حسن روحانی: رفع تحریم دست خودمان است، می‌توانیم همین هفته آن را تمام کنیم

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۷

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید حل مشکل «اف‌ای‌تی‌اف» و رفع تحریم‌ها دست خود ایران است و «می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم که آن را تمام کنیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند».

حسن روحانی که روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه در نشست هیات دولت سخن می‌گفت، این اظهارات را در واکنش به انتقادها از عملکرد دولت و مشکلات گسترده اقتصادی ایران بیان کرد.

او اظهار داشت: «همه می‌گویند دولت خوب مدیریت نکرد و هیچ کسی توضیح نمی‌دهد که ریشه آن کجاست؟»

رئیس‌جمهوری ایران افزود: «مثلا “اف‌ای‌تی‌اف”دست خودمان است و می‌توانیم همین فردا آن را حل کنیم و روابط‌مان با بانک‌ها حل‌وفصل شود یا ما در جنگ اقتصادی پیروز شدیم و فقط تحریم باقی مانده که آن هم دست خودمان است و می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم که آن را تمام کنیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند».

ایران و شش قدرت جهانی تاکنون شش دور مذاکره برای احیای برجام در وین برگزار کرده‌اند ولی طرفین هنوز تاریخی برای دور بعدی مذاکرات اعلام نکرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز هشتم تیرماه گفته بود که شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، باید درباره حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر، لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» که آقای روحانی به آن اشاره کرده است، سال‌هاست که در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاک می‌خورد و این در حالی است که فعالان اقتصادی ایران می‌گویند عدم تصویب آن‌ها و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه پول‌شویی باعث به حداقل رسیدن دادوستد مالی و بانکی حتی با کشورهایی چون چین و روسیه شده است.

اما اصول‌گرایان که اکثریت مجمع را در اختیار دارند می‌گویند با تصویب این لوایح دست ایران برای کمک به نیروهای نیابتی، حزب‌الله لبنان و دیگران، بسته می‌شود.

حسن روحانی در ادامه گفته است: «بیش از ۱۹۰ کشور دنیا در چهارچوب “اف‌ای‌تی‌اف” عمل می‌کنند، تنها ما و کره شمالی از آن بیرون هستیم. ما در دولت یازدهم به آن برگشتیم و وقتی در داخل کشور دچار مشکل شد در لیست سیاه قرار گرفتیم. خب این ریسک کشور را بالا می‌برد و با این اتفاق چه کسی می‌خواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند».

از چهار لایحه‌ای که باید در این زمینه به تصویب نهایی برسد دو لایحه مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم با وجود اصرار دولت حسن روحانی، همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف است.

یکدست شدن حکومت پس از ۱۲ مرداد

رئیس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که از ۱۲ مرداد «یک هماهنگی کامل بین هر سه قوه بوجود» خواهد آمد و «بعضی‌ها از شغل‌شان می‌افتند و بیکار می‌شوند، اما به هر حال همه از یک جناح و تفکر می‌شوند و یک هماهنگی بوجود می‌آید».

دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی روز ۱۲ مرداد به پایان می‌رسد و ابراهیم رئیسی که فرد پیروز در انتخابات ۲۸ خرداد امسال معرفی شد، اداره قوه مجریه را بر عهده خواهد گرفت.

علاوه بر دولت آینده که در اختیار اصولگرایان نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواهد بود، اکثریت مجلس و غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، نیز از طیف اصولگرایان هستند.

رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به این طیف در هشت سال گذشته دولت حسن روحانی را هدف شدیدترین حملات خود قرار داده و ناکامی‌های اقتصادی کشور را ناشی از عملکرد آن می‌دانند.

آقای روحانی در مقابل سنگ‌اندازی مخالفان و تحریم‌ها را عامل مشکلات اقتصادی ایران معرفی کرده است.

او روز چهارشنبه در همین زمینه گفت که «برخی مشکلات درباره سرمایه‌گذاری مربوط به داخل می‌شود و اگر همه قوا هم نظر باشند قابل حل است. ولی وقتی هم نظر نیستند خب باقی می‌ماند».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *