پیامد خشکسالی؛ خروج خطرناک حیات وحش از مناطق چهارگانه ایران

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۱

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور می‌گوید، خشکسالی سبب شده که حیات وحش از مناطق چهارگانه ایران خارج و به مناطق مسکونی نزدیک شوند و این امر زمینه سوء استفاده شکارچیان را پدید آورده است.

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از همه مردم و همیاران طبیعت درخواست کرده، با ایجاد آبشخورها مانع خروج حیات وحش از مناطق چهارگانه شوند.

به گزارش ایسنا، او در نشست خبری مجازی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «اما به هرحال این مناطق که ۱۳ درصد وسعت کشور را شامل می‌شوند محصور نیستند.»

محبت‌خانی می‌گوید، خشکسالی سبب شده که حیات وحش از مناطق چهارگانه خارج شوند و به مناطق مسکونی نزدیک شوند و این شرایط زمینه سوء استفاده شکارچیان غیرمجاز را در برخی مواقع پدید آورده است.

محبت‌‌خانی به افراد متخلف هشدار داد و گفت، پلیس، محیط‌بانان و همیاران طبیعت در مورد افراد متخلف هشیار هستند و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

تعویق پرداخت حقوق محیط‌بانان طرحی

هر از چند ماه اخبار درگیری محیط‌بانان با شکارچی‌های غیرمجاز منتشر می‌شود که در پاره‌ای موارد به از دست دادن جان محیط‌بانان نیز منجر می‌شود. محیط‌بانان ایران نه تنها از حقوق مناسب بلکه از تجهیزات مدرن در دفاع از خود در برابر تعرض این شکارچیان برخوردار نیست.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تلاش برای افزایش حقوق محیط‌‌بانان، عدم پرداخت سه ماه حقوق ۱۹۰ محیط‌بان طرحی را تأیید کرد گفت: «این محیط‌بانان طرحی را مدیران استانی به‌خدمت گرفته‌اند و ما در حال حاضر برای بیمه و حقوق این محیط‌بانان با چالش مواجه هستیم.»

او همچنین گفت که سازمان محیط زیست هنوز نتوانسته برای این محیط‌بانان طرحی مجوزهای قراردادی و پیمانی را دریافت کند.

محیط زیست ایران با کمبود نیروی محیط‌بان و تجهیزاتی مانند ناوگان موتوری و خودرویی روبروست.

جمشید محبت‌خانی می‌گوید، قرار است محیط‌بانان با وسایلی مانند پرنده‌های هوشمند که ارتباط فیزیکی محیط‌بان و شکارچی را به حداقل می‌رسد، بی‌سیم‌های هوشمند مجهز به سیستم‌های مکان‌یاب و دوربین‌های تصویربرداری تجهیز شوند.

“رصد فضای مجازی” از طریق مرکز سایبری یگان حفاظت

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به انتشار تصاویر آزار و اذیت حیات‌وحش یا قاچاق آن‌ها در فضای مجازی تصریح کرد، مرکز سایبری یگان حفاظت برای رصد فضای مجازی راه‌اندازی شده و در حال حاضر در ۴۶ درصد پرونده‌هایی که در این حوزه دریافت شده طبق رای دادگاه، با متخلف برخورد شده است.

او عامل بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌‌ها در طبیعت را “انسانی و غیر عمدی” خواند و گفت، برخی تجهیزات اطفای حریق تأمین شده و برخی دیگر نیاز به جایگزینی دارند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *