تراژدی در سیستان‌ و بلوچستان؛ «نقاب» بجای «ماسک»، کمبود دارو و تجهیزات، نداشتن آب برای شستن دست‌!

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۰

-۴۴ درصد مردم زاهدان حاشیه‌‌نشین هستند و درآمدشان به‌ مراتب کمتر از آن است که بتوانند مرتب ماسک عوض کنند و مواد ضدعفونی بخرند.
-یکی از اهالی زاهدان که همسرش به کرونا مبتلا شده به «همشهری» می‌گوید: «اصلا کسی دلش به حال ما نسوخته. توی تلویزیون مدام می‌‌گویند دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. بعد هم برق و هم آب ما را قطع می‌کنند. هر روز از صبح تا عصر آب ما قطع می‌شود. سر ظهر برق را هم قطع می‌کنند. من که مریض کرونایی دارم چیکار کنم؟»
-یک مسئول در استان: «آیا دردناک نیست که هموطنان ما به خاطر کمبود اکسیژن تلف شوند؟ آیا استانی که از طریق مرزها در معرض خطر است نباید در اولویت واکسیناسیون باشد؟»

ویروس کرونا از نوع «هندی» و «آفریقای جنوبی» در حال قربانی گرفتن در استان سیستان‌ و بلوچستان است، آنهم در شرایطی‌ که فقدان زیرساخت‌های درمانی و رفاهی شامل کمبود بیمارستان، نبود تجهیزات لازم و نداشتن آب و

مردم سیستان‌ و بلوچستان پولی برای تهیه ماسک ندارند و مردان از پارچه و زنان از نقاب بجای ماسک استفاده می‌کنند

قطع شدن برق بر روند مرگ‌ و میرها سرعت بخشیده است.

استان سیستان‌وبلوچستان از خردادماه با بالاترین میزان ابتلا و مرگ‌ و میر در چهار موج گذشته وارد موج پنجم شیوع ویروس کرونا شده و طبق اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، این استان گرفتار شیوع هر دو نوع ویروس هندی و آفریقای جنوبی با بالاترین میزان کُشندگی است.

طبق اعلام امروز چهارشنبه ۹ تیرماه علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، تمام شهرستان‌های این استان به وضعیت «قرمز» در آمده‌اند ولی این استان فقط امروز و فردا تعطیل شده است.

وضعیت در شهرهایی چون بمپور، زهک، شستون و میرجاوه به شدت بحرانی شده است. گزارش‌های منابع بومی حاکیست ۵۰درصد مردم این استان امکان دسترسی به ماسک را ندارند.

کوتاهی و بی‌توجهی به وضعیت این استان و فقدان زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی به خودی خود بر شمار مبتلایان کرونا و همچنین مرگ‌ و میرها افزوده است. به ویژه اینکه بیش از ۴۰درصد مردم شهر زاهدان حاشیه‌نشین و فاقد ابتدایی‌ترین امکانات زندگی عادی هستند.

مردم این استان اعم از روستانشین و شهرنشین با کمبود آب مواجه هستند و امکان استحمام و شستن دست‌هایشان را نیز ندارند. نداشتن ماسک و تجهیزات مراقبت‌های فردی نیز بر مشکلات افزوده است. یک پرستار در ویدئویی به رسانه‌ها گفته که مردم کیف تجهیزات حفاظت فردی نیاز دارند و تعداد این بسته‌ها بسیار محدود است و آنها مجبورند طوری از این بسته‌ها استفاده کنند که بتوانند این بحران را پشت سر بگذارنند.

گرمای هوا و قطع برق را نیز می‌بایست بر این شرایط تحمل‌ناپذیر اضافه کرد. ساکنان این استان تا ساعت‌ها برق ندارند و آب نیز در پی قطع برق در دسترس نیست.

یک پزشک بیمارستان نیز در ویدئوی دیگری در توصیف وضعیت این استان گفته است: «ما با بحران جدی مواجه شده‌ایم در حد فاجعه. بخش‌های بیمارستان همه پُر است و مملو از مریض است و در راهرو بیمار خوابیده. بیمارستان‌های دیگر نیز به همین وضع دچار است. در دو سال گذشته، این وضعیت بی‌سابقه بوده.»

video

در کل استان سیستان‌ و بلوچستان، حدود یکهزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی و فقط ۲۰ بیمارستان وجود دارد و در یکسال گذشته به دلیل کرونا فقط ۶۰۰ تخت آنهم با کمترین امکانات بیمارستانی اضافه شده است.

آنگونه که احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان شرح داده، هم‌اینک با تشدید شیوع ویروس کرونا در این استان ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ویژه و معمولی که برای بستری کردن مبتلایان کرونا در نظر گرفته شده بود تکمیل شده و ایجاد مراکز جدید جهت بستری کردن مبتلایان در دست اقدام است.

احمدعلی موهبتی شمار یکهزار و ۲۰۰ مبتلا و ۱۹ فوتی اخیر در سیستان و بلوچستان را با جمعیت سه میلیونی نشانگر وضعیت «حاد و اسفبار» دانسته در حالی‌ که در کشور پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفر در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱۵ مبتلا و ۲۰ فوتی به ثبت رسیده است.

حاج بارانی درازهی یکی از سران طوایف سیستان وبلوچستان به «عصر هامون» با اشاره به اینکه استان از «کمبودهای بهداشتی و درمانی شدیدا رنج می‌برد» گفته است: «بی‌توجهی مسئولان و متولیان امر کاملا مشهود است و با این وضعیت که به رنگ‌بندی سیاه رسیده‌ایم و کرونا بیداد می‌کند اگر جلو پیشروی این بیماری کنترل نشود قطعا فاجعه به بار می‌آید.»

درازهی از مسئولان خواسته است تا «به داد مردم برسند، امکانات و تجهیزات پزشکی را فراهم کرده تا خدمات بهتری به مردم در سیستان وبلوچستان ارائه شود.»

این درحالیست که چندی قبل یعنی پنجم تیرماه نیز روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرده بود، «علیرغم وضعیت قرمز استان فعلا کمبودی در زمینه دارو و اکسیژن و سایر اقلام محافظت فردی وجود ندارد» و حتا از خبرنگاران دعوت کرده بود از بیمارستان‌ها دیدن کنند!

اکنون اما کمبود دارو و تخت‌های درمانی باعث افزایش چندبرابری بیماران شده و خدمات‌رسانی به بیماران را از سوی کادر درمان مختل کرده است. ضمن اینکه تداوم ترددهای درون‌شهری و برون‌شهری سرعت انتشار ویروس «هندی» و «آفریقای جنوبی» را افزایش داده اس. اگرچه اساسا از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا کنون این بیماری و ابتلا و مرگ و میر شهروندان از سوی هیچ مسئولی جدی گرفته نشده است.

عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی دیروز گفته بود، پدیده کرونا در حال تبدیل شدن به یک تراژدی در استان سیستان‌ و بلوچستان است که حمایت و توجه ویژه وزارت بهداشت را می‌طلبد.

او پرسیده: «آیا دردناک نیست که هموطنان ما به خاطر کمبود اکسیژن تلف شوند؟ آیا استانی که از طریق مرزها در معرض خطر است نباید در اولویت واکسیناسیون باشد؟»

درخشان همچنین اعلام کرد که قطع طولانی‌مدت برق در این استان «امان مردم را بریده است».

روزنامه «همشهری» زیرمجموعه شهرداری تهران که در گزارش هولناکی از وضعیت سیستان‌ و بلوچستان در ۲۴ خردادماه نسبت به سیاه‌ شدن وضعیت این استان هشدار داده بود، حالا از کمبود تخت‌های بیمارستان و وسایل بهداشتی اولیه از جمله ماسک خبر داده است.

در این گزارش آمده که بیمارستان‌های شهر زاهدان تخت خالی ندارند. بیماران در راهروها سرگردانند و از پذیرش افراد غیرکرونایی، جز در موارد ضروری، خودداری می‌شود.

مرکز واکسیناسیون کرونا در زاهدان

برخی پزشکان نیز مطب‌هایشان را تعطیل کرده‌اند. یکی از مراجعان به بیمارستان می‌گوید: «داخل بیمارستان قیامت است. آدم داخل که می‌رود، بیشتر می‌ترسد و هول می‌کند. اگر حال برادرم خیلی بد نبود نمی‌آوردیمش.»

در این گزارش آمده که امکانات پزشکی استان سیستان‌ و بلوچستان حتا در شرایط عادی هم کافی نبود و مردم استان برای درمان راهی یزد، مشهد، شیراز و تهران می‌شدند یا حتا به پاکستان می‌رفتند و حالا شرایط دشوارتر از همیشه شده است.

۴۴ درصد مردم زاهدان حاشیه‌‌نشین هستند و درآمد آنها به‌ مراتب کمتر از آن است که بتوانند مرتب ماسک عوض کنند و مواد ضدعفونی‌ بخرند.

روزنامه «همشهری» با یوسف ۱۶ ساله و فعال در کار ضایعات مصاحبه کرده و در توصیف ماسکی که او بر صورت زده نوشته: «ماسک‌اش که معلوم نیست، اولش آبی بوده یا سفید، حالا یکسره سیاه شده است! از اول کرونا تا به حال، فقط ۳ ماسک داشته و این سومی را یک ماهی می‌شود روی صورتش می‌گذارد.»

یوسف گفته است: «همین ماسک را هم که می‌زنم، بچه‌محل‌هایم مسخره‌ام می‌کنند. [چون] اینجا هیچکس ماسک نمی‌زند!»

در این گزارش با اشاره به کمبود ماسک در سطح وسیع آمده که استفاده از نقاب هم در میان زنان دوباره پس از سال‌ها رواج پیدا کرده و زنان از نقاب بجای ماسک استفاده می‌کنند. استفاده از نقاب در میان زنان از جمله به دلیل شرایط اقلیمی و گرمای شدید در قدیم رایج بوده است.

یکی از اهالی زاهدان که همسرش به کرونا مبتلا شده، می‌گوید: «اصلا کسی دلش به حال ما نسوخته. توی تلویزیون مدام می‌‌گویند دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. بعد هم برق و هم آب ما را قطع می‌کنند! هرروز از صبح تا عصر آب ما قطع می‌شود. سر ظهر برق را هم قطع می‌کنند. من که مریض کرونایی دارم چیکار کنم؟»

این در حالیست که مقامات مسئول پس از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری اسلامی بار دیگر در صدد هستند تا مقصر اصلی شیوع موج پنجم کرونا را نیز مردم معرفی کنند و بگویند اینبار نیز مردم بودند که به سفر رفتند، دور هم جمع شدند و پروتکل‌ها را رعایت نکردند!
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *