پیامد ادامه قطع برق برای مردم و واحدهای تولیدی

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۷

با آغاز تابستان و افزایش دما انتظار می‌رود ساعت‌های قطع برق افزایش یابد و در برخی مناطق تا شهریور ادامه داشته باشد. قطع برق تامین آب لوله‌کشی و فعالیت صنایع را هم با معضلات جدی روبرو کرده است.

هنوز تابستان آغاز نشده بود که برای بیش از ۲۲ استان ایران جدول قطع برق برای هفته دوم خرداد ماه منتشر شد. پیش از آن قطع برق بیشتر بدون اعلام قبلی رخ می‌داد.

اعلام برنامه و جدول قطع برق همچنان ادامه دارد و با گرم‌تر شدن دمای هوا و افزایش مصرف، نوبت و مدت خاموشی نیز در بسیاری از شهرها افزایش یافته است.

در حال حاضر برنامه خاموشی‌ها در اغلب استان‌ها برای یک دوره زمانی تا دهم تیرماه منتشر شده و مطابق معمول تا آن تاریخ جدول قطع برق در روزهای بعدی اعلام می‌شود.

احتمال ادامه خاموشی‌ها تا پایان شهریور

عباس آذری، سخنگوی صنعت برق خراسان چهارم تیرماه اعلام کرد براساس پیش‌بینی وزارت نیرو تا ۱۵ شهریورماه احتمال خاموشی روزانه مشترکان خانگی وجود دارد و این مسئله ممکن است تا پایان شهریور هم ادامه یابد.

چرایی قطع برق در اساس به عدم موازنه تولید و مصرف مربوط می‌شود اما در عمل متغیرهای بسیاری می‌توانند در این فرآیند تاثیرگذار باشد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر به خبرگزاری ایسنا می‌گوید در هفته پایانی خرداد ماه میزان مصرف برق به ۶۰ هزار مگاوات رسید که بیش از ظرفیت واقعی تولید برق است.

به گفته غلامعلی رخشانی مهر، حدود ۲۴ هزار مگاوات از مصرف برق به وسائل سرمایشی اختصاص دارد که با گرم‌تر شدن هوا میزان آن در ساعت‌های اوج گرما افزایش می‌یابد.

نقش کاهش بارندگی در قطع برق

معضل دیگری که به کمبود برق و خاموشی منجر می‌شود خشکشالی و کاهش میزان بارندگی است که پائین‌رفتن ذخیره سدها و کمتر شدن بازدهی نیروگاه‌های برق‌‌آبی را در پی دارد.

رخشانی مهر به ایسنا گفت: «ذخیره آب پشت سد‌ها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این به معنای نصف شدن توان تولید انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی است.»

سخنگوی صنعت برق خراسان می‌گوید در هفته پایانی خرداد مدت زمان خاموشی روزانه برق به دو ساعت در روز هم رسید و تلاش می‌شود که این میزان از ۹۰ دقیقه تجاوز نکند.

در برخی شهرها مانند اهواز که دمای آنها در روز ششم تیرماه به ۵۰ درجه رسید امکان صرفه‌جویی برای مشترکان خانگی بسیار کم است.

حسن کریمی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز می‌گوید در این شهر که به دلیل کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی با کمبود روبرو است تلاش می‌شود از طریق کاهش ساعت کار اداری و به حداقل رساندن مصرف برق ادارات و سازمان‌ها از قطع برق خانگی تا حد ممکن جلوگیری شود.

قطع آب به دلیل کمبود برق

کمبود برق در برخی مناطق به اختلال در شبکه آب‌رسانی منجر شده و شهروندان بسیاری درگیر افت فشار و قطع آب برای ساعت‌های طولانی هستند.

به عنوان نمونه برخی شهروندان قزوینی گلایه می‌کنند که افت فشار و قطع آب گاهی تا ۱۰ ساعت در روز می‌رسد بدون این که در مورد آن اطلاع‌رسانی شده باشد.

عزیز عباسی، مدیر روابط عمومی دفتر برق استان قزوین می‌گوید مراکز حساس مثل بیمارستان‌ها و چاه‌های آب شرب از لیست خاموشی مدیریت مصرف حذف‌ شده‌اند اما اداره آب لیست کامل چاه‌ها را اعلام نکرده است.

او یکی از علت‌های کمبود برق را استخراج رمزارز عنوان کرده و می‌افزاید در استان قزوین هر سال نسبت به سال‌های گذشته به‌طور میانگین چهار تا پنج درصد افزایش مصرف برق‌ داریم که این میزان در سال جاری پنج برابر شده است.

عباسی نیز با اشاره به کم شدن ذخیره سدها به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، افت تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی را از دیگر علت‌های وضعیت کنونی عنوان کرد.

خطر تعطیلی واحدهای تولید و بیکاری کارگران

کمبود برق وضعیت کارگاه‌های تولیدی را هم به خطر انداخته است. پنجم تیرماه مدیران واحدهای صنعتی شهرستان تاکستان با رئیس کل دادگستری استان قزوین و شماری از مسئولان محلی دیدار کردند تا برای “حل مشکل نوسانات مستمر برق این واحدها” رایزنی و چاره‌جویی کنند.

این مقام قضائی در این دیدار گفت: «قطعی برق در منازل و گرمای تابستان را تحمل می‌کنیم، اما نباید برق واحدهای صنعتی دچار نوسان و قطعی شود. اگر همکاری مدیران در این امر محقق گردد، این مشکل مرتفع و از بیکاری بیش از بیست هزار کارگر در شهرستان تاکستان و همچنین از بیکاری بیش از تعداد مذکور در سایر شهرستان‌های استان جلوگیری خواهد شد.»

ایسنا دوم تیرماه در گزارشی از وضعیت برخی واحدهای تولیدی مواد غذایی، محصولات و وسائل کشاورزی از زیان هنگفت اغلب این واحدها به خاطر نوسان و قطع برق خبر داد.

بنابر این گزارش امیر مهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان حدود سه هفته پیش گفته بود قطعی‌های مکرر برق باعث آسیب‌های زیادی به واحدهای صنعتی شده و مهم‌ترین مشکل این است که با توجه به قطعی‌های برق بخش صنعت هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند داشته باشد.

چنین گلایه‌هایی از استان‌های مختلف ایران به گوش می‌رسد. بسیاری از تولیدکنندگان انتقاد می‌کنند که با وجود اعلام برنامه هفتگی خاموشی در استان‌های مختلف خاموشی‌ها شروع و پایان مشخصی ندارند و نمی‌توان متناسب با آن برنامه‌ریزی کرد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *