علی خامنه‌ای: عدم حضور در انتخابات به معنی فاصله گرفتن مردم از نظام اسلامی است

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۷

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۶ خرداد گفت: عدم حضور در انتخابات به معنی فاصله گرفتن مردم از نظام اسلامی است و اگر حضور مردم در انتخابات روز جمعه کاهش یابد شاهد افزایش فشارهای دشمن خواهیم بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای که دو روز پیش از انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری سخنرانی می‌کرد، افزود: «اگر بخواهیم فشارهای دشمنان از بین برود یا کاهش پیدا کند، راه آن افزایش حضور مردم در انتخابات است و پشتوانه مردمی باید به رخ دشمنان کشیده شود».

او تاکید کرد: «حضور مردم در انتخابات، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند می‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی از مردم خواست که رای بدهند تا برای نظام آبرو بخرند.

آقای خامنه‌ای با اذعان به فضای سنگین تحریم انتخابات در کشور، «رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی» را متهم کرد که «دارند خودشان را می‌کُشند برای این‌که شاید بتوانند حضور مردم را پای صندوق رای کمرنگ کنند».

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «بعضی از کسانی که برای شرکت در انتخابات اظهار تردید می‌کنند یا دلسرد هستند، قشرهای ضعیف و محروم جامعه هستند که من این را از نظرسنجی‌ها و نظرخواهی‌ها اطلاع دارم».

او گفت که «این‌ها توقعات بجایی دارند و گلایه دارند که این توقعات برآورده نشده است، لذا دست‌ودل‌شان به انتخابات نمی‌رود، ولی تصمیم‌گیری‌شان بجا نیست».

آیت‌الله خامنه‌ای مدعی شد که «دشمنان می‌خواهند با کاهش مشارکت مردمی، ایران جولانگاه تروریست‌ها و مزدوران شود».

وی بدون اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده نامزدها توسط شورای نگهبان، مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای تایید شده را نشانه «رقابتی بودن» انتخابات دانست و گفت: «شاهد مثال این‌که انتخابات در ایران سالم است آن است که روسای‌جمهوری سلایق سیاسی متفاوتی با هم داشته‌اند».

دعوت به تحریم «فعال و هدفمند» انتخابات در این دوره از انتخابات به شکلی بی‌سابقه گسترش یافته است. در هفته‌های گذشته، برخی از نهادها و چهره‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌های مختلف بر تحریم آن‌چه انتخابات «فرمایشی» خوانده شده است، تاکید کرده‌اند.

در همین حال، با نزدیک‌تر شدن به زمان رای‌گیری در روز ۲۸ خرداد، فشار بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران داخلی و خارجی از سوی جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

اصلاح‌طلبان که می‌گویند نامزدهای اصلی آن‌ها در انتخابات رد شده‌اند از معرفی نامزد خودداری کرده‌اند. با این حال، برخی گروه‌های وابسته به این طیف سیاسی، از عبدالناصر همتی حمایت کرده‌اند.

نامزد اصلی اصولگرایان در این انتخابات که بخت اصلی پیروزی معرفی شده است، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، است که می‌گوید برای مبارزه با فساد و اجرای عدالت وارد رقابت‌ها شده است.

نقش آقای رئیسی در کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷ بر شهرت وی سایه انداخته است. او جزو هیات چهار نفره‌ای بود که درباره این اعدام‌ها تصمیم می‌گرفت، گروهی که از آن به عنوان «هیات مرگ» نام برده می‌شود.

محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دو نامزد دیگر نزدیک به اصولگرایان هستند که در رقابت‌ها باقی مانده‌اند. سعید جلیلی و علیرضا زاکانی در دو روز گذشته به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کنار کشیدند.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۲ هزار نفر رای اولی هستند.

بر اساس پخش زنده سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی و گزارش‌های رادیو فردا/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *