افزایش شش هزار نفری مبتلایان به کرونا در ایران در یک روز

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۸

موارد شناسایی ابتلا به کرونا در ایران طی یک روز با افزایش شدید نسبت به روز قبل از مرز ۲۳ هزار نفر فراتر رفت. وضعیت برخی مناطق “فوق بحرانی” توصیف می‌شود و انتقاد از وزیر بهداشت شدیدتر از همیشه شده است.

موج پنجم پاندمی کرونا شدیدتر از پیش‌بینی‌ها در ایران گسترش می‌یابد و ناکارآمدی و عدم تحقق وعده‌های وزیر بهداشت بیش از پیش با انتقاد روبرو شده است.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت پنجشنبه ۱۷ تیر (۸ ژوئن) اعلام کرد، در شبانه‌روز گذشته ۲۳ هزار و ۳۹۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۱۳۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

به این ترتیب طی یک روز تعداد مبتلایان جدید بیش از شش هزار مورد افزایش یافته و به بالاترین سطح در روزهای اوج موج چهارم پاندمی در اواخر فروردین و ابتدای اردیبهشت ماه نزدیک می‌شود.

۹ برابر شدن شهرهای قرمز در سه هفته

گسترش شدید موج پنجم پاندمی در نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرها نیز آشکار است. تا پایان هفته سوم مرداد ۱۳ شهر در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) قرار داشتند، این تعداد از ابتدای تیرماه به سرعت رو به افزایش گذاشته و روز گذشته بیش از ۹ برابر شده است.

حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت بندرعباس را فوق بحرانی خوانده و می‌گوید، موارد جدید بستری به نسبت اوج موج قبلی دو برابر شده و به هشت هزار نفر می‌رسد.

کمبود شدید تخت در هرمزگان و سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری ایسنا فرشیدی صبح پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت اگر روند مبتلایان به همین شکل افزایش یابد، از هفته آینده میزان مرگ و میر هم افزایش می‌یابد.

او می‌گوید در برخی بیمارستان‌ها ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه (آی‌سی‌یو) تکمیل شده و “با کمبود شدید تخت در بیمارستان‌های استان روبرو هستیم”.

بنابر گزارش‌ها بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سیستان و بلوچستان نیز با کمبود تخت برای بستری کردن بیماران کرونایی روبرو هستند و به گفته دبیرکل جمعیت هلال احمر، این استان در زمینه دارو و کیت تشخیص کرونا هم دچار کمبود است.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان یک هفته پیش گفته بود، هم اکنون ۱۰ شهرستان استان بیمارستان ندارد و در مواردی افراد برای رسیدن به بیمارستان باید بیش‌ از ۱۰۰ کیلومتر را طی کنند.

شبیه به این سخنان را برخی دیگر از مسئولان استانی نیز تکرار کرده‌اند و در فضای مجازی عکس‌های زیادی منتشر شده که بیماران را در حال مداوا در راهروی بیمارستان یا بیرون آن نشان می‌دهند.

انتقاد شدید از وزیر بهداشت

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز دوشنبه در پی افزایش انتقادها از کمبود امکانات بیمارستانی در سیستان و بلوچستان این انتقادها را  “بلوا، سیاه‌نمایی‌ و فتنه‌انگیزی‌” خوانده و مدعی شده بود، در این استان دست‌کم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی وجود دارد.

سخنان وزیر بهداشت با خشم شهروندان و واکنش تند برخی نمایندگان استان در مجلس روبرو شد. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار خطاب به نمکی گفت: «کدام بلوا؟ این‌که ما در جنوب سیستان و بلوچستان از پهنه جاسک تا راسک کمتر از ۳۰۰ تخت داریم بلواست؟ این‌که حتی یک بخش عفونی در این پهنه وجود ندارد بلواست؟ این‌‌که فقط یک متخصص عفونی داریم بلواست؟ صف افرادی که پشت در بیمارستان‌ها منتظر تخت خالی هستند، بلواست؟ نه هیچ‌کدام بلوا نیست، همه این‌ها واقعیت است.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی

استاندار سیستان و بلوچستان هم هفته پیش گفته بود: «در یک شهرستان ۵۵ هزار نفری ۲ پزشک عمومی وجود دارد؛ مراکز بهداشت و درمانی داریم که خودرو ندارند و بین ۲ خانه بهداشت ما در استان ۱۲۵۰ کیلومتر فاصله بوده در عین حال بسیاری از پست‌های حوزه بهداشت و درمان استان خالی است.»

روزنامه خراسان در انتقاد تندی از وزیر بهداشت با یادآوری وعده‌های تحقق نیافته او در ماه‌های اخیر، مانند تبدیل ایران به صادرکننده واکسن کرونا تا اردیبهشت یا واکسینه کردن ۱۴ میلیون نفر تا اول تیر ماه خطاب به سعید نمکی نوشت: «آقای وزیر، حرف کمتر!»

بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون در ۲۱ بهمن تا ۱۷ تیر در مجموع اندکی بیش از شش میلیون و ۶۰۸ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده و تعداد کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، حدود دو میلیون و ۹۰ هزار نفر بیشتر نیست.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *