کمیته المپیک ایران پریسا جهانفکریان را به المپیک توکیو نمی‌فرستد

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۸

کمیته ملی المپیک ایران اعلام کرده پریسا جهانفکریان، وزنه‌بردار ایرانی “شرایط حضور در بازی‌های المپیک توکیو را ندارد”. او با دریافت سهمیه المپیک قرار بود “اولین وزنه‌بردار زن ایران” در تاریخ المپیک باشد.

چند روز پیش اعلام شد که با انصراف سه وزنه‌بردار زن کشور ساموآ برای حضور در المپیک توکیو، بر اساس رده‌بندی یک سهمیه به خانم جهانفکریان تعلق یافته است.

بسیاری با شادمانی از این اتفاق، از خانم جهانفکریان به عنوان اولین وزنه‌بردار زن ایران در تاریخ المپیک نام می‌بردند که در کنار سایر ورزشکاران زن توانسته به این مسابقات مهم راه یابد.

اما امروز روابط عمومی کمیته ملی المپیک ایران اعلام کرد فدراسیون پزشکی ورزشی تشخیص داده او به دلیل شرایط جسمانی و جراحی کتف نمی‌تواند در المپیک شرکت کند.

المپیک توکیو که یک سال به دلیل کرونا به تاخیر افتاده، ۲۳ ژوئیه آغاز می‌شود.

بر اساس این گزارش، شورای پزشکی فدراسیون پزشکی ورزشی که با حضور “چند پزشک فوق تخصص، جراح و نمایندگان این فدراسیون تشکیل شده بود پس از بررسی مدارک پزشکی و کنترل گزارشات جراح مربوطه اعلام کردند که وی با وضعیت موجود شرایط حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را ندارد.”

کاظم پنجوی، که از قهرمانان وزنه‌برداری است و در المپیک هم شرکت کرده، به بی‌بی‌سی گفت آمادگی جسمی برای شرکت در مسابقه مهم است اما پزشک خانم جهانفکریان گفته که می‌تواند او را آماده کند.

یکشنبه گذشته، علی مرادی، رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران بعد از دیدار با خانم جهانفکریان درباره وضعیت سلامت او گفته بود که حضور او در المپیک “قطعی” است: “حضور در المپیک به ویژه به عنوان اولین بانوی دارنده این سهمیه در تاریخ وزنه‌برداری زنان کشور، فرصت ویژه ای برای کسب تجربه و افتخارآفرینی است و بدون شک مقدمات لازم را برای اعزام خانم جهانفکریان فراهم خواهیم کرد.”

خانم جهانفکریان قرار بود در رده وزنی ۸۷ کیلوگرم که رده فوق سنگین محسوب می‌شود، در رقابت‌ها شرکت کند.

خانم جهانفکریان در کنار مقام‌های فدراسیون وزنه‌برداری
خانم جهانفکریان در کنار مقام‌های فدراسیون وزنه‌برداری

او پیش از این‌که اعلام شود سهمیه المپیک گرفته، “به دلیل انتقاد از فدراسیون” به کمیته انضباطی فراخوانده شده بود و به گفته خودش تصور می‌کرد با محرومیت از ورزش مواجه خواهد شد و به همین دلیل کتف آسیب دیده خود را جراحی کرد.

این وزنه‌بردار ایرانی به رسانه‌ها گفته بود که اگر فدراسیون او را در جریان گذاشته بود، کتف خود را جراحی نمی‌کرد. با این حال خانم جهانفکریان امید داشت که بتواند با “۷۰ درصد توانایی” خود در مسابقات شرکت کند.

آقای پنجوی که سایر اعضای خانواده از جمله دختر و همسرش وزنه‌بردار هستند، می‌گوید: “یک ورزشکار برای رسیدن به المپیک باید ده سال زحمت بکشد و هزاران ساعت تمرین کند. عمر ورزش وزنه‌برداری زنان ایران چهار سال بیشتر نیست و اینکه در این مدت کوتاه کسی بتواند خود را به المپیک برساند، بسیار ارزشمند است و باید به او کمک کرد.”

ورزش وزنه‌برداری زنان ایران به طور رسمی تنها چهار سال است که آغاز شده است.

دوم مهرماه ۱۳۹۷ رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران از “لباس مورد تایید وزارت ورزش” برای وزنه‌برداری زنان “رونمایی” کرد.

آن روز آیسان ادیب، وزنه بردار اردبیلی، با دوبند رسمی و مورد تایید وزارت ورزش و جوانان به صورت نمادین وزنه زد و لباس ویژه به نمایش درآمد.

نخستین تیم ملی وزنه‌برداری ایران سال ۱۳۹۸ به مسابقات جام نعیم سلیمان‌اوغلو در ترکیه اعزام شد و آنجا الهام حسینی نخستین مدال (برنز) را برای این تیم به دست آورد.

خرداد ماه امسال هم در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در تاشکند ازبکستان، یکتا جمالی توانست مدال برنز بگیرد.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *