اعتراض به بی‌آبی در خوزستان؛ یک جوان در شادگان کشته شد

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۶

در اعتراضات شبانه به بی‌آبی در مسیر اهواز – اندیمشک، جوانی ۳۰ ساله به نام مصطفی نعیماوی کشته شد. سرپرست فرمانداری “اغتشاشگران” را عامل تیراندازی خوانده اما شاهدان عینی گفته‌اند نیروهای امنیتی به صف معترضان شلیک کردند.

دومین شب تجمعات مردم خوزستان در شهرهای حمیدیه، شوش، خرمشهر، بستان، ماهشهر، قلعه کنعان، شادگان و مناطقی از اهواز ادامه یافت. امید صبری‌پور، سرپرست فرمانداری شادگان کشته شدن این جوان ۳۰ ساله بر اثر تیراندازی را تایید کرده اما مدعی شده که “افراد فرصت‌طلب و اغتشاش‌گر” عوامل واقعه بوده‌اند. فعالان محلی اما گفته‌اند که مصطفی نعیماوی اهل منطقه عباس آباد با شلیک دو گلوله به سینه‌اش جان باخته است.

خبرگزاری فارس نوشته است: «در جریان اعتراض مردم شادگان به مشکل بی‌آبی و عدم تامین حقابه رودخانه‌ها، یکی از تیرهای هوایی شلیک شده از سوی اغتشاشگران به فوت یک جوان شادگانی منجر شد.»

صبری‌پور به خبرگزاری ایسنا گفته که عاملان حادثه بازداشت شده‌اند اما  فارس و ایرنا نیز از قول او نوشته‌اند که شناسایی عاملان در دستور کار است.

تیراندازی شامگاه جمعه زمانی صورت گرفت که جوانان جاده اهواز – شوش – اندیمشک را با آتش زدن لاستیک‌ مسدود کرده بودند. یک کودک نیز در تیراندازی به صف معترضان مجروح شده است. مسیح علی‌نژاد با انتشار تصویر این کودک زخمی در توییتی نوشته است: «در تظاهرات علیه کم آبی در خوزستان، نیروهای امنیتی حتی به بچه‌ها هم حمله می‌کنند. ده‌ها هزار نفر در حال تغییر رژیم ایران هستند… در خوزستان مردم تشته و عصبانی هستند.»

در روزهای گذشته، تظاهرکنندگان در اعتراض به بی‌آبی، قطع مکرر آب و محرومیت از آب آشامیدنی سالم به خیابان‌ها آمده و شعار داده‌اند: «آب ما کو، هور ما کو»، «تشنه‌ام آب حق منست» گرمای شدید موجب شده که ادارات دولتی در ۱۸ شهر خوزستان تعطیل شوند.

هویزه، سوسنگرد، حمیدیه، کوت عبدالله، زرگان، ماهشهر، خرمشهر و ملاثانی، صحنه تجمع و اعتراض به بی‌آبی بوده‌‌اند. تصاویر و فیلم‌های این تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند اما قاسم  سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان مدعی شده که این کلیپ‌ها به گذشته مربوط می‌شوند و “برخی با انتشار آنها در صدد تحریک مردم هستند.”

میثم آل مهدی، فعال کارگری از فولاد اهواز در واکنش به مدعای استاندار کلیپ‌های تجمعات شبانه را در توییتر منتشر کرده است.

خبرگزاری فارس با وجود اذعان به بحران بی‌آبی و خشک شدن کرخه و هورالعظیم، ادعا کرده که “شبکه‌های بیگانه با هدف ایجاد آشوب و ناارامی به تحریک احساسات مردم اقدام می‌کنند.”

بهروز بوچانی، نویسنده و روزنامه‌نگار در توییتی نوشته است: »آنطور که از ویدئوهای اهواز پیداست به نظر می‌رسد شاهد یک قیام همه جانبه باشیم تا تظاهراتی تک بعدی. پیرمرد عرب روی میز استانداری کوبید و فریاد زد” شما می‌خواهید ما از اینجا کوچ کنیم اما ما سرزمین‌مان را ترک نمی‌کنیم‌, اینجا وطن ماست”, همین دو جمله به تنهایی یک مانیفست ضد استعماری ست.»

عبدالله ایزدپناه، نماینده ایذه و باغلمک و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس یازدهم هشدار داده که امنیت ایران در گرو امنیت این استان است و خواهان بازتاب واقعی مسائل خوزستان در گزارش‌ها شده است.

استاندار خوزستان در تازه‌ترین موضع‌گیری، از آماده شدن یک طرح جامع برای مدیریت تنش ‌آبی و ارائه آن به سران سه قوه در هفته آینده خبر داده است. سلیمانی دشتکی گفته است: «پیشنهاد دادیم از استان های بالادست آب بیشتری رها سازی شود تا آب پشت سدهای خوزستان نیز بیشتر شود.»
دویچه وله:

One thought on “اعتراض به بی‌آبی در خوزستان؛ یک جوان در شادگان کشته شد

  1. اکبر

    به مردم باید شیوه های دفاع و مقابله با اجحاف و ستم را یاد داد.

    از جمله ابزار تشکل های کوچک پنج شش نفره میباشد. یاری و حمایت روحی دادن به هم در همه شیون زندگی و همچنین اطلاع رسانی، متصل شدن به بقیه اینجور تشکل ها جهت سازماندهی اعتراض و وادار کردن حکومت به عقب نشینی از فعالیت های چنین تشکل ها میتواند.

    ملت توانمند خیلی زود قدرمندان ظالم را منقرض خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *