روزنامۀ کیهان: “آقای رئیسی” حداقل ۶٠ درصد، و “همتی” حداکثر ۷درصد رأی می‌آورند

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۷

دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، اعضای دولت، روحانیون و شماری از شخصیت‌های فرهنگی به اصرار، مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کنند. این در حالی است که حجم تبلیغات به نفع ابراهیم رئیسی قابل مقایسه با تبلیغات سایر نامزدها نیست.

روز چهارشنبه ۲۶ خرداد، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت که به رغم  ظلم‌هایی که در بررسی صلاحیت‌ نامزدها و در جریان تبلیغات انتخاباتی رخ داده، بهتر است مردم به پای صندوق رأی بروند و از میان کاندیداهای موجود “آن کس را که به خود نزدیک‌تر می‌بینند” انتخاب کنند.

عکس گروه زنان موتورسوار طرفدار ابراهیم رئیسی در سایت تبلیغاتی وی منتشر شده است

روحانی گفت: “همه باید جمهوریت را پاس بداریم. اگر از یک نهاد یا دولت گلایه داریم اشکالی ندارد، اما راهش قهر از صندوق نیست”.

او گفت: “پای صندوق رفتن در این شرایط استحکام نظام ماست و قدرت ما را بیشتر می‌کند. چه فایده‌ای دارد اگر به پای صندوق نرویم؟ آثارش چیست؟ پیش وجدان خودتان بررسی کنید”.

روحانی تأکید کرد که صندوق رأی،‌ “امانت مردم است” و “نباید بگذاریم یک رأی جابه‌جا یا کم و زیاد شود”. به گفتۀ او پاسداری از آراء مردم “وظیفۀ سخت وزارت کشور است که باید با تمام قوا از آن حفاظت کند”.

مقابله با فکر تحریم

تمامی رسانه‌های جمهوری اسلامی و جبهه‌ای بسیار وسیع در شبکه‌های اجتماعی بسیج شده‌اند تا با فکر “تحریم انتخابات” که به نوشتۀ روزنامۀ کیهان توسط “میرحسین موسوی و همسرش به همراه برخی اعضای حزب منحلۀ مشارکت، نهضت آزادی، گروهک ورشکستۀ منافقین و فسیل‌های سلطنت‌طلب” تبلیغ می‌شود، مقابله کنند.

علی لاریجانی به رغم آن که اجازۀ شرکت در انتخابات را از سوی شورای نگهبان دریافت نکرد، با انتشار بیانیه‌ای خواستار مشارکت مردم شده و نوشته است “عدم حضور در انتخابات، کندی پیشرفت جامعه و حل مشکلات را باعث می‌گردد”. او از مردم خواسته که به رغم “برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی که مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده”، باز هم به پای صندوق رأی بروند.

سید حسن خمینی نیز که از سوی مقام رهبری از حضور در انتخابات منع شد، گفته است که به رغم “تنگ نظری‌ها و رفتارهای ناصحیح” باید رفتاری “ایجابی” داشت و “رأی صحیح” داد. او توضیحی در بارۀ معنی “رای صحیح” نداده است.

به نوشتۀ خبرگزاری فارس، بیش از ۶۰۰ تن از علمای سنی در نامه‌ای به خامنه‌ای “برای حضور پرشور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند”. همین خبرگزاری در گزارشی در بارۀ “اقلیت‌ها” می‌نویسد که رئیس انجمن موبدان ایران “به‌عنوان نمایندۀ هم‌وطنان زرتشتی” گفته است که “همگی وظیفه داریم در انتخابات شرکت کنیم”.

از خانوادۀ قاسم سلیمانی گرفته تا علی پروین، شخصیت‌های رنگارنگ مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند. اکثر خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی این دعوت‌ها را با شرح و تفصیل فراوان منتشر کرده‌اند.

برخی شخصیت‌ها نیز که به عنوان منتقد رژیم شناخته شده‌اند همین دعوت را تکرار کرده‌اند. عبدالکریم سروش با لحنی نیم‌جدی و در قالب متنی مصنوع از عبدالناصر همتی حمایت کرده و نوشته است “با الهام از کروبیان، صندوق‌های رای را تنها و تهی نمی‌گذاریم”… دو روز قبل مهدی کروبی صریحاً از همتی پشتیبانی کرده بود.

تبلیغات رئیسی: از روزنامۀ کیهان تا زنان موتورسوار

دو روز قبل، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور، میزان مشارکت مردم را بین ۳۷ تا ۴۷ درصد ارزیابی کرد. اما این ارقام مورد پسند قرار نگرفت. خبرگزاری تسنیم این اظهار نظر را “غیرمسئولانه” می‌داند و می‌پرسد در شرایطی که “رسانه‌های بیگانه و گروه‌های برانداز” برای پایین آوردن میزان مشارکت تلاش می‌کنند، رئیس ستاد انتخابات به چه دلیل ارقام “کف و سقف” مشارکت را اعلام کرده؟ تسنیم می‌افزاید: “این چه‌سودی به حال انتخابات دارد؟ و اساساً‌ او چه وظیفه‌ای در این باره دارد؟”

روزنامۀ کیهان چاپ تهران می‌نویسد که طبق نظرسنجی‌های پیاپی در چند هفته اخیر، رأی “آقای رئیسی” بین ۶٠ تا ۷٠ درصد، و رأی “همتی” بین ۴٫۲ تا ۷٫۳درصد در نوسان بوده است.

به طور کلی، تبلیغات به نفع ابراهیم رئیسی که لقب “کاندیدای اصلح” دارد، به وضوح از سایر نامزدها گسترده‌تر و پرزرق و برق‌تر است. ‌در شبکه‌هایی چون تلگرام و اینستاگرام، شمار کانال‌هایی که به حمایت از رئیسی به راه افتاده حیرت‌آور است. سایت‌های گوناگون اینترنت نیز در این جهت فعال شده‌اند.

اخیراً در سایت “ستاد ملی حکمت” که پایگاه رسمی تبلیغات ابراهیم رئیسی است، عکسی از یک گروه “زنان موتورسوار” منتشر شد که پوسترهای رئیسی را حمل می‌کردند. این در حالی است که در بسیاری شهرها، زنان اجازۀ موتورسواری و یا دوچرخه سواری را ندارند.

رئیسی تبلیغات گسترده‌ای نیز در حوزۀ ورزش به راه انداخته است. به تازگی شماری از “پیشکسوتان و مدیران فوتبال”، پیراهن شماره ۸ تیم ملی را به وی هدیه کرده‌اند.

در این وضعیت، دیدار رئیسی با گروهی از مدیران مسئول رسانه‌های اصلاح‌طلب همچون “شرق”، “ایلنا” یا “آفتاب یزد” واکنش‌هایی را برنگیخته است. برخی رسانه‌ها از “بیعت” این افراد با رئیسی سخن گفته‌اند، اما خبرگزاری ایلنا می‌نویسد که مدیران اصلاح‌طلب فقط با ابراهیم رئیسی “دیدار و گفت‌وگو کردند.”

در این حال، سخنگوی ستاد انتخابات کشور پیش‌بینی کرده است که نتایج انتخابات پیش از ظهر روز بعد از رأی‌گیری – شنبه ۲٩ خرداد – اعلام شود.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *