رصدخانه مهاجرت ایران: طی دو سال اخیر، مهاجرت پناهجویی و میل مهاجرت از ایران شدت گرفته است

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۴

رصدخانه مهاجرت ایران خبر داد که در دوسال اخیر مهاجرت از نوع پناهجویی از ایران افزایش یافته و میل مهاجرت نیز «به شکل نگران‌کننده‌ای» بیشتر شده است.مهاجرت

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، گفت که براساس نتایج جدیدترین پیمایش‌ها، طی دوران کرونا مهاجرت‌های کاری و تحصیلی ایرانیان کمتر شده، اما در عوض مهاجرت از نوع پناهجویی افزایش یافته است.

صلواتی درباره افزایش مهاجرت به شکل پناهجویی، گفت مهاجرت‌هایی که به قصد پناهجویی انجام می‌شود، عمدتا از جنس غیررسمی و غیرقانونی انجام می‌شود و مقصد بیشتر افراد در این نوع مهاجرت اروپا از مسیر ترکیه است.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در مصاحبه با روزنامه همشهری ضمن اشاره به کاهش مهاجرت‌های کاری و تحصیلی به‌دلیل شرایط کرونا، نسبت به آنچه «کاهش نگران‌کننده» فاصله میان شاخص‌های «میل به مهاجرت» و «تصمیم به مهاجرت» خواند، هشدار داد.

او گفت درحالی‌که در ایران میان میل به مهاجرت و تصمیم به مهاجرت در میان اقشار مختلف اجتماعی همچنان فاصله وجود دارد، اما پیمایش‌های اخیر رصدخانه مهاجرت حاکی از آن است که میل به مهاجرت در کشور به‌خصوص در دو سال اخیر به‌شکل نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

صلواتی با بیان اینکه «تراز شاخص تصمیم به مهاجرت با سرعت در حال نزدیک شدن به میل به مهاجرت است»، تاکید کرد که نزدیک شدن این دو شاخص به‌معنای کاهش امید و مشارکت اقتصادی و اجتماعی در داخل و احتمالا امید به شرایط بهتر زندگی در خارج است.

 مدیر رصدخانه مهاجرت ایران افزود که کاهش نگران‌کننده فاصله میان شاخص‌های «میل به مهاجرت» و «تصمیم به مهاجرت» ناشی از چالش افزایش نیرو‌های رانشی داخلی و نیروهای کششی خارجی است و درحالی‌که به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی شرایط داخل کشور جذابیت خود را برای حفظ و نگهداشت جوانان از دست می‌دهد و همزمان در برابر آن کشورهای همسایه و منطقه و جهان در حال ارائه مشوق‌های مختلف تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری، ورزشی و هنری بسیار جذاب برای جذب سرمایه‌های انسانی و مالی هستند.

به گفته مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، برآوردهای این مرکز حامی از آن است که با وجود کاهش مهاجرت تحصیلی در دوره شیوع کرونا به دلیل عدم صدور ویزای تحصیلی از سوی بسیاری کشورها، در دوران پساکرونا شاهد یک موج مهاجرت تحصیلی از سوی ایرانیان خواهیم بود.

رصدخانه مهاجرت ایران سال گذشته نیز نسبت به بروز یکی از جنبه‌های ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران یعنی شکل‌گیری موج «مهاجرت توده‌ای» هشدار داده بود.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *