توافق روسای جمهور آمریکا و روسیه بر سر همکاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۷

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در پایان نشست روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، در ژنو گفت که دو کشور توافق کرده‌اند برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، با یکدیگر همکاری کنند

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین از پیشنهاد پوتین برای ارائه کمک به امنیت افغانستان خبر داد.

بر خلاف پیش‌بینی‌ مقام‌های آمریکایی که ملاقاتی طولانی را بین بایدن و پوتین پیش‌بینی کرده بودند، این دیدار حدود سه ساعت طول کشید و بیشتر بر موضوعاتی از قبیل کنترل تسلیحاتی، امنیت سایبری و بازگشت سفیران دو کشور تمرکز داشت.

اگرچه بایدن و پوتین گفت‌وگوهای خود را «سازنده» و «عملگرایانه» توصیف کردند، اما نشست‌های خبری دو رییس‌جمهور به صورت جداگانه برگزار شد و هیچ برنامه ضیافتی نیز صورت نگرفت.

جو بایدن پس از دیدار خود با پوتین در جمع خبرنگاران گفت که به رییس‌جمهوری روسیه هشدار داده که چنانچه الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین، در زندان جان خود را از دست بدهد، روسیه متحمل عواقب سنگینی خواهد شد.

او گفت در این دیدار با اشاره به منافع حیاتی آمریکا، از جمله در زمینه امنیت سایبری، به پوتین گفته است در صورتی که روسیه این منافع را نقض کند، آمریکا واکنش متقابل نشان خواهد داد.

رییس‌‌جمهوری آمریکا گفت به پوتین هشدار داده است حمله‌های سایبری علیه زیرساخت‌ها به هیچ وجه نباید صورت گیرد و در این زمینه مشخصا به ۱۵ بخش مختلف اشاره کرده است. بایدن در عین حال به نام‌های این ۱۶ بخش اشاره نکرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، نیز پس از نشست با همتای آمریکایی خود در ژنو با تاکید بر اینکه دو کشور مسئول ثبات استراتژیک هسته‌ای هستند، گفت: مسکو و واشنیگتن بحث در مورد تغییرات احتمالی در پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای «استارت نو» را که اخیرا تمدید شده، آغاز کردند.

پوتین در جمع خبرنگاران، دیدارش با بایدن را سازنده توصیف کرد و گفت: «هیچ خصومتی در دیدار با رییس‌جمهوری آمریکا دیده نشده است.»

او گفت: روسیه اطلاعات جامعی در مورد حملات سایبری به ایالات متحده ارائه داده است.

رییس جمهوری روسیه ضمن اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه کشورش، گفت: «ضررهایی که ایالات متحده در اثر تحریم‌ها متحمل می‌شود، کمتر از روسیه نیست به‌طوری‌که تحریم‌های غرب علیه روسیه سبب شده برخی از شرکت‌های آمریکایی روسیه را ترک کرده و تجارت خود را به رقبا واگذار کنند.»

پوتین از توافق برای بازگشت سفرای روسیه و ایالات متحده، که پیشتر بر سر اختلافات طرفین فراخوانده شده بودند، خبر داد. همزمان سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز اعلام کرد که سفیر روسیه تا پایان ماه جاری به ایالات متحده باز خواهد گشت.

رییس‌جمهوری روسیه همچنین با اشاره به اظهارات بایدن طی مصاحبه‌ای در ماه مارس که در آن پوتین را «قاتل» خوانده بود، گفت که پس از آن مصاحبه بایدن با او تماس گرفته و توضیحاتش قانع کننده بوده است.

پوتین همزمان کشته شدن غیرنظامیان در عراق و افغانستان را نمونه‌ نقض حقوق بشر از سوی آمریکا خواند و گفت: «چه کسی مسئولیت اینها را به عهده می‌گیرد، چه کسی قاتل است؟»

بایدن و پوتین در بیانیه مشترکی در پایان دیدار خود در ژنو اعلام کردند که ایالات متحده و روسیه نشان داده‌اند که حتی در دوره‌های تنش نیز می‌توانند در اهداف مشترک برای پیشرفت در حوزه‌های استراتژیک و کاهش «خطر درگیری‌های مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای» همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *