کارزار «رای نمی‌‌دهم»  روز رای گیری را به مبارزه علیه انتخابات فرمایشی تبدیل کنیم

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۳

هموطنان گرامی

کارزار «رای نمی‌‌دهم» در ١۶ اردیبهشت در چارچوب دعوت به تحریم فعال انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ با ابتکار جمعی از فعالان سیاسی و مدنی و حمایت چهار سازمان و حزب اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، جبهه ملی ایران-اروپا (سامان ششم)، حزب چپ ایران (فدائیان خلق) و همبستگی جمهوری خواهان ایران دمکراسی‌خواه شروع به کار کرد. در بیانیه‌های کارزار تاکید شد که نه به انتخابات در پرتو رهیافت کنشگرانه به معنای نه گفتن به تبعیض، اختناق، فقر گسترده، فساد نهادینه شده و تنزل نهاد انتخابات به پوششی برای اختفای ماهیت اقتدارگرا و مردم ستیز نظام است. از نگاه کارزار «رای نمی‌دهم» تحریم فعال وهدفمند انتخابات فرصتی برای نمایش قدرت بی‌قدرتان با تاکید بر تقویت روحیه خودباوری مردم ایران در تغییر وضعیت موجود سیاسی است.

در این راستا کارزار فعالیت‌هایی را تعریف کرد تا در کوتاه مدت تحریم انتخابات به کنش اعتراضی و تقویت عاملیت در اراده نیروهای سیاسی و اجتماعی به مثابه سوژه‌های آزاد و خودآگاه تبدیل شود. جمعی از فعالان سیاسی، کنشگران مدنی و حقوق بشری، اساتید دانشگاه و تلاشگران اجتماعی با ارسال پیام‌های تصویری از کمپین و خواسته‌هایش پشتیبانی کردند. کارزار در واکنش به صورتبندی کاذب سیدعلی خامنه‌ای که دعوت کنندگان به تحریم انتخابات را افرادی دانست که «دلسوز مردم نیستند»، حرکتی را در فضای مجازی سازمان داد تا افراد با نوشتن عبارت «دلسوز میهنم، رای نمیدهم» در زبان‌های مختلف ایرانی به مقابله پرداخته و از حق ملت ایران برای تعیین سرنوشت خود دفاع کنند. استقبال از این حرکت بخشی از تلاش حامیان دمکراسی، موازین انتخابات آزاد و منصفانه و حاکمیت ملی برای بر هم زدن بازی حکومت برای نمایش مشروعیت را بازتاب داده است.

حال در آستانه روز رای گیری هستیم و پویش تحریم فعال انتخابات به مرحله حساس خود رسیده است. اگرچه نظام در این دوره از انتخابات با بازگشت به الگوی انتخاباتی سالیان ۶٠ تا ٧۵ محدوده رقابتی را به کمترین حد خود کاهش داده است اما همچنان اهمیت دارد تا رای‌های واریز شده به صندوق‌های رای تزئینی را تا حد امکان کاهش یابد. ضروری است تا رای ندادن از حالت فردی بیرون آمده و شکل جمعی پیدا کند.

ازاینرو از هموطنان در خواست می‌شود در هر کجای جهان زندگی می‌کنند برخورد منفی خود با انتخابات نمایشی پیش‌رو را اعلام کنند. این اعلام بخشی از اراده مردم ایران برای متوقف کردن سیر قهقرایی کنونی کشور و خروج از مدار بسته انسداد سیاسی و حاکمیت انحصاری اصول‌گرا و اصلاح‌طلب است. تشدید فضای پلیسی در داخل کشور و تهدید افرادی که از تحریم انتخابات دفاع می‌کنند نشان دهنده هراس حکومت از ارتقای تحریم انتخابات به یک جنبش اجتماعی و بی اعتنایی به سراب سمت‌گیری به نفع کاندیداهای غیراصول‌گرا است.

کارزار رای نمی‌دهم از کسانی که تصمیم به عدم شرکت در انتخابات فرمایشی ریاست‌جمهوری ١۴٠٠ گرفته‌اند دعوت می‌کند تا در روز رای‌گیری به هر نحو ممکن خودداری از رای دادن و دفاع از شان رای و کرامت انسانی خود را با ماندن در خانه و یا حضور در مراکز تفریحی و تجاری داخل و خارج از شهرها با رعایت پروتکل‌های ایمینی کرونا به نمایش بگذارند. همچنین ارزش دارد تا حوزه‌های خلوت رای مستند شود؛ بنابراین از هموطنان دعوت می‌شود در در صورت امکان تصاویری از مراکز رای‌گیری را به آدرس های زیر ارسال کنند.
کانال تگرامی: @Ray_nemidaham1400
ایمیل: raynemidaham@gmail.com
کارزار رای نمی‌دهم
٢٢ خرداد ١۴٠٠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *