دیده‌بان حقوق بشر: ایران مصمم به ساکت کردن مخالفان است

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۵

دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت که اعلام جرم وزارت دادگستری آمریکا علیه چهار تبعه ایران مبنی بر این که آنها در حال نقشه‌چینی برای ربودن روزنامه‌نگار مخالف ایرانی ساکن نیویورک، نگرانی‌ها درباره تلاش‌های ایران برای هدف گرفتن فعالان ایرانی خارج از کشور را پررنگ می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر

در ۱۳ ژوییه ۲۰۲۱ دادگاهی فدرال در نیویورک از اتهامات علیه چهار مرد ایرانی پرده برداشت مبنی بر این که «برای ربودن روزنامه‌نگار، نویسنده، و فعال حقوق بشر برای بسیج افکار عمومی در ایران و سراسر جهان برای ایجاد تغییر در قوانین و رویه‌های رژیم توطئه چیده‌اند». بنا بر چندین منبع، از جمله خود این فعال، مسیح علی‌نژاد، این روزنامه‌نگار مخالف هدف ربایش ادعایی بوده است.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر، گفت «مقامات ایرانی برای دهه‌ها تاکتیک‌هایی سبعانه برای آزار، تهدید، و آسیب زدن به فعالان ایرانی ساکن خارج از کشور پیاده کرده‌اند». وی اضافه کرد «نهادهای امنیتی ایران حالا ظاهراً برای ربودن یک مخالف سرشناس دیگر تلاش کرده‌اند تا او را به ایران منتقل و با آزارهایی جدی مواجه کنند».

مسیح علی‌نژاد در سال ۲۰۱۴ کمپین «آزادی‌های یواشکی» را راه‌اندازی کرد که علیه اجبار زنان به رعایت حجاب اجباری در ایران دست به تبلیغ می‌زند. او هدف آزار و تهدید چندین سازمان دولتی ایران، از جمله صدا و سیما بوده است. علی‌نژاد به رسانه‌ها گفته است که مقامات ایران بارها دست به آزار خانواده‌اش زده‌اند و آنها را تحت فشار گذاشته‌اند تا او را به سفر به کشورهای همسایه ایران متقاعد کنند.

در ۱۶ ژوییه ۲۰۲۰ کمپین حقوق بشر ایران خبر داد که دادگاهی ایرانی علی علی‌نژاد، برادر مسیح علی‌نژاد، را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال ، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال، و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم کرده‌اند. وکیل علی‌نژاد گفت که بخشی از دادگاه علی علی‌نژاد روی فعالیت‌های خواهرش متمرکز بود.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای وزارت دادگستری آمریکا را «بی‌پایه و مضحک» خواند.

در طول دو سال گذشته مقامات ایران حداقل سه مخالف ساکن خارج از کشور را بازداشت کرده‌اند. در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت روح‌الله زم، مخالفی برجسته و روزنامه‌نگار ساکن پاریس، را دستگیر کرده‌اند. بیانیه مشخص نمی‌کرد که او کجا دستگیر شده بود اما منابع با اطلاع نزدیک از پرونده به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که او به احتمال بسیار زیاد در عراق دستگیر و به ایران منتقل شده‌بود. پس از دادگاهی به شدت ناعادلانه، زم در دسامبر ۲۰۲۰ اعدام شد.

جمشید شارمهد، تبعه ایرانی-آلمانی، و حبیب چعب، تبعه ایرانی-سوئدی، هر دو مخالف، در حال حاضر در ایران در بازداشت به سر می‌برند و تصور می‌شود که خارج از کشور دستگیر شده‌اند.

پیج گفت «فارغ از این که پرونده علی‌نژاد چگونه پیش رود، مقامات ایران بی شک مصمم به ساکت کردن مخالفت و گسترش ترس در میان منتقدان صریح مقیم خارج از کشور هستند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *