هشدار علی یونسی، دستیار روحانی: نفوذ موساد در جمهوری اسلامی به حدی است که مسئولین نگران جانشان باشند

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۹

علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی و دستیار کنونی حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مورد نفوذ سازمان ملی اطلاعات اسرائیل – موساد – در ساختار جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده که “نفوذ موساد در جمهوری اسلامی” به حدی است که به گفته او ” جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند”.

آقای یونسی این وضعیت را به رقابت بین دستگاه‌های امنیتی مختلف در جمهوری اسلامی نسبت داده که به صورت موازی با یکدیگر فعالیت دارند.

دستیار رئیس جمهور ایران به مناسبت سالگرد انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ به سایت جماران گفته است که “نفوذ در دهه ۶۰ متفاوت بود برای اینکه یک خانواده با هم مبارزه می کردند و نفوذ در همدیگر عادی بود. یک جنگ داخلی صورت گرفت و نفوذ آسان بود ولی حدود ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال مبارزه و کشور از همه نفوذهای گروه‌های تروریستی پاکیزه شد. ولی از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و مخصوصا اسرائیل غفلت شد”.

مقام های ایرانی می گویند فقط در یک سال اخیر اسرائیل موفق شده است که دوباره تاسیسات اتمی ایران را هدف حملات انفجاری قرار دهد و محسن فخری زاده معاون وزارت دفاع و فرد پشت پرده برنامه اتمی را حومه تهران تهران ترور کند.

در تازه ترین اظهار نظر درباره وضعیت جاری در ایران، علی یونسی که از مقام های امنیتی این کشور است گفته است “در زمان ما و قبل از ما چنین نفوذهایی وجود نداشت و آنچه که می‌گفتند کار اسرائیل است ثابت شد که نبود ولی بعد از ما به دلیل رقابت سرویس‌های اطلاعاتی، موازی کاری که در وزارت اطلاعات رخ داد و سازمان‌های جدیدی که در مقابل وزارت اطلاعات ایجاد شدند، وزارت اطلاعات را تضعیف کردند”.

آقای یونسی گفته است که “سازمان‌های جدید و موازی وزارت اطلاعات به جای اینکه با نفوذ مبارزه کنند مشغول کنترل و مبارزه با خودی‌ها شدند، میدان برای نفوذ سرویس‌های جاسوسی دنیا باز شد و امروز ما حق داریم برای همه جا و هر اتفاقی که رخ بدهد نگران باشیم.”.

در حال حاضر سازمان های اطلاعاتی مختلفی در ایران فعالیت دارند اما عمده ترین آن سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که فعالیت آن در پرونده سازی علیه منتقدان و فعالان سیاسی و اجتماعی و حتی متخصصان محیط زیستی در دو دهه اخیر در رقابت با وزارت اطلاعات چشمگیر بوده است.

دستیار رئیس جمهور ایران توصیه کرده که “باید موازی‌کاری و رقابت را پایان داد و اولویت‌های سرویس های داخلی ما مشخص شود که مبارزه با نفوذ باشد نه عناصر داخلی که منتقد و معترض هستند زیرا الآن برای خیلی از سازمان های اطلاعاتی ما کنترل و مواظبت عناصر داخلی است و نفوذ دشمن نیست”.

وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی افزوده است: “اگر افراد متملق، چاپلوس و افراطی را تعطیل کنیم دروازه ورود نفوذی ها راحت بسته می‌شود”.

نفوذ اسرائیل

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل گفته بود که نیروهای امنیتی این کشور در سال های اخیر موفق شده بایگانی اسناد اتمی جمهوری اسلامی ایران طی یک عملیات چند ساعته به طور کامل از این کشور خارج و به اسرائیل منتقل کنند. مقام های ایرانی پیش از این از تایید سرقت کامل اسناد اتمی خودداری می کردند اما محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق سپاه پاسداران به تازگی انجام این عملیات را تایید کرده است.

درباره وقایع جاری در ایران، به تازگی یوسی کوهن، رئیس سابق موساد نیز در اظهاراتی کم سابقه از سوی یک مقام ارشد اسرائیلی گفته بود که محسن فخری زاده “سال‌ها هدف عملیات گردآوری اطلاعات بود”.

آقای کوهن گفته بود موساد سال‌ها آقای فخری‌زاده را از نزدیک زیر نظر داشت و از جمله به طور فیزیکی به او نزدیک بود. به گفته او اهمیت او از حیث دانش اتمی و مدیریت “دانشمندان برنامه هسته‌ای نظامی ایران” بود.

رئیس سابق موساد در پاسخ به سئوالی از موضعش درباره کشتن دشمنان پرنفوذ اسرائیل گفته بود: “اگر کسی قدرتی دارد که خطری متوجه شهروندان اسرائیل می‌کند، وجود آن شخص باید خاتمه یابد”.

بنیامین نتانیاهو در حال ارائه اسناد هسته‌ای سرقت شده از ایران
بنیامین نتانیاهو در حال ارائه اسناد هسته‌ای سرقت شده از ایران

او در عین حال گفته بود اگر یک هدف بالقوه حاضر به تغییر مسیرش شود، اسرائیل به او کمک خواهد کرد. به گقته آقای کوهن “برخی دانشمندان هسته‌ای ایران پس از هشدارهای اسرائیل، از جمله به طور غیرمستقیم، کارشان را ترک کرده اند”.

در سال‌های اخیر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران بارها با اتهام‌های فساد مالی، ناکارآمدی و سیاسی‌کاری روبرو شده‌اند.

از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، می‌گوید یک “باند فاسد نفوذی” در آنها رخنه کرده و پیش از این حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه را به “اختلال روانی” متهم کرده بود. سرلشکر محسن رضایی هم گفته “کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است”.

صادق لایجانی، رئیس مجمع تشیخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین قوه قضائیه هم اخیرا شورای نگهبان را که خود یکی از اعضای آن اسن متهم کرده بود که تحت نفوذ دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی است و رد صلاحیت برادرش علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حاصل گزارش های نادرستی بوده که آنها به شورای نگهبان داده بودند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *