تصاویر هوایی اینتل‌لب؛ خسارت به شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ بر خلاف ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۳

چند روز پس از آنکه جانشین فرمانده سپاه و همچنین یک وبسایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از «خنثی شدن» و «ناکام ماندن» طرح حمله به یک مرکز هسته‌ای در کرج خبر دادند، اینتل‌لَب تصاویری ماهواره‌ای از خسارت‌های واردشده به این محل را منتشر کرد.

موسسه تحقیقاتی و اطلاعاتی اینتل‌لب روز شنبه ۱۲ تیر نوشت: وبسایت نورنیوز از «خنثی شدن» حمله به یک ساختمان سازمان انرژی اتمی در کرج سخن گفت اما «تصاویر ماهواره‌ای روز اول ژوییه [دو روز پیش] ماجرایی متفاوت را نشان می‌دهد.»

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که اینتل‌لب منتشر کرده، یکی از ساختمان‌های مجموعه به وسعت ۴۰ در ۱۵ متر، دچار آسیب یا تخریب در سقف و بخش‌هایی از بنا شده است.

در همین حال برخی از فعالان مجازی اصولگرا در توییتر نوشتند که سازمان انرژی اتمی به دروغ مدعی خنثی شدن حمله شد.

خبر «خنثی شدن یک اقدام خرابکارانه» علیه شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران «تسا» در کردان کرج دوم تیرماه منتشر شد.

وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، در آن زمان نوشت که «با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده» درباره حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، این  اقدام «پیش از آن که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند خنثی شد.»

با اینکه این وبسایت از بررسی «چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن» خبر داد، با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز درباره جزییات و دلایل این حادثه گزارشی نداده‌اند.

روزنامه جروزالم پست نوشته بود که این خرابکاری «خسارات سنگینی» در بر داشته است.

با این حال یک هفته بعد نیز علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، گفت: «اقدام خرابکارانه در منطقه البرز ناکام ماند و به هیچ فرد و سیستمی آسیب وارد نشد.»

روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از منابع مطلع ایرانی نوشته بود که این ساختمان با پهپاد کوچکی هدف قرار گرفت. با این حال «یک مقام آگاه» در قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا حمله پهپادی به این مجموعه را رد کرد و گفت در این محل خرابکاری رخ داد.

۲۲ فروردین امسال یک انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد که مقام‌های جمهوری اسلامی آن را به اسرائیل نسبت دادند.

خبرگزاری رویترز دو روز پیش در گزارشی اختصاصی به نقل از چند دیپلمات خبر داد که جمهوری اسلامی پس از آن رویداد حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این تاسیسات را به خاطر آنچه «نگرانی‌های امنیتی» خوانده محدود کرده است.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *