حبیب‌الله طاهرخانی, معاون وزیر راه و شهرسازی: هفت شهر جدید ایجاد می‌شوند 

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۳

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید می‌گوید هفت شهر جدید در کشور مکان‌یابی شده و مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی را نیز اخذ کرده است که در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد این شهرها هستیم.

حبیب‌الله طاهرخانی روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه به خبرگزاری ایرنا گفت در حال حاضر ۱۷ شهر جدید دولتی با ظرفیت حدود چهار میلیون نفر جمعیت در ۴۰ هزار هکتار زمین دولتی در حال ایجاد هستند و در این شهرها ۸۰۰ هزار نفر سکنی گزیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود جمعیت آن‌ها تا پنج سال آینده به بیش از ۲.۵ میلیون نفر برسد.

او گفت هم‌اکنون پرند پرجمعیت‌ترین شهر جدید کشور است و پس از آن، شهرهای اندیشه و صدرا، پردیس و گلبهار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طاهرخانی در ادامه گفته است به تازگی دو شهر جدید در فاصله بین شهرستان‌های چابهار و کنارک و ایوانکی در استان سمنان و ۵۵ کیلومتری شهر تهران راه‌اندازی کردیم.

اشاره وی به پروژه ساخت شهرک‌ها و شهرها در چهارچوب طرح «مسکن مهر» است که طی سال‌های گذشته اعتراضات و نارضایتی‌های گسترده‌ای نسبت به کیفیت پایین ساختمان‌ها و نبود زیرساخت‌ها در پی داشته است. این پروژه در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد.

از سویی حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی روز ۲۱ تیر در جریان بهره‌برداری از یکی از آخرین پروژهای دولت خود گفت که «دولت وظیفه‌ای برای مسکن‌سازی ندارد، اما تسهیلات بر عهده دولت است».

گزارش‌ها حاکی است که به تأخیر انداختن تحویل واحدهای مسکن مهر به‌بهانهٔ کنترل تورم، موجب بروز اختلالاتی در عرضه و ساخت مسکن شده است که به افزایش مهاجرت مردم به حاشیهٔ شهرها و فروش یا اجارهٔ پشت‌بام و اجارهٔ متری اتاق و کانکس‌های چندطبقه جهت استفاده انبار در ایران منجر شده است.
با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *