پشت پرده وارد نشدن واکسن به ایران/ درآمد ساخت واکسن معادل یکسال درآمد نفت!

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۰

ایران اگر ۵۰ میلیون دز واکسن وارد کند باید ۶ هزار میلیارد تومان هزینه کند و اگر همین واکسن را در داخل بسازد، باید ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهد. یعنی تقریبا دو برابر! مقامات می‌گویند تحریم مانع واردات است. اما آیا درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی ساخت واکسن برای شرکت‌های دارویی داخل، مانع اصلی واردات واکسن خارجی نیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شش ماه از آغاز واکسیناسیون جهانی می‌گذرد اما تنها ۴٫۸ درصد جمعیت ایران دز اول واکسن را زده‌اند. مقامات می‌گویند به چند دلیل واکسن وارد نمی‌کنند. یکی اینکه ساخت واکسن داخلی ارزان‌تر از واکسن وارداتی است و دوم اینکه کانال نقل و انتقال مالی بسته و ایران تحریم است.

اما بررسی برخی آمارها تردید جدی در این ادعاها ایجاد می‌کند.

در پاسخ به سوال اول باید گفت هم هزینه ریالی و هم دلاری ساخت واکسن داخل دقیقا دو برابر واردات واکسن خارجی است! اما چگونه؟

شش واکسن در ایران در حال ساخت است و یکی از آنها قرار شده به زودی وارد فاز تولید انبوه شود. این شرکت قرار است تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دز واکسن تولید کند. با توجه به صحبت رئیس سازمان غذا و دارو، قیمت تولید این واکسن در داخل ٢٠٠ هزار تومان است. این یعنی هزینه تولید ۵۰ میلیون دز واکسن داخلی ۱۰ هزار میلیارد تومان است. درست معادل درآمد فروش نفت ایران در سال ۹۹.

پس ساخت واکسن داخل برای برخی از این شرکت‌ها مانند این است که آنها چاه نفت پیدا کرده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *