میرحسین موسوی: در کنار کسانی می‌ایستم که از انتخابات‌های مهندسی‌شده به جان آمده‌اند

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۲

میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز ایران، در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که «در کنار کسانی خواهم ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند».

آقای موسوی که در کنار همسرش، زهرا رهنورد، در یازدهمین سال از حصر خانگی به سر می‌برد در این بیانیه که روز شنبه،‌ ۲۲ خردادماه، در وب‌سایت کلمه منتشر شد هشدار داد: «در صورت تداوم بدعت نظارت استصوابی عنوان جمهوری اسلامی ایران در زمانی نه چندان دور بی‌معنا خواهد شد.»

این نکته‌ای است که دو روز پیش زهرا رهنورد در بیانیه‌ای جداگانه به آن اشاره کرده بود. او گفته بود که جمهوریت در جمهوری اسلامی در حال «سلاخی» و «حذف کامل» است.

حال شش روز مانده به برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، میرحسین موسوی می‌گوید: «در کنار کسانی خواهم ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند. کسانی که حاضر نیستند تسلیم تصمیمات پشت پرده‌ای برای آینده کشور بشوند.»

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که رفتار ارگان‌های حکومتی آشکارا نشان از حمایت آنها از ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه، برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری دارد.

آقای موسوی در بیانیه خود همچنین هشدار داده است: «دور نیست که در آینده نزدیک محکومیت تصمیمات دزدکی و پنهانی موضوع بحث‌های خانه و بازار و فضای مجازی در سراسر کشور شود.»

گسترش فقر، تداوم برخورده امنیتی با فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی، سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه و پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقع در این‌باره و ناکامی دولت حسن روحانی در تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش در کنار سوء مدیریت همه‌گیری کرونا جزو مواردی است که به شکلی فزاینده و چشمگیر به نارضایتی‌ عمومی در سال‌های اخیر دامن زده است.

شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی و نیز خانواده کشته‌شدگان اعتراضات سال‌های اخیر در ایران و بستگان مسافرانی که با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شد، با راه‌اندازی کارزارهایی خواهان تحریم انتخابات شده‌اند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، در پی صدور فراخوانی برای هواداران خود به منظور اعلام همبستگی با انقلاب‌های تونس و مصر و اعتراضات در سوریه محصور شدند.

پیشتر مهدی کروبی، دیگر رهبر اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸، هم از «دخالت فراقانونی» در انتخابات ۱۴۰۰ انتقاد کرده بود.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *