این نهاد به تعلیق درآمده است. ایران، نیجر، لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، سودان جنوبی و زیمبابوه کشورهایی هستند که از این پس تا زمان پرداخت حق عضویتشان حق رأی در مجمع عمومی سازمان ملل ندارند.

بر اساس ماده ۱۹ اساسنامه سازمان ملل کشوری که به مدت دوسال حق عضویتش را پرداخت نکند، از رأی دادن در مجمع عمومی محروم می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای که در این باره به ولکان بوزکر رییس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل نوشته، به مبلغی که این کشورها در سال جاری میلادی باید پرداخت کنند نیز اشاره کرده است.

بر این اساس بالاترین رقم بدهی مربوط به جمهوری اسلامی است که بر ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار بالغ می‌شود.

پس از ایران سومالی با یک میلیون و ۴۴۳ هزار و ۶۴۰ دلار قرار دارد و کمترین بدهی نیز مربوط به نیجر با شش هزار و ۷۳۳ دلار بدهی است.

کامرون، سومالی و سائو تومه و پرینسیپ نیز دوسال حق عضویت به سازمان ملل بدهکارند اما حق رأیشان را از دست نمی‌دهند، چرا که به گفته گوترش خودشان در این بدهی بی تقصیرند.

کمبود بودجه سازمان ملل

بودجه سالانه سازمان ملل بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است. علاوه بر این شش و نیم میلیارد دلار نیز برای تأمین هزینه سالانه ماموریت‌های صلح آمیز این نهاد در نظر گرفته شده است.

سازمان ملل اخیرا به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت از سوی برخی کشورها با کمبود بودجه روبرو شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در آوریل سال گذشته میلادی گزارش داد که گوترش در نامه‌ای خطاب به اعضا گفته بود که این نهاد با کمبود دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار بودجه روبروست و اصلا معلوم نیست که این رقم کی پرداخت خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحدآنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

گوترش در این نامه نوشته بود: «بخش بزرگی از این رقم بالای کمبود بودجه مربوط به پرداخت نکردن حق عضویت برخی کشورهاست که اخیرا به ۴۲ درصد رسیده است و سال گذشته در همین موقع ۵۰ درصد بود.»

او همچنین هشدار داده بود که به دلیل بحران‌های بین‌المللی مانند پاندمی کرونا کمبود بودجه سازمان ملل می‌تواند یک تهدید تلقی شود. گوترش همان زمان اعلام کرد که بلافاصله حق رأی کشورهایی را که حق عضویتشان را پرداخت نکرده‌اند، سلب می‌کند.

ایران: از کره جنوبی بگیرید!

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه گوترش پرداخت نکردن حق عضویت ایران را ناشی از تحریم‌های آمریکا دانست.

او گفت: «جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر علیرغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده، همواره با استفاده از معدود کانال‌های انتقال مالی، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته و در سال‌جاری نیز با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدت‌ها پیش با خزانه‌داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است.»

به گفته خطیب‌زاده ایران اصرار دارد که بدهی‌اش به سازمان ملل را نه از طریق بانک‌های آمریکایی بلکه از طریق یک واسطه امن پرداخت کند.

سخنگوی وزارت خارجه به گوترش پیشنهاد کرد که بدهی ایران را “از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی” تادیه کند. به گفته او دبیرخانه سازمان ملل در این باره در حال مذاکره و رایزنی است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *