ویروس دلتا می‌تازد و مسئولان همچنان وعده می‌دهند 

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۲

در شبانه‌روز گذشته نزدیک به ۱۴ هزار بیمار جدید شناسایی شدند

سرانجام موج پنجم کرونا با ویروس دلتا کشور را درگیر کرد. تا روز جمعه یازدهم تیر ۶۳ شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و از روز شنبه شهرهایی مثل تهران نیز قرمز خواهند شد. روند ابتلا به بیماری و نیاز به بستری در اکثر شهرها افزایش یافته و در شبانه‌روز گذشته نزدیک به ۱۴هزار بیمار جدید شناسایی شدند.

وزارت بهداشت قول داده بود که تا پایان تیرماه ۱۴ میلیون نفر از جمعیت هدف ایران را واکسینه کند اما طبق آمار منتشر شده از سوی این وزارتخانه مجموعه دوزهای تزریق شده کمی بیشتر از شش میلیون است و هنوز تعداد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند به دو میلیون نمی‌رسد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته ۱۲۷بیمار به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند. وضعیت استان‌های سیستان و بلوچستان فوق بحرانی گزارش شده و این در حالی است که هیچ‌کدام از وعده‌های وزارت بهداشت در واکسیناسیون عمومی محقق نشده است.

روز پنج‌شنبه در نشست رئیس‌جمهوری با مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ویروس دلتا صحبت شد. ویروسی که قدرت سرایت به‌مراتب بیشتری از انواع قبلی دارد و با سرعت در حال پیش‌روی در استان‌های ایران است. پیش‌تر بارها متخصصان درباره ضرورت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون برای جلوگیری از اوج گرفتن موج پنجم هشدار داده بودند اما حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بهترین راه برای مهار و مقابله با کرونا را «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» دانسته که «در کنار آن تسریع واکسیناسیون نیز می‌تواند در جلوگیری از مواجه شدن با موج پنجم بیماری در کشور موثر و مفید باشد.»

وعده‌هایی که تمام نمی‌شوند

هم‌اکنون افراد ۷۵ سال به بالا در حال دریافت دوز دوم واکسن خود هستند و علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده تا واکسیناسیون آن‌ها تمام نشود، سراغ گروه‌های دیگر نخواهند رفت. این گفته او به معنای آن است که واکسن کافی در اختیار وزارت بهداشت قرار ندارد و این در حالی است که وزیر بهداشت بارها مدعی شده که ایران به زودی یکی از کشورهای صادرکننده واکسن خواهد شد و حتی به کشورهای ضعیف واکسن می‌دهد.

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خانه ملت وضعیت چابهار را فوق بحرانی اعلام کرد و از وزارت بهداشت خواست «به‌جای فرافکنی و پیش‌بینی صادرات واکسن به کشورهای دیگر، واکسینه کردن هم‌وطنان را انجام دهد.»

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با روحانی وعده داده شده که واکسیناسیون در مرداد تسریع می‌شود و این در حالی است که در صورت تحقق وعده وزارت بهداشت برای واکسینه کردن ۱۴میلیون نفر در تیرماه از شمار کسانی که در موج پنجم جان خود را از دست می‌دهند کاسته می‌شد.

برگزاری کنکور در بحبوحه موج پنجم 

برگزاری کنکور سراسری، آن‌هم در شرایطی که کشور درگیر موج پنجم کرونا است، موضوعی بود که انتقادات بسیاری در پی داشت. در ادامه برگزاری آزمون‌های سراسری روز جمعه بیش از نیم میلیون نفر از داوطلبان کنکور تجربی در حوزه‌های امتحانی حاضر شدند. حضور طولانی بین چهار تا پنج ساعت در محیط بسته چرخه بیماری را افزایش می‌دهد اما دولت به درخواست‌ها برای تعویق کنکور سراسری نیز توجهی نکرد.

توضیح سفارت کوبا درباره اثربخشی واکسن پاستور

 روز جمعه سفارت کوبا در ایران توضیحاتی درباره واکسن مشترک با ایران منتشر کرد. واکسنی که در ایران «پاستور» نام‌گذاری شده و به‌تازگی مجوز استفاده اضطراری آن در ایران صادر شده است.

در توضیحات سفارت کوبا اثربخشی واکسن پاستور ۶۲ درصد گزارش شده که تعیین میزان ایمنی آن نیز پس از تزریق دوز سوم در حال بررسی است اما  حمید عمادی محقق اصلی واکسن پاستور در گفت‌وگو با میزان، پیش‌بینی کرده که میزان اثربخشی این واکسن بین دو تا سه هفته دیگر مشخص شود.

تا پاییز چند نفر واکسن می‌زنند؟ 

وزیر بهداشت در میان وعده‌های خود به‌خصوص در دو هفته پایانی خرداد بارها اعلام کرد که تا پاییز سال جاری همه جمعیت هدف کشور واکسینه می‌شوند و از زمستان، صادرات واکسن آغاز خواهد شد، اما روز جمعه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به تسنیم گفت: «از شهریور، ماهانه حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا تحویل وزارت بهداشت می‌شود.» این در حالی است که کل جمعیت گروه هدف واکسیناسیون کرونا ۶۰ میلیون نفر است.

به گفته علیرضا رئیسی از دو هفته آینده «برکت به صورت هفتگی یک میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد.» مجوز استفاده اضطراری از واکسن برکت روز ۲۴ خرداد صادر شد و قرار بود یک هفته پس از آن واکسیناسیون عمومی با واکسن داخلی آغاز شود ولی حالا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تحویل هفته یک میلیون دو آن‌هم از دو هفته آینده خبر داده است.

ممنوعیت سفر از ۱۲ کشور به ایران 

روز جمعه اعلام شد سفر از مبدأ ۱۲ کشور که درگیر سویه‌های جهش‌یافته هستند به ایران ممنوع است و محدودیت‌ها برای مسافران ورودی از ۲۴ کشور دیگر افزایش یافته ولی شرط آزمایش پی‌سی‌آر برای مسافران واکسینه شده برداشته شده است.
منتقدان به عملکرد مسئولان این اقدام دیرهنگام را بی‌فایده می‌دانند چراکه ویروس دلتا از مرزهای جنوب و جنوب غربی کشور وارد کشور شد. درحالی‌که در صورت اقدام زودهنگام و ایجاد محدودیت‌های لازم امکان کاهش خسارت‌های موج پنجم کرونا یا حداقل به تاخیر انداختن آن تا تسریع واکسیناسیون عمومی وجود داشت.

درحالی‌که وضعیت سیستان و بلوچستان بحرانی است و ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های محروم‌ترین استان کشور، تکمیل شده روز گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد از استاندار سیستان و بلوچستان و ایرج حریرچی در حال مصاحبه با خبرنگار صداوسیما.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه در کادر دوربین خبرنگار قرار ندارد، او را به نداشتن «فهم و شعور» متهم کرد. موهبتی همان کسی است که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکم تیرماه از او به وزیر کشور، رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت شکایت کرد که با وجود افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر و «توصیه‌های متخصصان و دلسوزان» از قرنطینه شهر خودداری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *