رسانه‌های ایران: تبادل داده در زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور تضمین شده نیست

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۱

یک روز پس از اعلام «اختلال سایبری» در سیستم‌های کامپیوتری وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری مهر روز یکشنبه در گزارشی نوشت: «شواهد نشان می‌دهد که با عدم پیشرفت درست و به موقع، این شبکه در امنیت سایبری همچنان با خلأ روبرو است و تبادل داده در زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور تضمین شده نیست.»

وزارت راه و شهرسازی ایران روز شنبه اعلام کرد در پی اختلال سایبری در سیستم های کامپیوتری کارکنان ستاد این وزارتخانه، موضوع توسط کارشناسان فنی این وزارتخانه در حال بررسی است.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی صبح روز شنبه اختلال سایبری در سیستم های کامپیوتری کارکنان ستاد این وزارتخانه ظاهر شد که در پی آن پورتال وزارتخانه و سایت‌های زیر پرتال آن از دسترس خارج شد.

با این که اعلام شد کارشناسان فنی در حال بررسی موضوع هستند و در صورت در دسترس قرار گرفتن پورتال و سامانه های زیر مجموعه این پورتال به اطلاع خواهد رسید، اما هنوز گزارشی درباره علت این «اختلال سایبری» منتشر نشده است.

پیش از آن، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از فعالیت مهاجمان سایبری در حمله به درگاه مدیریتی سرورهای HP خبر داد که پیش از این در اردیبهشت ۹۷ هم اتفاق افتاده بود.

آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: مجدداً هشدار اردیبهشت ۱۳۹۷ در مورد حملات باج‌افزاری با سوءاستفاده از درگاه مدیریتی iLo سرورهای HP را یادآوری می‌کنیم. تحرکات جدیدی توسط مهاجمان سایبری برای طراحی حملات سایبری با استفاده از این نقیصه، رصد و گزارش شده است.

اما خبرگزاری مهر روز یکشنبه در واکنش به این اتفاق نوشت: با وجود تعاریف مشخصی که برای امنیت سایبری در شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های متولی تکلیف شده اما همچنان وضعیت مقابله با تهدیدات سایبری، حفاظت و صیانت از داده و اطلاعات و مدیریت مخاطرات در داخل کشور قابل دفاع نیست.

این خبرگزاری ادامه داد: به دلیل نبود نظام حاکمیت سایبری در کشور هر چند وقت یک بار شاهد انتشار اخباری در خصوص نشت اطلاعات سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف و یا سرقت داده و افشای پایگاه اطلاعات هویتی کاربران هستیم. اخباری که سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع دفاع سایبری در کشور، یا آن را برعهده نمی‌گیرند و یا پیگیری موضوع در جریان پاس‌کاری میان دستگاه‌ها به فراموشی سپرده می‌شود.

خبرگزاری مهر همچنین به این بهانه از طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در مجلس دفاع کرد که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.

مسعود فیاضی معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با خبرگزاری مهر، «یکی از محسنات و نقاط قوت» این طرح را «پرداختن به بحث مرزبانی سایبری» دانسته است.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *