اصغر فرهادی: ایران کشوری سرکوبگر است که در آن آزادی بیان و اندیشه وجود ندارد

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۳

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار، که این روزها با جدیدترین فیلم بلند خود در جشنواره فیلم کن حضور دارد، در مصاحبه‌ای ایران را کشوری «سرکوبگر» خواند که حق آزادی بیان و اندیشه در آن وجود ندارد.

اصغر فرهادی به همراه سارینا فرهادی و امیر جدیدی در مراسم نمایش فیلم «قهرمان» در جشنواره کن

فیلمساز ۴۹ ساله ایرانی در گفت‌وگویی با نشریه سینمایی «ورایتی» که روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه منتشر شد، با اشاره به اینکه کاربرد شبکه‌های اجتماعی در ایران را از جهاتی متفاوت با سایر نقاط جهان است، گفته است مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی به عنوان فرصتی برای ابراز مسایلی استفاده می‌کنند که سال‌ها سرکوب شده است.

روز سه‌شنبه فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در بخش مسابقه هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم ۱۲۷ دقیقه‌ای که در ایران مقابل دوربین رفته است، روایتگر نقش شبکه‌های اجتماعی، مقبولیت عمومی، عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد، بی‌اعتمادی روزافزون حاکم بر جامعه و شکاف عمیق اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه است.

آقای فرهادی به نشریه «ورایتی» گفته است که در حال حاضر به دلیل تنش‌های موجود در میان گروه‌ها، عقاید و ایدئولوژی‌های مختلف در جامعه ایران، شبکه‌های اجتماعی به «ابزاری در دستان گروهی از مردم برای رویارویی با دیگران» بدل شده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شیوه مداخله‌گری رسانه‌ها در ایران و نقش آن‌ها در سیستم قضایی جمهوری اسلامی را مایه نگرانی می‌داند یا نه، به‌ویژه در جایی‌که منجر به صدور حکم حبس برای افراد می‌شود، تصریح کرد: «کار از نگران بودن گذشته است. یک واقعیت است. روزگار ما این‌گونه است.»

اصغر فرهادی در بخش دیگری از مصاحبه، با اشاره به اینکه در ایران مردم در شبکه‌های اجتماعی بیشتر درباره مسائل سیاسی و اجتماعی حرف می‌زنند، گفته است: «وقتی به رسانه‌ای دسترسی داشته باشید که فرصت ابراز عواطف و احساسات را در اختیارتان می‌گذارد، به‌ویژه حرف‌های فروخورده‌ای که سال‌هاست در دل مردم مانده، واضح است که ناگهان سر ریز می‌کند.»

گذشته از بحث سانسور و مداخله دولت در شبکه‌های اجتماعی و فیلتر کردن شبکه‌های مهم اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک، حکومت ایران به طور معمول در جریان اعتراض‌های سال‌های اخیر اقدام به قطع اینترنت کرده است که در برخی رویدادها مثل اعتراض‌های آبان ۹۸ به قطع چند روزه اینترنت منجر شد.

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم پیش از این در دی‌ماه ۹۷ ضمن پذیرش شکست سیاست فیلترینگ در ایران گفته بود که به دلیل «نبود رسانه‌های آزاد در ایران، فضای مجازی دچار «تورم» شده و مردم می‌خواهند همه موضوعات را در این فضا بیان کنند».

با استفاده از وب‌سایت ورایتی و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *