مافیاهای حکومتی پول ریخت و پاش‌های انتخاباتی را از کجا تأمین می‌کنند؟

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۲

-نعمت‌زاده وقتی بر سر خروج واحدهای پتروشیمی‌ از بورس به عنوان ذینفع شخصی با بخشی از دولت درگیر شد و بحث رفتنش و جایگزینی شریعتمداری مطرح شد، در جلسه‌ای گفته بود «پنجاه میلیارد در ستاد روحانی در سال ۹۲ خرج کرده‌ام، بدهید تا بروم!»
-به یاد دارم و مطلعم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لبنیات و مواد غذایی در ازای تسریع در افزایش قیمت کالاهایش مبلغی قابل توجه و درصدی از سودش را رشوه داد.

تجمع حامیان ابراهیم رئیسی در میدان «ولیعصر» تهران؛ ۲۱ خردادماه ۱۴۰۰

-درواقع انتخابات و پولپاشی‌های انتخاباتی برای فرد کاندیدا از زمان ثبت نام شروع نمی‌شود بلکه از زمانی آغاز می‌شود که برای کاندیداتوری اراده کند که گاهی چهار یا هشت سال یا بیشتر زمان می‌برد.

امیر مقدم- دست‌کم دو هزار میلیارد تومان هزینه ستادهای هر کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری اسلامی در ایران است که تامین این پولِ نجومی در بستر فساد و طی یک فرایند تامین می‌شود. یکی از مهمترین شروط نهایی شدن هر فردی به عنوان کاندیدا در جریانات سیاسی نظام هم این است که این عقبه از فساد و پول کثیف را پشت سرش داشته باشد و بتواند کارسازی کند. حالا این پول از کجا و چه منابع و توسط چه کسانی تامین شده و می‌شود؟

در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی سال ۹۶ بخشی از پول انتخابات ستاد حسن روحانی از ستاد سوخت و مافیای اتومبیل تامین شد، سازمان استاندارد و ستاد سوخت دو دستگاه حاکمیتی و دو گلوگاه واردات و‌ مافیای اتومبیل هستند که هر دو تابع معاون اجرایی و محمد شریعتمداری بودند و این فرصت را به او دادند تا به اتفاق حسین فریدون (برادر حسن روحانی) پول ستادها را تامین کنند و نهایتاً شریعتمداری به پاس همین خوش‌خدمتی هم رئیس ستاد روحانی و‌ سپس وزیر صمت می‌شود که دامنه‌ فساد و زد و بند با مافیای اتومبیل تا وزارت صمت و فساد ثبت سفارش و غارت ارزی کشیده شد.

در زمان ملک مدنی دقیقاً همین اتفاق و شبیه ماجرای ثبت سفارش‌های اتومبیل در شهرداری افتاده بود. ناگهان تراکم را ممنوع کردند، زمین‌ها متراژ بالا ارزان شدند، خودشان زمین‌ها را خریدند، سپس تراکم را آزاد کردند، زمین‌ها تفکیک شدند یا برج‌‌های بلند در آنجا ساخته شد و سود حاصل را خرج دو انتخابات در پیش کردند.

آن دوران مدیر روابط عمومی و رابط پارلمانی دولت یازدهم بودم و به یاد دارم اواخر سال ۹۵ که نعمت‌زاده بر سر خروج پتروشیمی‌ها از بورس به عنوان ذینفع شخصی با بخشی از دولت درگیر شد و بحث رفتنش و جایگزینی شریعتمداری مطرح شد، در جلسه‌ای گفته بود «پنجاه میلیارد در ستاد روحانی در سال ۹۲ خرج کرده‌ام، بدهید تا بروم.» در جلسه‌ای به محمد شریعتمداری گفته شد خوب چرا نمی‌دهید؟ این عدد که برای شما چیزی نیست گفت، «بله پنجاه میلیارد چیزی نیست، اما بعدش چی؟! هر چیزی یک بعدی هم دارد!»

بخش قابل توجهی از پول انتخابات ۹۶ هم از محل ستاد تنظیم بازار و رشوه و زدوبند با تولیدکنندگان بزرگ تامین شد.

به یاد دارم و مطلعم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لبنیات و مواد غذایی در ازای تسریع در افزایش قیمت کالاهایش مبلغ قابل توجهی و درصدی از سودش را رشوه داد.

بخش عمده هزینه‌های ستاد قالیباف در سال ۸۴ از محل ستاد مبارزه با قاچاق کالای دولت محمد خاتمی تامین شد، همان پرونده‌ای که روحانی هم در مناظره‌های سال ۹۶ مطرح کرد. در این پرونده خود محمد خاتمی متهم بالادستی و شریعتمداری وزیر وقت بازرگانی هم‌پرونده‌ای وی است، در دوره‌های بعدی هم از فساد و غارت شهرداری تامین کردند.

بخشی از منابع ستادهای انتخاباتی هم از محل ابرپروژه‌ها بود. به عنوان ‌مثال ۱۰ میلیارد دلار به عنوان احیای آب‌های مرزی تصویب کردند. بیش از دو‌ میلیارد دلارش را به دو شرکت خاص دادند آنها هم به پیمانکاران رانتی که آهن‌آلات وارد کردند، به دلیل محرمانه بودن پروژه‌ هیچ پاسخگویی به هیچ شخص و دستگاهی ندارند. بودجه پروژه‌هایی مثل احیای دریاچه اورمیه را هم می‌شود اضافه کرد.

منبع دیگر تامین این پول‌ها فسادهایی است که بسیاریشان رسانه‌ای هم‌ شده است. مثل گم شدن سه میلیون تن فولاد، گم شدن ارز واردات دارو، ماجرای فساد سلطان کاغذ و ده‌ها مورد دیگر که بسیاری از آنها تیتر رسانه‌های حکومتی هم شده است.

در همه انتخابات‌ها از جمله انتخابات ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ یکی از بزرگترین منابع تامین پول وزارت رفاه و صندوق‌های بازنشستگی و شستا بود. وزارت رفاه به عنوان ثروتمندترین و در عین حال خدماتی‌ترین ‌وزارتخانه همیشه منبع تامین مالی پول انتخابات‌ها بوده و سعی کرده به نفع کاندیدای مورد نظرش تاثیر بگذارد، به نقل از محتشمی‌پور رئیس صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی منتشر شده که سال ۸۸ حدود ۷۵درصد منابع تامین اجتماعی در اختیار کاندیدای دولت وقت بود. در سال ۹۶ هم همینطور بود و در انتخابات ۱۴۰۰ نیز همین است. مدیران عامل «شستا» هم در ادوار مختلف افراد خاص مورد اعتماد و متصل به قدرت بودند. به عنوان مثال فیاض‌بخش مدیرعامل سابق شستا، پسرعموی عروس علی لاریجانی بود.

رئیس ستاد جلیلی آخوندی به نام تجریشی است که به عنوان دست راست قمی رئیس سازمان تبلیغات شناخته می‌شود و معاون اوست و در شرکت‌هایی با سیدصالحی مدیر پیام‌رسان «سروش» متعلق به صداوسیما شریک است. ستاد جلیلی از منابع نهادهای حاکمیتی ارتزاق می‌کند.

هزینه ستادها و فعالیت انتخاباتی سعید محمد از فساد پیمانکاران «قرارگاه خاتم» و مهدی جهانگیری تامین می‌شد که با توجه به حمایتش از رئیسی به ستاد وی سرازیر شده است. بخشی از هزینه ستادهای رئیسی نیز از فساد آستان قدس، فساد قوه قضاییه، قلک‌ها و‌ ابرفاسدهایی تامین می‌شود که پشت بسیاری از آنها اصلاح‌طلبان هستند.

قاضی‌زاده‌ هاشمی کاندیدای به اصطلاح اصولگرا که برای ما نمایش سفره تکاندن بازی می‌کند بخشی از هزینه ستادش از فساد عموزاده‌ اصلاح‌طلب‌ خود قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر فاسد و سابق بهداشت و مافیای دارو تامین می‌شود.

ریخت و پاش‌های انتخاباتی شامل راه‌اندازی پرتعداد ستادها (از تهیه و اجاره ساختمان و در مواردی ظاهراً رایگان که قطعاً بیش از اجاره برای کاندیدا تمام می‌شود، تجهیز و اداره ستادها) در سراسر کشور، حقوق افراد مستقر در همه ستادها، اینترنت، سفرهای استانی با تیمی حداقل سی الی چهل نفره، امور رسانه‌ای (پولپاشی رسانه‌های رسمی و غیررسمی و کانال‌های تلگرامی و خرید افراد خاص حتا در خارج کشور) هزینه نجومی صدها پروژه انتخاباتی تبلیغاتی در سطوح و لایحه‌های مختلف، بنرها، پوسترها و… می‌شود.

درواقع انتخابات و پولپاشی‌های انتخاباتی برای فرد کاندیدا از زمان ثبت نام شروع نمی‌شود بلکه از زمانی آغاز می‌شود که برای کاندیداتوری اراده کند که گاهی چهار یا هشت سال یا بیشتر زمان می‌برد.

بسیاری از افراد فاسد هم‌قُلک سیاسیون برای مواقع انتخابات هستند، از جمله باقری درمنی «سلطان قیر» که اعدام شد یا شب‌دوست مالامیر، دانیال زاده از شرکای حسین فریدون که با بقیه سیاسیون هم روابط ناسالم دارند. مهدی جهانگیری، بهزادیان، محمد سالاری عضو شورای شهر که شخصاً شاهد بودم بیشتر ستادهای «لیست امید» اصلاح‌طلبان برای شورای شهر از ساختمان و امکاناتش تا غیره در انتخابات قبلی توسط او فراهم شده بود و برچسب اسم وی روی اموال هم وجود داشت! بعد هم وارد شورا شد و خودش از مافیای فاسد ساخت و ساز بود! خاموشی، قریب به اتفاق وزرای هاشمی‌ رفسنجانی، بهرامی ارض اقدس، حمید حسینی، احمد ترک‌نژاد و ولی‌الله فاطمی از اعضای اتاق بازرگانی  و خلاصه هر کسی که شهرتش با فساد و رانتخواری عجین شده است، دانه‌درشت‌های پولپاشی و ریخت و پاش‌های انتخاباتی بوده و هستند.


*امیر مقدم مدیر سابق روابط عمومی و رابط پارلمانی معاونت اجرایی ریاست جمهوری دولت یازدهم (حسن روحانی)
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *